Lidovky.cz

BYZNYS ŽIJE: Návrhářky z Haštalské získaly Issovou i Geislerovou

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Prosadit se ve světě módy v Česku? Obtížné. A ve světě? Nemožné. Přesto si návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková věří. V tuzemsku už se svojí značkou Chatty zabodovaly, a tak se rozhodly zamířit za hranice.

Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku Chatty. foto:  Dan Materna, MAFRA

V létě učinily první krok, když se zúčastnily berlínského týdne módy a také mezinárodního veletrhu Premium a předvedly tam svoji kolekci jaro/léto 2015.

„Berlínská akce byla obrovská a byly jsme tam poprvé. Tak jsme jen obrazně řečeno koukaly. A stejně tak i lidi na nás,“ vzpomíná třiatřicetiletá Anna Tušková.

„Braly nás dvě trochu za exoty. Móda z Česka? To neznali. U nás módní byznys téměř nefunguje. Takže lidí, kteří se od nás snaží venku prosadit, moc není a nikdo nás nezná,“ dodává stejně stará Radka Sirková.

PSALI JSME:

Převážná část módy se rodí v Itálii či ve Francii. Z těchto zemí přicházejí hlavní impulzy, tam žijí desetitisíce návrhářů. U nás jsou jich maximálně desítky. I proto bylo berlínské vykročení českých módních návrhářek neobvyklé.

To, že je v Česku těsno, pochopily během deseti let, po která značku budovaly. Uvědomily si také, že musí vyjít ven, z lehce zapadlé pražské Haštalské ulice, kde mají showroom. A jen je v tom utvrdila nedávná návštěva tvůrce internetové platformy pro malé módní návrháře Itala Stefana Siegela v Praze.

„V současné době je na té platformě 65 tisíc jmen. A to je jen malá část trhu. To je masakr. Z toho by jeden propadl zoufalství,“ říká Radka Sirková.

Vše vzniklo náhodou - to říkal mnohý podnikatel či podnikatelka, když se ohlíželi po čase za svojí úspěšnou dráhou. A v případě značky Chatty tomu nebylo jinak.

Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...
Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...
Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...
Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...

Radka s Annou studovaly na stejné škole, Střední průmyslové škole oděvní v Praze, ale znaly se jen od vidění. Spojila je až jedna společná známá s tím, že má nápad na bakalářskou práci - měla pojednávat o založení módní značky. Napadlo ji, že právě ony dvě, které móda zajímala odmalička, by jí mohly pomoct.

Souhlasily a stvořily rukou neumělou první kolekci, představily se jako módní značka. Byla to jen hra, neměly zábrany. Jenže přitom zjistily, že si rozumějí, doplňují se. A hlavně si naslouchají.

Chatty založily v roce 2005 a první věci šily především pro sebe a svoje nejbližší. Ostatně tak to měli (a mají) všichni módní návrháři a návrhářky. A mnozí si s tím vystačili po celou svoji kariéru. Bylo to vidět i na příkladu Chatty. Za deset let i ona zestárla, dospěla, stejně jako její tvůrkyně.

V pokoji, u šicích strojů

„Nejprve jsme dělaly hlavně streetwearovou módu: džíny, bundičky, to, co jsme před těmi deseti lety potřebovaly na sebe. Co nebylo v obchodech,“ vysvětluje Anna Tušková.

„Rozjely jsme to vlastně z legrace. V pokoji, u šicích strojů. Až po dvou letech jsme zjistily, že by se z toho mohl stát byznys.Teď jsme v období, kdy to, že pracujeme ve dvojici, bereme za hroznou výhodu. Protože každá jsme dobrá v něčem jiném,“ popisuje Sirková.
Zatímco Anna Tušková je silnější ve střihu, materiálech a logistice, tak Radka Sirková je rozená designérka.

„Když vzniká kolekce, tak Radka přijde s tématem, nápadem, protože já to nevypotím. Ale pak už ty naše kolekce vznikají napůl. Každá ji navrhneme celou a pak z toho vybíráme ty nejlepší kousky. Vzájemně si pomáháme,“ vysvětluje Tušková.

