Lidovky.cz

V dopravním podniku se hraje o vliv v Praze. Krnáčová chce výměnu jeho šéfa

Ekonomika

  15:56aktualizováno  18:38
PRAHA - Boj o vliv v hlavním městě pokračuje na plné obrátky. Poté, co kvůli několika angažmá v městských společnostech mocensky oslabila šéfka pražské organizace ANO Radmila Kleslová a díky tomu posílila primátorka Adriana Krnáčová, se zápas přenesl do největší městské společnosti v České republice – pražského dopravního podniku. Krnáčová vytáhla do boje o odvolání generálního ředitele společnosti Jaroslava Ďuriše. Ten bývá považovaný za člověka blízkého Kleslové a části ČSSD kolem Karla Březiny.

Adriana Krnáčová foto:  Michal Šula, MAFRA

V oficiální rovině ze strany primátorky v pátek zazněla následující slova: „Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a­žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné,“ sdělila Krnáčová ČTK. Dodala, že od vedení podniku očekávala strategii úspor a rozvoje. Ředitel Ďuriš její vysvětlení považuje za účelové. „Nárůst rozpočtu je v­podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města. Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného,“ pronesl Ďuriš.

Dlouhodobá nespokojenost

Do čela podniku v říjnu 2013 vynesla Ďuriše TOP 09. Volby však překreslily mocenskou mapu Prahy a pod ředitelem se rozhoupala židle. Očekávalo se, že padne, ale podle zdrojů LN se tehdy ČSSD podařilo vyjednat, že Ďuriš by měl ve funkci nějakou dobu ještě setrvat, aby oranžoví měli čas poohlédnout se po novém kandidátovi do funkce ředitele největší pražské společnosti. Již před třemi týdny měla ČSSD na radě zmínit, že výměna Ďuriše je pro ni představitelná. Aniž by se však koalice domluvila na jednotném postupu, do útoku jako první vyrazila Krnáčová. Hraje se o hodně – mezi ČSSD a ANO nyní proběhne zákulisní boj o to, kdo získá větší kontrolu nad případným výběrem nového „generála“.

Jak ale vyplývá z jeho včerejšího vyjádření, Ďuriš boj o přežití ve funkci nevzdává. Pokud ho Krnáčová bude chtít odvolat, musí prosadit svůj názor v dozorčí radě podniku.

Dopravní podnik má zaplatit 8,5 milionu. Kvůli zakázce na dostavbu linky metra A

Nespokojenost s Ďurišem nezaznívá jen ze strany primátorky, vychází i z nitra podniku. Zaprvé přišel o podporu odborářů, kteří ho vynesli v roce 2013 do čela. Ředitel dlouhodobě nevychází ani s vlivnou ekonomickou ředitelkou Magdalenou Češkovou. Personálních problémů, zejména na nižších úrovních, však bylo více. Bolavé místo pro Ďuriše představuje dodavatel tramvají Škoda Transportation. Když před dvěma lety přicházel do funkce, jeho hlavním cílem bylo snížit počet dodávaných tramvají. To se mu ale nepodařilo. Ta posléze může odvolat členy představenstva, tedy i jeho předsedu Ďuriše. Krnáčová podle informací LN však převahu v dozorčí radě zatím nemá, je tedy pravděpodobné, že s odchodem Ďuriše bude muset souhlasit i sociální demokracie, s jejíž pomocí by dozorčí rada již sílu na ředitelovo odvolání měla.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.