Lidovky.cz

Češi začali ve velkém kupovat levné smartphony, tradiční značky strádají

Ekonomika

  16:55
PRAHA - Obliba méně známých značek telefonů v Česku rychle roste na úkor tradičních výrobců. Češi si stále častěji vybírají přístroje čínských a tchajwanských značek, tradičním firmám klesl za uplynulé dva roky podíl o více než 50%. Vyplývá to ze statistik prodejce Expert Elektro. Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do ceny 5000 korun.

Představení nejnovější verze smartphonu Samsung Galaxy S4 foto: Reuters

Ještě v roce 2012 se prodeje chytrých telefonů tradičních značek jako Samsung, Sony či Nokia podílely na prodejích řetězce z 93 procent, letos jejich podíl klesl na 38 procent. Naopak značky mobilů jako GoClever, MyPhone, Huawei, Prestigio, iGET, Acer mají na prodejích Expert Elektro podíl 62 procent, před dvěma lety to bylo sedm procent.

K TÉMATU:

Nejprodávanější značkou je podle obchodníka mezi chytrými telefony i letos korejský Samsung. V roce 2012 se na prodejích mobilů podílel z více než poloviny. „Letos sledujeme, jak se spotřebitelská poptávka rozšiřuje i směrem k dalším asijským konkurentům, jako je například Huawei nebo Acer. Na domácí trh vstupuje i celá řada dosud neuvedených značek, které se rovněž začínají čím dál více prosazovat na úkor tradičních výrobců,“ uvedl ředitel prodeje Expert Elektro Robin Weintritt.

Strop je 5000

Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do ceny 5000 Kč. Zájem o levné telefony za poslední dva roky mírně stoupl a drží si 85procentní podíl. Dražší telefony na 15 000 Kč si pořizují tři procenta zákazníků.

Expert Elektro je nákupním sdružením, které je členem mezinárodní kooperace Expert International. Česká síť se podle internetových stránek firmy skládá z 20 společníků a 50 prodejen. Mezi největší společníky patří K+B Expert, Elektro Vision, Elektro Jankovský a Elektro SPEKTRUM.

Podíly telefonů podle ceny

0 až 5000 Kč:

80% (2012) 85% (2013) 85 %(2014) 

5000 až 10 000 Kč:

15% (2012) 9% (2013) 12% (2014) 

10 000 až 15 000 Kč:

2% (2012) 2% (2013) 0% (2014) 

15 000 a výše:

3% (2012) 4% (2013) 3% (2014) 

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.