Lidovky.cz

Léto nepomohlo, prodej piva dál klesá. V jeho pití ale Češi stále vedou

Ekonomika

  16:35
PRAHA - Trh s pivem dalším rokem padá. Česko se podle názoru pivovarníků nikdy nevrátí k dřívější spotřebě 160 litrů na hlavu. Oproti loňskému roku ztrácí tuzemské pivovary v odbytu desítky tisíc hektolitrů. V prvních osm měsících se proti loňskému slabému roku trh propadl o jedno procento.

Pivo. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Největší ranou pro pivovary byl červenec a srpen, kdy prodeje meziročně klesly o šest, respektive jedenáct procent. Na rozdíl od loňského roku klesá podle nejnovějších údajů Českého svazu pivovarů a sladoven nejen prodej na domácím trhu, ale o jedno procento i export.

Prodeje v Česku, a tedy i průměrná spotřeba na hlavu, tak v tomto roce pokračují v negativním trendu.

Loni sice celková produkce všech pivovarů meziročně vzrostla o 0,6 procenta na 19 milionů hektolitrů, ale to jen díky tehdejšímu výraznému zvýšení exportu. Na domácí půdě se naopak prodej loni snížil o 1,1 procenta.

ČTĚTE TAKÉ:

 Rok 2013 totiž u nás poznamenaly z velké části záplavy, které na začátku léta vyřadily z provozu na dlouhou dobu část zásobovacích tras i provoz některých prodejen.

Tříprocentní nárůst prodeje piv v letošním prvním pololetí tedy nelze považovat za úspěch. Pro propad v posledních dvou prázdninových měsících ale nemají zástupci svazu jasné vysvětlení.

„Zásadním vlivem je změna životního stylu, hodně lidí přechází k různým míchaným drinkům nebo na nealko pití,“ říká předseda svazu František Šámal.

Klesající světový lídr

Tenhle trend platí dlouhodobě a je podle něj téměř jisté, že Česko se už nikdy nevrátí k průměrné spotřebě kolem 160 litrů na hlavu z roku 2003. Loni průměrný Čech vypil 144 litrů piva a přestože je Česko v tomto srovnání stále světovým lídrem, bude spotřeba dál klesat.

Dalším viníkem prázdninového poklesu je prý počasí. V červenci teplejší, než by údajně bylo zdrávo (v tropických dnech lidé pijí spíš nealko), a v srpnu naopak abnormálně chladné.

Šámal tvrdí, že většina pivovarů kopíruje celkový trend na trhu. Oslovené pivovary se však k horším výsledkům příliš nehlásí.

PSALI JSME:

„Pivo je nápoj, jehož konzumace podléhá sezonním vlivům, jako je počasí, které v prázdninových měsících nebylo ideální. To se bezesporu projevilo i na objemech prodeje na trhu,“ připouští Jiří Hauptmann, mluvčí skupiny Heineken, do které u nás patří značky jako je Starobrno, Krušovice nebo Zlatopramen.

„My rosteme o něco rychleji než trh a podobný trend monitorujeme i během uplynulých letních měsíců,“ tvrdí mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová. Prazdroj však nemluví o klasickém pivu, ale vyzdvihuje hlavně prodej nealkoholických ochucených piv a cideru Kingswood, který se do pivní kategorie nepočítá.

Spokojený Bernard

V Budvaru přiznávají, že „hlavně v srpnu došlo k velkému propadu spotřeby piva v sezonních provozovnách“, ale podle mluvčího Petra Samce jsou průběžné obchodní výsledky národního podniku lepší než loni, tržby vzrostly o sedm procent.

Konkrétními výsledky o objemu prodaného piva se naopak neváhají pochlubit pivovary, kterým se i přes negativní trendy i nepříznivé počasí daří.

Třeba humpolecký Bernard, který ročně vyrobí přes 200 tisíc hektolitrů, zvýšil za prvních osm letošních měsíců prodej o 11 procent a export podle spolumajitele pivovaru Stanislava Bernarda vzrostl až o 40 procent.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.