Lidovky.cz

V Plzni vyjedou tramvaje na baterie. Turci je koupí za 800 milionů

Ekonomika

  6:00
PLZEŇ - Bateriová tramvaj od Škody Transportation vyrazí tento týden na první jízdy v městských ulicích. Nový model určený pro tureckou Konyu zahajuje takzvané typové zkoušky. Jde o zakázku na dvanáct souprav, celkem za 800 milionů korun.

Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město Konya. foto: Škoda Transportation

Tramvaje s tímto moderním pohonem využije město Konya pro úseky trati, kde nad kolejemi chybí troleje. Všech dvanáct vlaků dorazí podle informací serveru Lidovky.cz do Turecka nejpozději do konce července tohoto roku.

Bateriová tramvaj, technologická novinka podniku, zatím podstupovala testy na škodovácké zkušební trati. Nyní se poprvé vydá na jízdy v ulicích. „První dva prototypy jsme již dodali Konye, kde je čeká zbývající část typových zkoušek,“ uvedl projektový manažer Škody Transportation Václav Petr.

Jízdenka na platební kartu. Praha vyzkouší nový prodej lístků

Škodovka se o české prvenství ve výrobě bateriových tramvají předhání se strojírenskou společností Inekon. 

Jako první poslala před rokem vůz na testovací okruh, Inekon byl zase rychlejší v nasazení vozů na zkoušky v ulicích.Tramvaj „na baterky“ od této firmy se sídlem v Praze už jezdila na kolejích v Ostravě. Jde o typ vozu, který si objednalo americké město Seattle. Zakázka je na sedm strojů v hodnotě 30 milionů dolarů.

Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město...
Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město...

Bateriový typ tramvaje elektřinu z trolejí přece potřebuje, ale dočasně si bez ní dokáže poradit. Ta plzeňská slibuje ujetí minimálně tří kilometrů “bez tykadel“ v běžném městském provozu. K tomu jí slouží bateriové kontejnery umístěné na střeše vlaku.

„Pro tyto účely jsme vyvinuli vlastní systém, který vychází z osvědčené koncepce využívané již na škodováckých trolejbusech. Při interních testech naše tramvaj dokázala ujet i více než deset kilometrů. Dobíjení baterií je možné průběžné při jízdě nebo během několika minut při stání pod napájenou trolejí,“ dodal hlavní inženýr projektu Jaroslav Kulhánek.

Do města tančících dervišů

V Turecku čeká bateriovou tramvaj z Plzně nová linka, na níž se nachází 1,8 kilometru dlouhý úsek bez trolejového vedení. Narušovalo by historické centrum města Konya, které platí za významné náboženské centrum Turecka.

Je to sedmé nejlidnatější město v zemi a proslulo mimo jiné takzvanými tančícími derviši, což jsou představitelé specifického pojetí islámu. Jejich vyobrazení jsou viditelná i na výzdobě tramvají.

Stamilionový byznys pro Škodu. Bude s Mexičany montovat trolejbusy

Dodávka dvanácti bateriových tramvají, objednaných loni v květnu, se stala součástí dřívější zakázky pro Konyu. Škoda tam letos na konci března dodala poslední ze šedesáti vozů s označením ForCity Classic. Jde o tramvaje příbuzné těm, které v současnosti jezdí v českém hlavním městě.

Celkem uzavřel plzeňský podnik s tureckým městem kontrakt za 3,4 miliardy korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.