Lidovky.cz

Automobilky staví auta budoucnosti. Tahounem inovací je Volkswagen

Evropa

  11:15
WOLFSBURG - Automobily jsou opět tahouny technologických inovací. Slibují budoucnost bez nehod, šetrnou k životnímu prostředí a nakonec možná i bez řidičů. Možná je to ale jen utopie. Auta budoucnosti jsou hlavním tématem pondělního vydání magazínu LN Index.

Autopie foto: LN Index

Vrchol techniky, předmět lásky a fascinace a zároveň nejpokročilejší a nejsložitější věc, kterou lidé používají každý den. 

K výrobě osobního automobilu od šroubku až po řídicí počítač je potřeba ohromující kombinace technických oborů –od těžkého hutnictví přes všechny druhy strojírenství, chemii, textilní výrobu, elektrotechniku, design až po práci softwarových inženýrů. A snad v žádném jiném oboru lidské činnosti se nesetkávají tak těsně.

S příchodem moderní elektroniky a následně rozmachem internetu se zdánlivě veškeré inovace přesunuly do IT.

Banner LN Index 29. 6. 2015.

Automobilky kvůli velké setrvačnosti a relativně dlouhému životnímu cyklu vozů na první pohled zaspaly překotný vývoj, kde se každý rok počítá jako desetiletí. Stoleté odvětví se ale probudilo do 21. století a chrlí jednu inovaci za druhou a opět přebírá otěže od světa jedniček a nul, který je jejich dodavatelem.

Snad ještě nikdy v historii nebyla nabídka různých modelů a typů provedení jednotlivých automobilů tak široká.

Automobilky se snaží vyplňovat i ty nejmenší skuliny v nabídce tak, aby oslovily v podstatě každého. Na trhu je nepřeberné množství aut pro konzervativní jedince i individualistické blázny. 

A stav konta přitom dnes nehraje takovou roli, nezvyklá a originální auta lze potkat i v nižších cenových hladinách, stejně jako najdeme mezi nejdražšími vozy hodně konzervativní kusy. I proto je automobil jednou z nejosobnějších věcí, které lidé vlastní. Vyjadřuje svým způsobem jejich přístup k životu, estetické či užitkové hodnoty.

Automobily zároveň začínají respektovat nový směr ve společenských hodnotách. Jedním z cílů je snaha o co nejmenší zatěžování životního prostředí, druhým je bezpečnost. Auta budoucnosti si spolu budou muset povídat a technika se postará o vymizení dopravních nehod. 

ČTĚTE TAKÉ:

Proto již dnes v mnohých případech nerespektuje automobilový průmysl tradiční směr vývoje, kdy se zásadní novinky objevují jen u nejdražších aut a teprve se zpožděním se dostávají do běžnějších vozů.

Největší automobilky jsou i největšími investory do výzkumu a vývoje. Od roku 2012 si první pozici hlídá koncern Volkswagen, jehož výdaje na výzkum a vývoj za posledních minimálně deset let každoročně rostou, od roku 2012 přesahují deset miliard dolarů.

Jedním z výsledků těchto extrémních investic je v podstatě experimentální automobil Volkswagen XL1. Plug-in hybpozici. rid, tedy hybridní vůz, jehož baterie lze dobíjet i ze zásuvky, nikoli pouze rekuperací, se chlubí neuvěřitelnou kombinovanou spotřebou jeden litr nafty na sto kilometrů. 

Hodnota je částečně dána tím, že auto umí na plně nabité baterie ujet čistě na elektřinu až 50 kilometrů, ale i praktická spotřeba paliva, která se bez problémů může při běžné jízdě držet na dvou litrech, je neuvěřitelně nízká.

XL1 přitom ukazuje jednu z cest, kudy dnešní automobilový průmysl směřuje. Honba za co nejnižšími emisemi, kterou diktuje legislativa EU, je v poslední době možná až přehnaná, ale přináší nová a opravdu zajímavá technická řešení.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.