ČTĚTE TAKÉ:

Jejich idylické soužití prý dostává na frak v jediném momentu, až ke konci. Před prezentací nové kolekce. Pak nervy pochodují. Ovšem následná katarze vše vyhladí a mohou pokračovat dále.

Nešijí, pouze navrhují. Mají dvě stálé švadleny, ty pracují na živnostenský list, a když je třeba, přibírají další. Vedle toho zaměstnávají na menší úvazek i lidi, kteří pomáhají s produkcí, komunikací.

„Původně jsme to braly tak, že vlastně reklama by se měla dělat sama. Zákaznice k nám zpočátku chodily proto, že je něco od nás zaujalo na někom jiném. Teď už jsme ale dále. Pochopily jsme, že pro rozvoj musíme něco udělat. Používáme tak nejrůznější marketingové kanály, sociální média. Oblékáme známé tváře. Snažíme se, abychom byly vidět,“ říká Radka Sirková.

Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...

Před lety si vytipovaly svoji vrstevnici, herečku Marthu Issovou, a svým způsobem si ji „přetvořily“ k obrazu svému. Právě ona se stala nejznámější tváří značky. A před nedávnem se dohodly například i s další herečkou - Aňou Geislerovou. Oblékly ji na zahájení karlovarského festivalu.

Jednou za půl roku představují novou kolekci, účastní se nejrůznějších „fashion weeků“, pořádají i privátní prezentace. Individualita nade vše Svojí módou se snaží oslovit hlavně ty, kterým nejlépe rozumí, tedy svoje vrstevníky a vrstevnice. Byť k nim prý občas zavítají i o hodně starší zákaznice.

Šijí džíny na zakázku, na míru. Pro ty k nim chodí dámy i pánové půl na půl. A co se týká ostatní nabídky, tak převažují ženy s přehledem, většinou ve věku třiceti let a výše, které vědí, co chtějí. Vyhledávají individuální kousky. U Chatty mají záruku originality, jejich série netvoří více než deset kusů.

Džíny na míru stojí kolem 7,5 tisíce korun, to je standardní cena, šaty, ty nejzákladnější, od 6 900 korun. Samozřejmě v nabídce mají i dražší kusy. A o poznání více pak ještě stojí honosné šaty svatební nebo večerní.

Doživotní záruka

„Původně jsme měly ceny nižší. Ovšem jak jsme se zdokonalovaly, tak jsme zdražovaly. Je to přirozený proces. Souvisí to i s náklady. Používáme špičkové materiály,“ vysvětluje Anna Tušková. Dobře, ale džíny za 7 500 korun? napadne asi leckoho.

„Ručíme nejvyšší kvalitou. Na džíny dáváme doživotní záruku. To znamená, že zákazník může kdykoli přijít a říct, že s nimi má nějaký problém,“ podotýká Radka Sirková.

„Třeba když zhubne, tak je upravíme. Nebo naopak máme korpulentnější zákaznice, počítáme tedy s tím, že se rychleji džíny ošoupou v partiích stehen. Tak ten díl jsme schopny třeba po půlročním či ročním nošení vyměnit,“ dodává Tušková.

Zhotovení džín na míru trvá dva až tři týdny, v nabídce mají až dvacet druhů denimu.
Do Haštalské ulice se přestěhovaly z Vinohrad před dvěma roky. Mají tak blíže k Pařížské ulici, módnímu centru Prahy. Tam ale nikdy podle svých slov nemířily, luxusní segment je nezajímal.

Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...

Na otázku, zda se i po deseti letech pořád cítí hlavně jako návrhářky, ne jako byznysmenky, spontánně vyprsknou smíchy. Vzápětí ale zvážní.

„Samozřejmě, že jsme pořád hlavně návrhářky. Z té druhé stránky, byznysu, to chápeme především jako výzvu,“ říká Sirková. A Tušková ji doplňuje: „Na začátku jsme si ani nepředstavovaly, co to bude všechno obnášet. Ale chceme se tomu věnovat dál, na té nejprofesionálnější úrovni a tak to musíme brát především jako byznys.“

Odpovědí na otázku, kde by chtěly být letos koncem roku, je potutelný úsměv.

