Lidovky.cz

OTÁZKY A ODPOVĚDI: Mám se soudit s VW, že mě podvedl? Tahle tradice u nás chybí

USA

  14:00
PRAHA - Skandál kolem obcházení měření emisí v USA přijde skupinu Volkswagen draho. Hovoří se o pokutě až 18 miliard dolarů. Nyní se motoristé začínají ptát, jak na ně vše dolehne. LN se proto pokusily odpovědět na některé otázky, které si mohou položit majitelé vozu, jichž se problém přímo týká.

Logo společnosti Volkswagen foto: Reuters

1. Kterých modelů se kauza týká?
Podle vyjádření německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta manipulovala skupina Volkswagen s emisními měřeními u naftových vozů nejen ve Spojených státech, ale i v Evropě. Zatím se ale neví, kolik jich přesně bylo. První odhad zněl 11 milionů, na zpřesnění se nyní čeká.

Ve spojených státech se jedná o modely Audi A3 (2009–2015) a Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen (2009–2015), Beetle, Beetle Convertible (2009–2015), Golf (2009–2015), Passat (2014–2015), Golf SportWagen (2015).

Volkswagen podváděl s emisemi i v Evropě. V Česku by mohlo jít o 150 tisíc vozů

2. Problémové motory používá i Škoda?
Automobilka Škoda uvedla, že v Evropě už nepoužívá koncernové motory TDI EA 189 s problémovým softwarem, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je do svých starších modelů. Mluvčí Škody Auto Jozef Baláž však neupřesnil, do kterých a kolik jich bylo.

Podle Svazu dovozců automobilů a automobilek Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 tisíc nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl problém s obcházením měření emisí ve výfukových plynech týkat. Mohlo by se tak jednat o starší verze modelů Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb. Nové vozy skupiny VW, tedy i značky Škoda, (splňující emisní standard EU6, momentálně dostupné na trzích EU) však už splňují všechny právní požadavky a předpisy v oblasti ochrany životního prostředí. Předmětný software neovlivňuje ovládání vozidla, spotřebu paliva ani emise.

3. Pokud takové auto vlastním, mám kontaktovat servis, nebo čekat na výzvu?
Český ministr dopravy Dan Ťok řekl, že jeho resort společně se Škodou Auto, patřící do koncernu Volkswagen, osloví majitele vozů s motory, v nichž může být problém. Jím vedené ministerstvo je také připraveno majitele daných aut svolat ke kontrole. Při té by jim výrobce bezplatně všechny parametry motoru zkontroloval a opravil.

O povaze případných oprav se zatím nikdo nezmínil. Lze se však domnívat, že v servisu maximálně přehrají software řídicí jednotky, vymažou část týkající se testovacího cyklu při měření emisí. Jet s autem do servisu na základě takové výzvy není povinné.

4. Má kritizovaný instalovaný software přímý dopad na jízdní vlastnosti auta?
Zákazníci využívající vozy s motory, na něž se dané zjištění vztahuje, nemusí mít žádné obavy. Problém s emisemi, „vyvolaný“ v USA, kde mají přísnější normy i přístup, se nevztahuje na funkčnost, hlučnost ani bezpečnost. Nemá ani žádný vliv na zdraví posádky. Co se týká prodejních cen starších vozů s koncernovými motory TDI EA 189, zřejmě je kauza ovlivní, ale nijak dramaticky.

5. Fakticky jsem koupil jiné auto, než jsem si vybral. Výrobce mě podvedl. Mám šanci uspět u soudu?
Celá kauza je samozřejmě už teď sousto pro právníky po celém světě. Například londýnská advokátní společnost Leigh Day, která se specializuje na ochranu spotřebitele, pro britský list Guardian uvedla, že „je zavalena právními žádostmi. Prozatím se jedná o tisíce případů.“ Podobné je to v USA.

V Chicagu už podal hromadnou žalobu podle Chicago Tribune známý právník Robert Clifford. Argumentuje, že zákazníci si vozy koncernu VW pořídili na základě lživých informací. Jejich hodnota je tudíž nižší. Zda se podobné případy rozjedou i v Česku, se teprve ukáže. Zatím u nás tato „tradice“ chybí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.