Lidovky.cz

Škodě Auto pomáhá propad rublu. V Rusku jí prudce vyskočily prodeje

Ekonomika

  16:20
MOSKVA/MLADÁ BOLESLAV - Rusové v reakci na propad rublu začali utrácet za domy či auta - včetně těch českých. Mladoboleslavské Škodě Auto rostou v zemi prodeje o desítky procent. Podle informací, které přicházejí od ruských partnerů, však není jasné, jak dlouho tento stav vydrží.

Druhé místo obsadila Škoda Octavia. foto: Shutterstock

Divoké nákupy aut se netýkají jen značky s okřídleným šípem, prodejci v autosalonech mají v Rusku obecně napilno. Lidé se snaží utratit své peníze dřív, než ztratí na hodnotě ještě víc než dosud.

Podle informací serveru Lidovky.cz hlásí tamní partneři automobilky Škoda nárůst prodejů, v posledních několika dnech o desítky procent. Co se vystaví, to je hned pryč, tvrdí zdroj obeznámený se situací na ruském trhu.

PSALI JSME:

Pro lepší představu: v listopadu prodala Škoda Auto v Rusku 7 600 aut. Odbyt tedy vyskočil v řádu desítek aut denně. Pokud by ale prodejní boom pokračoval, šlo by o nárůst tisíců kusů za měsíc.

Zástupci automobilky se zatím k situaci v Rusku vyjadřují spíše opatrně.

„Výroba vozů v našich ruských závodech běží aktuálně bez omezení. Situaci na ruském trhu i nadále sledujeme, v tuto chvíli však nebudeme spekulovat o dalším vývoji,“ řekl mluvčí automobilky Josef Baláž.

FIRMY V RUSKU:

  • Prudký pád rublu zahýbal byznysem českých firem v Rusku. Některé už přiznávají ztráty, jiné zatím s hodnocením vyčkávají
  • Napříkald kunovický výrobce letadel Aircraft Industries tvrdí, že ho pokles rublu připraví o desítky milionů korun.
  • Největší česká textilka Juta přestala do Ruska vyvážet zboží, její klienti mají potíže s placením.
  • Firma Hamé zatím nechce nad dalším vývojem spekulovat, ruskému trhu nadále věří.

Rusko je pro Škodovku jedním z klíčových odbytišť, třetím největším trhem. Auta určená pro tamní zákazníky vyrábí továrny v Kaluze (modely Superb, Fabia a Rapid) a Nižném Novgorodu (Octavia a Yeti ).

Ačkoliv je současný stav extrémního zájmu ruských zákazníků velmi pravděpodobně dočasný, jen podtrhuje, že celkově si automobilka vede v Rusku slušně. K tomu ji pomáhá i velký zájem o model Octavia, který tvoří kolem 40 procent všech prodaných škodovek.

Za prvních jedenáct měsíců roku si Rusové koupili 78 200 aut od české firmy, což je o necelé procento méně ve srovnání s loňským rokem. Vzhledem k větším propadům ostatních automobilek vzrostl Škodě tržní podíl – v listopadu jí patřilo 3,8 procenta ruských prodejů.

Interiér Škody Octavia Scout třetí generace.
Škoda Octavia Scout třetí generace.
Škoda Octavia Scout třetí generace.
V interiéru nové generace modelů Škoda Octavia RS a dominuje černá barva.

Pro srovnání: třeba značka Volkswagen se propadla meziročně o pětinu. Stejně jako Opel musel mateřský koncern Škody Auto na podzim přistoupit k přerušení výroby. To se logicky dotklo také Škody Auto, která montuje auta ve stejných továrnách jako značka VW.

Přerušení výroby trvalo dva týdny, žádné další zatím nepřišlo.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.