Lidovky.cz

Ekonomika

Automobilky se děsí Ruska. Bude to krvavá lázeň, varují

Výroba v mladoboleslavské továrně Škody Auto. foto: MAFRA - Petr Topič

Analýza
MOSKVA - Podle nedávných prognóz se měl ruský trh stát již brzy největším v Evropě. Měla to být trefa do černého. I proto světoví výrobci v zemi mohutně investovali. Nyní to ale vypadá spíš na velké bolení hlavy.
  6:30

Prodeje aut v Rusku se letos propadnou pod 1,5 milionu, zní od expertů i představitelů automobilek. „Bude to krvavá lázeň,“ věští Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan.

Co odborníky a šéfy automobilek tak vyděsilo? Především pokles hodnoty rublu a reálných příjmů obyvatelstva. Propad hodnoty ruské měny o desítky procent narušil „ustálené“ pořádky. Výsledkem se stalo nejen zdražování mnoha modelů, ale i to, že automobilky přestaly některé z nich na ruském trhu nabízet úplně.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle expertů současné turbulence nejvíc postihnou výrobce levnějších vozů, trh s prémiovými automobily z krize vyvázne podstatně lépe.

V roce 2012 se prodalo v Rusku 2,9 milionu osobních vozů a tamní trh se stal druhým největším v Evropě, hned po německém. To už ale neplatí. Na druhé místo se posunula Velká Británie, kde se za prvních 11 měsíců loňského roku prodalo 2,3 milionu nových osobních i užitkových aut. V Rusku 2,2 milionu, což v meziročním srovnání podle AEB znamená pokles o 11,6 procenta.

Přitom ruský výsledek vylepšily listopadové prodeje. Meziročně spadly „jen“ o 1,1 procenta, protože Rusové se vrhli ještě před očekávaným zdražením aut do jejich nákupů.

Mercedes: luxus neutrpí

„Za celý rok 2014 očekáváme prodeje ve výši 2,5 milionu aut. To bude znamenat propad o deset procent. A rok 2015 bude ještě horší, srovnatelný s krizovým rokem 2009,“ předvídá Michail Plotnikov, představitel společnosti Honda Motor Rusko.

Méně obav projevil v rozhovoru pro server gazeta.ru Andrej Rodionov ze společnosti Mercedes Benz Rusko.

Mercedes AMG-GT

„Výrobci vozů pro masový trh, jako jsou například Ford, Citroën, Volkswagen, to budou mít složitější než výrobci vozů prémiových. Luxusní automobily se totiž často považují za výhodnou investici kvůli vysoké zůstatkové hodnotě.“

Podle Rodionova německý výrobce žádné z plánů pro rok 2015 v Rusku nebude měnit. Představí nové modely, otevře další prodejny v regionech a zvýší ceny automobilů v průměru o 7,5 procenta.

To šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn hovořil v sídle Nissanu v japonské Jokohamě jinak. Podle něj jsou současné události v Rusku hrozivé. Další pád rublu, který letos ztratil oproti dolaru zhruba polovinu své hodnoty, způsobí „krvavou lázeň“.

„Pozastavili jsme příjem objednávek některých modelů. Vyjádřili jsme nad tím svoji lítost, ale dokud je takováto situace, objednávky přijímat nebudeme,“ řekl Ghosn agentuře Reuters. A dodal: „Špatná zpráva je, že ruský trh se scvrkává. Lidé přicházejí o peníze, výrobci přicházejí o peníze.“

PSALI JSME:

Ghosn ale zůstává optimistou. „V současné době se těžko připravují nějaké dlouhodobé plány. Trh se ale jistě časem stabilizuje a my prodeje v zemi zvýšíme,“ dodal.

Pokud by k tomu nedošlo, právě aliance Renault-Nissan (které patří i největší výrobce aut v zemi AvtoVAZ) by utrpěla nejvíce. V současnosti jí totiž patří v Rusku celá třetina

Nissan již kvůli oslabené ruské měně zvýšil ceny poloviny svých modelů prodávaných v Rusku od pěti do osmi procent. Upravil je u modelů vyráběných v Rusku, u nichž jsou dražší díly importované ze zahraničí.

