Internet by měl být letos hitem nejen reklamních kampaní operátorů, ale i jejich výsledků. Firmy musí najít cestu, jak zajistit návratnost miliardových investic do nových datových sítí LTE a díky nim po letech konečně otočit padající příjmy a zisky.
Množství přenesených dat vzrostlo v mobilních sítích jen za loňský rok o 70 až 120 procent a jejich podíl na příjmech operátorů meziročně stoupá v jednotkách procent. Průměrné příjmy na zákazníka ale proti tomu pořád padají dvouciferným tempem.
VÍCE K TÉMATU: |
„Data pokles brzdí, ale ne dostatečně. Za loňský rok se očekává pokles celého českého telekomunikačního trhu o osm procent a letos by měl ještě pokračovat. Obrat nastane až příští rok,“ říká manažer analýz telekomunikačních trhů společnosti Accenture Michal Novák.
K vyrovnání příjmů z volání a internetu by mělo brzy dojít v sousedním Německu nebo ve Skandinávii.
Vodafone krouží u firem
Nejvíc z českých operátorů přitom finanční tlak pociťuje ten nejmenší. Vodafone se agresivní cenovou strategií snaží získat pozice především u firemních zákazníků.
Za posledních pět let se ale jeho podíl na tržbách celého odvětví zvýšil o pouhá 1,4 procenta. Provozní (EBITDA) a čistý zisk mu však jen mezi lety 2011 a 2013 propadly z šesti na 3,3 miliardy korun, respektive z 1,7 miliardy jen na 200 milionů.
Firma své výsledky zveřejňuje jen se zpožděním a finanční situaci komentuje jen velmi zdrženlivě. Pokles výnosů je podle vyjádření firmy způsoben na celém trhu „především uvedením neomezených tarifů v roce 2013 a vstupem mnoha virtuálních operátorů“.
Externí analýzy, které mají LN k dispozici, ale ukazují hlavně na nebezpečně rostoucí zadlužení firmy.
Předloni představovalo 2,3násobek provozního zisku, loni mohlo dosáhnout na tří až čtyřnásobek a pokud se trend nepodaří zvrátit, tak by letos mělo překonat i šestinásobek.
To je i v investičně velmi zatíženém odvětví nadprůměrné, například celý Vodafone se drží pod hranicí dvojnásobku. Česká mobilní trojka si musela půjčit především na nákup frekvencí a stavbu nových sítí a dluh u mateřské skupiny dosahuje 10 miliard.
Pro budoucí vývoj českých telekomunikací bude proto zcela klíčové, jestli se Vodafonu podaří snaha připojit se k dohodě konkurenčního T-Mobilu a O2 na sdílení sítí a stavbě LTE.
V opačném případě by měla větší dvojice nejen výhodu v rychlejším pokrývání, především ale finanční páku v podobě miliard uspořených na investicích a až půl miliardě na provozu každý rok.