Lidovky.cz

Vousáči nepotřebují obleky. Střídají bankéře a táhnou Londýn vzhůru

Ekonomika

  7:15
LONDÝN - Ferrari, velké apartmány a šampaňské finančníků nahradila kola, sdílené byty a káva. Od roku 2007 se zvýšil její prodej ve Velké Británii o polovinu, prodej šampaňského oproti tomu o čtvrtinu klesl. Na britském růstu má dnes ze čtyřiceti procent podíl nový fenomén takzvané flat white economy.

Hipster. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Štíhlý třicátník s plnovousem, výraznými kostěnými obroučkami a s osahaným kloboukem na hlavě kráčí ulicí britské metropole. Na sobě má úzké černé džíny, dlouhé tak akorát, aby byly nad koženými botami dobře vidět barevné ponožky.

Na zádech v plátěném batohu nese notebook od Applu. Míří do jedné z kaváren, kde bude zbytek odpoledne vytvářet novou reklamu. Okolní kavárny jsou už plné lidí, jako je on – hipsterů, jak se jim často s trochou posměchu říká.

VYŠLO V LN INDEX:

Jenže smát se můžou spíš oni. Především v Londýně se z nich totiž stává významná ekonomická síla, takzvaná ekonomika bílé kávy (flat white economy). Seriózní dojem toto označení podle názvu dvojitého espresa s mlékem, jež mají mladí kreativci v oblibě, zrovna dvakrát nevzbuzuje. 

Jak ale tvrdí generální ředitel uznávaného britského ekonomického Centra pro ekonomický a firemní průzkum (Cebr) Douglas McWilliams, právě flat white economy pomohla britské metropoli vzpamatovat se po roce 2008 z finanční krize. 

Bankéře a finančníky s astronomickými bonusy londýnského finančního světa City nahradili právě mladíci s vousy a tetováním. A co víc, hipsteři a svět, který kolem sebe vytvořili, prý bude znamenat budoucnost britské prosperity.

Fenomén, který změnil Británii

Ostatně McWilliams, dříve například poradce ministra financí George Osborna, je tímhle děním tak nadšený, že o něm dokonce napsal stejnojmennou knihu Flat White Economy. 

„Je to úžasný fenomén, který nenápadně změnil celý charakter Londýna – a do určité míry i celé Velké Británie,“ píše ve své knize, jež vyšla na začátku letošního roku. Jak uvádí britský list The Guardian, McWilliams velmi podrobně ukazuje a vysvětluje nový hospodářský fenomén, který stojí za pozornost. 

Ačkoli sám píše především jen o jedné části Londýna, digitální ekonomika může podpořit hospodářství v celé zemi. Podobně by navíc tenhle fenomén fungovat i jinde ve světě a podpořit růst hlavně v západních skomírajících ekonomikách. 

Mrakodrap přezdívaný laicky jako „okurka“ je dílem architekta Normana Fostera a...

Zachrání tedy hipsteři svět? ptá se Ed Cumming v Guardianu. I když je to možná zatím příliš velká ambice, přinejmenším chudší východní část Londýna už zachránili. Okolí ulice Old Street a přilehlá oblast Shoreditch je centrem mladých kreativních lidí, kteří si nepotrpí na obleky. 

Místo toho mají nejnovější chytré telefony, vyznají se v technologiích a mají spoustu nápadů. Vytvořili tu prostředí, kde vznikají neuvěřitelným tempem malé firmy, a pro ně zase otevírají nové a nové kavárny nebo třeba cereální bary v duchu zdravého životního stylu.

V téhle části Londýna, která spadá pod poštovní kód EC1V, je epicentrum kávové ekonomiky. Během pouhých dvou let do března loňského roku se tu podle McWilliamse registrovalo 32 tisíc firem. 

Tak vysoké číslo nemělo nikde jinde v zemi obdobu. Většinou jde o menší společnosti, které působí v oblasti technologií, vývoje softwaru, mobilních her nebo třeba reklamy a marketingu. 

Jejich význam přitom nenápadně překročil hranice okrsku EC1V. A podobně i v dalších velkých městech Velké Británie, jako je třeba Birmingham, tyto obory nabírají na významu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.