V poslední prosincový týden ceny zvýšila i mladoboleslavská škodovka, předtím podobný krok učinily například General Motors, Audi, Jaguar, Land Rover nebo BMW.

Nikdo nechce z Ruska odejít

Současný vývoj na trhu s automobily s obavami sleduje i ruská vláda. Aby ho podpořila, vyčlenila již v září deset miliard rublů (asi 2,6 miliardy korun) na pobídky. A zkraje prosince přidala dalších deset miliard. Tyto peníze jsou určené na takzvané „šrotovné“.

Získají je ti zákazníci, kteří nechají při koupi nového vozu svůj starý zlikvidovat.
Premiéra Dmitrije Medveděva tak asi zatím může těšit jen to, že žádný výrobce automobilů zatím nechce Rusko opustit.

Ford Focus

A to i přesto, že tam sčítají jen ztráty. Není však divu, že neodcházejí. Investovali zde ohromné prostředky do výstavby závodů, které provozují s ruskými partnery.

Obzvlášť tvrdě byli zasaženi američtí producenti. Prodeje Fordu spadly do konce listopadu loňského roku o 40 procent na celkových 56 807 aut, když Rusové ztratili zájem o nejprodávanější model značky Focus.

Krvácely i Opel a Chevrolet, patřící General Motors. Ztratily ve srovnání s předchozím rokem dohromady 26 procent, když prodaly za prvních 11měsíců loňského roku 169 005 aut.

Mluvčí Ford of Europe potvrdil v rozhovoru pro Automotive News, že kvůli ruskému „zhoupnutí“ nebude značka ani v roce 2014 v Evropě zisková. A podobně viděl i rok 2015. Namísto zisku plánuje Ford evropskou ztrátu ve výši 250 milionů dolarů.

Podobně hovořili i zástupci General Motors. V Evropě se GM ocitl v minusových číslech, ztráta za období od ledna do listopadu se prohloubila na 387 milionů dolarů. Propad způsobilo ochlazení v Rusku.

„Současné tržní prostředí v Rusku je plné výzev a pohybu. Ovšem je to klíčový trh. A pořád má potenciál stát se největším v Evropě,“ okomentoval vše mluvčí „evropského“ Fordu.

„Endemická nestálost“

„Jeden z analytiků trefně pojmenoval to, co se nyní děje v Rusku, „endemickou nestálostí“. Že to k této zemi zkrátka patří. A výrobci automobilů, když na zdejší trh vstupovali, s něčímpodobným jistě počítali.

Ford, General Motors, Volkswagen, Nissan, Toyota, Hyundai, Kia a mnohé další přilákal slib nižších daní, pokud v zemi postaví svoje závody a budou zde vyrábět. Před očima měli to, že právě na rozvíjejících se trzích se dosahuje největších zisků.

Dnes tak je mezi deseti nejlépe prodávanými modely osobních aut v Rusku devět s visačkou „Sdelano v Rossii“.

Například Ford vyrábí v Rusku 99 procent všech aut, která v zemi prodá. Naposledy se tu pustil do produkce malého SUV EcoSport a v roce 2015 sjede z pásů jednoho ze tří jeho ruských závodů, které provozuje jako jointventure se společností Sollers, malá Fiesta.

„Ti, kdo v Rusku vyrábějí, nejsou pádem rublu zatím tolik postiženi. Ale pokud by to pokračovalo, mám na mysli horizont šesti až dvanácti měsíců, mohli by revidovat svoje dlouhodobé plány,“ řekl Nikolaus Lang z Boston Consulting Group. „Mohla by narůstat jejich únava z toho, jak se trh chová bláznivě.“

Ovšem jen málokoho by to asi přesto přimělo k odchodu. Tohle jsou dlouhodobá rizika, která globální automobiloví výrobci s širokým portfoliem musejí přijmout – a oni je přijímají. Mají již podobné zkušenosti z jiných rozvíjejících se trhů. A vědí, že to za to stojí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.