Lidovky.cz

Ryanair zrušil linku do Varšavy. Český prodejce zaplatí dva miliony na odškodném

Ekonomika

  6:00
BRNO - Český prodejce letenek Skypicker vyplatil svým zákazníkům dosud největší odškodné ve své krátké historii. Více než dva miliony korun ho bude stát skutečnost, že nízkonákladová společnost Ryanair v létě zrušila linku mezi Varšavou a Kodaní.

Cestování letadlem. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Prodejce zaměřující se dosud hlavně na low-costové lety a baťůžkáře vyplatí svým zákazníkům peníze za návazné lety. Tedy za další cesty z Varšavy a Kodaně, které si u Skypickeru koupili. Aerolinky Ryanair zrušily linku od 15. července tohoto roku.

Garance na neočekávané události nabízí v různých podobách i další společnosti zaměřující se na obchodování s letenkami v Česku.

V tomto případě Skypicker odškodnil lidi, kteří si objednali 357 navazujících letů. Stálo ho to 76 tisíc eur, tedy více než dva miliony korun. Garanční program se týká hlavně dopadů zpoždění či zrušených letů, případ zrušené linky je poněkud extrémní.

ČTĚTE TAKÉ:

„Je to největší kompenzace, jakou jsme dosud vyplatili. Nejsme z toho nadšení, ale počítali jsme s tím, že taková situace může nastat,“ popisuje šéf Skypickeru Oliver Dlouhý. Brněnská firma prodává letenky od roku 2013 a v posledních letech výrazně zvýšila tržby, byť největším českým obchodníkům v tomto sektoru zatím konkurovat nemůže.

Ryanair prostřednictvím Skypickeru v případě zrušené linky vyplatí cestujícímu plnou cenu letenky Varšava – Kodaň. Skypicker následně ze svého vrátí plnou cenu za lety na trase Kodaň/Varšava – cílová destinace.

Podobnou službu nabízejí cestujícím i další čeští prodejci. Například Student Agency prodává kombinované lety spolupracujících dopravců, což znamená, že i při větším počtu přestupů má zákazník jednu letenku. Pokud by klient neakceptoval dolet do destinace později jiným spojem, dostal by zpět peníze, které za letenku zaplatil,“ popisuje Věra Janičinová, která ve Student Agency řídí sekci letenek.

Boeing 737 společnosti Ryanair.

Zároveň ale Janičinová podotýká, že pokud má zákazník cestovní doklady koupené samostatně, tedy například dvě různé letenky, a nestihne kvůli zpoždění navazující let, aerolinky na jeho reklamaci nebudou brát ohled.

Podobnou službu nabízí i portál Letuška v rámci své služby Light, zaměřené na nízkonákladové lety. Cestujícím garantuje dolet do cílové destinace v rámci jedné letenky. Platí to pro zrušení či zpoždění prvního letu. Pokud kvůli tomu zákazník nestihne návazný spoj, Letuška slibuje proplacení nákladů za dolet do cíle.

Analytik zaměřující se na letecký byznys Petr Kováč upozorňuje, že spolehlivost všech garančních programů ověří až osobní zážitek.

„Zákazník by musel na vlastní kůži zažít, co se stane když… V době velmi levných letenek jdou podobné služby proti trendu. Ve chvíli, kdy kupujete za co nejnižší ceny, nemůžete počítat s garancemi třeba kvůli zpožděnému letu,“ míní Kováč, který působí v poradenské společnosti C-CorpFin.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.