„Minulý rok nás vůbec nenapadlo, že budeme řešit nějaké byznys plány. Řešily jsem standardní věci kolem módní značky - navrhování kolekcí, objednávání materiálů, promo a tak podobně. Ale pokud se chceme prosadit v zahraničí a dál růst, nevyhneme se tomu. A tak budujeme profi firmu, sedíme nad tabulkami a počítáme, plánujeme,“ říká Radka Sirková.

Přesto stále působí, jako kdyby s byznysem, penězi a kalkulacemi nechtěly mít nic společného. „My jsme si ve své naivitě myslely, že stačí, když je člověk kreativní a všechno přijde samo. Ale nepřijde.“

Malý český trh

Když Radka Sirková chodila na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde studovala design oděvu a obuvi, tak tam marketing a obchod nebyl vůbec součástí oboru. „Všichni chtěli, abychom znali dějiny umění, estetiku, abychom byli kreativní. Slovo byznys bylo bráno trošku jako špinavé. Ale teď už je to jiné,“ říká.

V Česku chybí oběma trh. Je tu jen několik o generaci starších návrhářek (Klára Nademlýnská, Beata Rajská, Taťána Kovaříková), pak v jejich věku (Hana Zárubová) a několik mladších a dravějších.

Dále několik koncept storů, které odebírají jen pár vzorků. Ale jen do komise. Ne jako ve světě, kde je standardní, že si obchody věci od návrhářů přímo odkupují. A to je vše.

Navíc se do módního odvětví v České republice nehrnou investoři. Všechno je tu malé. Omezený okruh návrhářů plus málo zákazníků rovná se téměř nulový odbyt. A móda je nevyzpytatelná, často neuchopitelná, nelze ji nacpat do excelových tabulek.

„I proto velké módní domy nabízejí doplňky a parfumerii. To jim vydělává. Ne nějaký ikonický, třicet let starý střih,“ vysvětluje Anna Tušková.

Kolekce jaro/léto

Nedostatek peněz se projevuje bolestně třeba ve chvíli, když je potřeba nakoupit materiál. Návrhářky z Haštalské objednávají ten nejkvalitnější z Itálie, Portugalska a Francie. Jenže v tom je skryt kámen úrazu.

„Dodavatelé látek nabízejí objemy minimálně kolem 200 až 250 metrů. Na to většinou nedosáhneme. Tak se s nimi musíme složitě domlouvat. A protože se nám trh v Čechách už asi moc nerozšíří, chceme jít ven, na zahraniční trhy. Tohle ostatně postihuje většinu českých návrhářů a návrhářek. U nás totiž nikdo to nabízené množství neodšije. Nač kupovat takový návin, když z toho odšijete třeba jen čtyři metry? Někteří to řeší tak, že navrhují a šijí pořád ze stejného materiálu. Dokud ho nevyčerpají,“ říká Radka Sirková.

„Nedávno jsme byly v Paříži. Koukaly jsem tam po někom tak malém, jako jsme my. Kdo má jeden malý butik. A nikoho jsme nenašly. Pro ně je malá značka taková, která má milionové obraty v eurech,“ podotýká Anna Tušková. Roční obrat Chatty se pohybuje ve statisících korun.

Návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková si v roce 2005 založily módní značku...

Až groteskní důkaz toho, jak v Česku módní trh stále napadá na obě nohy, ilustrují zkušenosti obou návrhářek s prezentací jejich poslední kolekce jaro/léto 2015 a s tím, co následovalo vzápětí.

Všude v západním světě se kolekce připravují s půlročním předstihem, aby měly nákupčí šanci je obhlédnout a popřípadě se rozhodnout pro jejich koupi. V Česku nákupčí nenakupují a zákaznice se hlásí o slovo ve chvíli, kdy modelky ještě obrazně řečeno neslezly z mola.

„U nás se prostě význam,kolekce jaro/léto‘ nebo,podzim/zima‘ pořád nechápe. My pak u nás v Haštalské musíme některé zákaznice odmítat. Teď jim třeba složitě vysvětlujeme, že jim nemůžeme prodat věci z kolekce odprezentované v Berlíně, že je určená na sezonu jaro/léto 2015 a že budou muset počkat do února,“ posteskne si Radka Sirková.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.