Lidovky.cz

Facebook vás sleduje na webu i v reálu. Vše je legální, tvrdí

USA

  7:17
PRAHA - Nabídka vánočních dárků v e-shopu přesně podle koníčků přátel nebo třeba reklama na blízkou kavárnu při čekání na tramvaj. Internetové firmy staví cílenou reklamu na osobních datech uživatelů. A nejde zdaleka jen o ta, která jim o sobě sami prozradí.
Facebook – ilustrační foto.

Facebook – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Třeba k Facebooku se denně připojí každý čtvrtý Čech z mobilu, a největší sociální síť světa tak sleduje nejen jejich pohyb na webu, ale i v reálném světě. Navíc Facebook dokáže i přímo manipulovat náladou lidí, a dokonce mnohé třeba přesvědčit, aby šli volit.

Jako experiment ve volbách 2010 a 2012 zobrazil 61 milionům Američanů anketu s informací, kdo z přátel už u volební urny byl. Sami výzkumníci pak nedávno uvedli, že účast opravdu zvýšili.

Nejen lidé, ale i české úřady přitom nemají šanci praktiky nadnárodních firem jakkoliv kontrolovat. Například právě Facebook u nás sice velmi aktivně prodává reklamu. Jeho evropské sídlo je však v bývalých docích v irském Dublinu, a v celé EU na něj má proto dohlížet irský regulátor.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Davida Pavláta z českého Úřadu pro ochranu osobních údajů s ním sice spolupracují, počet žádostí o kontrolu k irským kolegům je ale nula.

Peter Podolinský, který má ve Facebooku český trh na starosti, ujišťuje, že jednají v souladu i s národními předpisy. „Jsme v kontaktu s regulátory v jednotlivých zemích a audituje nás evropský inspektor ochrany údajů,“ říká.

Pavlát z úřadu ale uživatele varuje: „Podmínky Facebooku evropská pravidla nakládání s osobními údaji nerespektují a lidé si musí být vědomi, že přistupují na něco, co jejich právní ochranu ignoruje.“ Jen usnadnění přenosu Sociální síť například v USA čelí žalobě, podle které měla sledovat obsah soukromých vzkazů uživatelů. V podmínkách přitom tvrdila, že jí jde jen o „usnadnění přenosu zpráv“.

O souhlasu není řeč

Český zákon navíc vyžaduje, aby s podmínkami zpracování svých dat vyslovili uživatelé informovaný souhlas.

„Často o něčem takovém ale nemůže být řeč,“ tvrdí Jan Vobořil, výkonný ředitel neziskové organizace Iuridicum Remedium specializující se na ochranu soukromí. Odkliknutí souhlasu si lidé často ani neuvědomí, a i kdyby ano, jen málokdo čte dlouhý právnický text.

Kdyby se chtěli Češi bránit sami u soudu, budou na tom možná ještě hůře než úřady. „Podle podmínek má spory rozhodovat justice v USA, takže vymáhání nároků je v podstatě nemožné,“ míní Vobořil.

Pro partnery bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se...

Internetové firmy se hájí tím, že jim uživatelé poskytují svá data dobrovolně a veškeré jejich využití je anonymní. Například Google pak zdůrazňuje, že dává lidem plnou kontrolu a třeba sledování polohy svého telefonu mohou vypnout. Ujišťuje také, že spolupracuje i s českým úřadem, jak konkrétně ale neuvedl.

Google má sice přímo v Praze pobočku, i jeho evropská centrála je ale v Irsku, stejně jako u Facebooku. Ani na světovou internetovou jedničku tak český zákon nedosáhne. Naopak mu plně podléhá třeba Seznam, největší tuzemský rival Googlu, který od jeho české pobočky sídlí jen o ulici dále.

V souboji o peníze inzerentů jsou přitom osobní data klíčová konkurenční výhoda a tuzemské společnosti tak mohou být ve výsledku v horší pozici.

Co udělá EU?

„Pro potřeby cílené reklamy používáme pouze takové informace, které jsou uložené ve webových prohlížečích,“ říká druhý muž Seznamu Michal Feix. Firma s českým úřadem spolupracuje, například při fotografování ulic pro své internetové mapy.

Podobně mluví i Matěj Novák, ředitel sdružení Cpex, které nabízí reklamu prostřednictvím online aukcí. Podle něj data o uživatelích nesbírají zcela cíleně, aby se vyhnuli přísným povinnostem, s úřadem přesto sami konzultují.

V Česku navíc vzniká nové sdružení odborníků zaměřené právě na ochranu osobních údajů v jehož čele stojí Josef Prokeš, který na českém úřadě zodpovídá za legislativu a mezinárodní vztahy.

„Chceme vylepšit situaci způsobenou zastaralým zákonem a budeme se snažit vyplnit nejasnosti a mezery mezi ním, bruselskými pravidly a neregulovanou oblastí zpracování dat, zejména při podnikání na internetu,“ říká.

Evropská unie se o zpřísnění pravidel ochrany soukromí dohaduje už několik let, zatím však stále bezvýsledně. Reforma má mimo jiné zavést právě přísnější vyžadování výslovného souhlasu, nebo právo na vymazání údajů uživatelů z databází služeb.

Poslední stanovený termín pro přijetí potřebných změn, kterým měl původně být už letošní rok, ovšem padl a celý schvalovací proces se vrátil na začátek.

Rada EU o otázkách spjatých s ochranou citlivých osobních dat jednala minulý týden, k žádnému závěru ovšem nedospěla. A protože se k této agendě schází dvakrát ročně, budou si muset internetoví uživatelé počkat alespoň do poloviny příštího roku.

Nadějí tak zůstává Evropský soudní dvůr. Lucemburští soudci budou rozhodovat o otázce, jestli by národní regulátoři přece jen nemohli dohlížet na data svých občanů u firem formálně sídlících v jiném státě.

Na otázku, jestli by se český úřad zabýval Facebookem, pak David Pavlát odpovídá jednoznačně. „Pokud bude mít povinnost registrovat se u nás, pak ano.“

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.