Lidovky.cz

Češi fandí e-shopům, ale zboží si nejraději vyzvedávají osobně

Slovensko

  11:50
PRAHA - Nákup od obrazovky počítače a pak cesta do kamenné pobočky pro vybrané zboží. Osobní odběr je v Česku fenoménem online obchodu. Ze všech způsobů volí zákazníci tuto možnost nejčastěji. Podle statistik serveru Heureka.cz až ve dvou třetinách případů.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

E-shopy vychází klientům vstříc a vlastní kamennou prodejnu aktuálně uvádí přes 6600 z nich. Kromě toho ale možnost osobního odběru nabízí i výdejny typu Uloženka a Zásilkovna či samoobslužné balíkomaty.

Když už si lidé nechávají zboží poslat, tak nejčastěji Českou poštou, která poráží různé kurýrní služby.

Internetoví prodejci se shodují, že oblibu osobního odběru podporuje právě jejich snaha rozšiřovat síť výdejen. Z oslovených e-shopů všechny potvrdily, že otevření nových odběrných míst mají v plánu.

ČTĚTE TAKÉ:

 „Momentálně čítá naše síť 15 odběrných míst. Do vánoční sezony plánujeme otevřít další tři pobočky,“ potvrzuje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Kromě vlastních poboček funguje řada výdejních míst ve spolupráci e-shopů s partnery. Třeba Kasa.cz má aktuálně 70 výdejních míst, z toho jen čtyři vlastní prodejny Kasahouse. Zbytek tvoří 64 kasapointů, které firma provozuje ve spolupráci s kurýrní službou DPD Parcel Shop v prodejnách Mountfieldu a na pobočkách Uloženka. cz. Dále používá dvě partnerské výdejny společnosti HDS.

„Máme 20 vlastních a franšízových poboček v ČR. Ve spolupráci s partnery připravujeme zvýšení výdejních míst na 100 do konce roku,“ popisuje budoucnost pobočkové sítě generální ředitel Mironet. cz Robert Novotný.

SÍŤ KAMENNÝCH OBCHODŮ

  • Kasa.cz 70 odběrných míst
  • CZC.cz 65 poboček
  • Alza.cz 32 prodejen a 22 AlzaBoxů
  • Mironet.cz 20 poboček
  • Mall.cz 15 odběrných míst
  • Parfums.cz 4 odběrná místa

Nejlevnější cesta Osobní odběr roste na úkor dopravních služeb. Zákazníky láká bezplatné vyzvednutí objednaného zboží, možnost obrátit se na prodejce s žádostí o radu při výběru zboží nebo o pomoc s vyřízením reklamace. Prodejny také často nabízí řadu instalačních, servisních a dalších doplňkových služeb.

„Jednoznačným motivátorem pro osobní odběr je úspora celkových nákladů na pořízení zboží. Při osobním odběru zároveň zákazník zůstává pánem svého času a není závislý na třetí straně, zboží si tak může vyzvednout třeba cestou z práce nebo ze školy,“ vysvětluje marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth.

Nejde o českou specialitu

Převzetí zboží na prodejně nebo výdejně však není ryze česká specialita. „V zemích, kde nabízíme osobní odběr v našich obchodech, je značný podíl tohoto způsobu převzetí a dosahuje až 40 procent,“ uvedl Radek Ondrášík, marketingový ředitel obchodu Parfums.cz, který působí celkem v deseti evropských zemích.

E-shopy, které nedisponují vlastními kamennými prodejnami, možnost osobního převzetí zboží suplují pomocí sítě nezávislých výdejních míst, která nabízí Zásilkovna nebo Uloženka. První jmenovaná firma má v Česku a na Slovensku 240 poboček a 657 partnerských e-shopů. Druhá jmenovaná má ještě o 43 poboček více a využívá ji přes šest tisíc obchodníků.

Popularita tohoto způsobu převzetí zboží souvisí i s nejoblíbenějším způsobem platby. Tou je stále platba na místě nebo dobírka v případě doručení poštou či kurýrní službou.

Využívá ji 39 procent zákazníků. Platby klasickým bankovním převodem využívá 10 procent lidí. Vzrůstající trend zaznamenávají online platební metody, jako je platba kartou nebo online bankovní převod. Ty využívá devět, respektive sedm procent klientů.

PSALI JSME:

Trend osobního vyzvedávání zboží, a tedy i stále vyšší požadavky na hustotu sítě poboček a jejich otevírací dobu daly vzniknout i samoobslužným úložným místům. Službu, která už řadu let úspěšně funguje v mnoha evropských zemích, u nás provozují Kouzelná Almara a InPost, které se spojily do jedné sítě, a také Česká pošta.

Automaty umístěné před poštami a na frekventovaných místech umožňují vyzvednutí zboží na základě PIN kódu, který přijde SMS zprávou.

Službě se ale příliš nedaří. Poštomatů je v tuzemsku necelá stovka. Balíkomatů České pošty by mělo být podle původních plánů do konce roku 2014 až 150, po problémech s veřejnou zakázkou ale státní podnik uvedl prvních pár do provozu až letos v létě.

Podle lednové studie Asociace pro elektronickou komerci, která se zabývala doručováním zboží zakoupeného přes internet, však automatů využilo jen šest procent dotázaných zákazníků.

Vlastní výdejní automaty provozuje od letoška i Alza.cz. Aktuálně jich má 22, pokrývají ale jenom Prahu a okolí. Společnost však plánuje další rozšiřování jejich sítě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.