Lidovky.cz

Volkswagen bude řídit Müller, Škodu převezme bývalý automechanik Maier. Oba přišli z Porsche

USA

  18:42aktualizováno  20:28
WOLFSBURG - Novým šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen byl jmenován Matthias Müller, který doposud řídil divizi Porsche. Oznámila to firma po pátečním zasedání dozorčí rady. Müller v čele koncernu nahradí Martina Winterkorna, jenž ve středu odstoupil. A mění se i předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Tím se stane Bernhard Maier. Volkswagen personálními změnami reaguje na skandál kolem falšování emisních testů.

Matthias Müller (vlevo) bude řídit Volkswagen, Bernhard Maier Škodu. foto: Porsche

„Mým nejnaléhavějším úkolem je obnovit důvěru ve skupinu Volkswagen,“ prohlásil Müller. Automobilka Porsche, kterou Müller dosud vedl, je jednou z dvanácti značek spadajících pod Volkswagen. Jednou z nich je také česká Škoda Auto. Tu nyní povede Bernhard Maier.

Ten se se ujme funkce 1. listopadu. Bude důsledně prosazovat další rozvoj značky. Škoda to v pátek oznámila v tiskové zprávě. Změna souvisí s personálními pohyby v koncernu Volkswagen kvůli skandálu kolem obcházení emisních testů.

Dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing Maier nahradí stávajícího šéfa Škody Winfrieda Vahlanda, který po pěti letech v čele automobilky nově povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku.

Novým předsedou představenstva Škody Auto se stane Bernhard Maier (na snímku z 31. března).

Maier je od mládí úzce spjat s automobily. Nejdříve se vyučil automechanikem a pak pokračoval ve studiu podnikové ekonomiky v německém Calw. Po angažmá u firmy Nixdorf nastoupil v roce 1988 do prodejní organizace společnosti BMW AG, kde zastával různé řídící funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche stal členem představenstva.

V čele Škody bude navazovat na výrazný růstový trend, který nastartoval Vahland. Škoda v současnosti vyrábí přes jeden milion aut ročně a dodává je na více než 100 trhů.

Volkswagen podváděl s emisemi i v Evropě. V Česku by mohlo jít o 150 tisíc vozů

„Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu. Škoda je něco naprosto výjimečného. Základem této výjimečnosti je velká škodovácká rodina, stejně jako síla a dynamika této značky,“ uvedl Vahland. Škodu dle něj čeká rozšiřování modelové palety v SUV segmentu s robustními vozy. Firma je podle něj v dobré kondici.

Nejhorší týden od pádu Lehman Brothers

Volkswagenu nyní čelí podvodům s emisemi. Za to firmě v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.Aktivity Volkswagenu v samotných Spojených státech nadále povede Michael Horn, který se stal kvůli aféře terčem kritiky. Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Akcie Volkswagenu se kvůli skandálu od minulého pátku propadly o více než 33 procent. Zažily tak nejhorší týden od vrcholu světové finanční krize v říjnu 2008, kdy zkrachovala americká investiční banka Lehman Brothers. Tržní hodnota Volkswagenu se v důsledku skandálu snížila asi o 27 miliard eur (více než 730 miliard korun).

Matthias Müller: nový šéf německého automobilového koncernu Volkswagen

  • Bývalý šéf výrobní strategie koncernu VW Müller byl letos v březnu zvolen do výkonné rady Volkswagenu, pro který pracuje již od 70. let 20. století. Rozhodujícím faktorem pro jeho výběr do čela firmy tak byly jeho letité zkušenosti.
  • Prosadil se v 90. letech 20. století jako produktový manažer úspěšných modelů Audi A3. V roce 2002 byl jmenován koordinátorem modelových řad vozů Audi a Lamborghini.
  • V únoru 2007 se přesunul do sídla Volkswagenu ve Wolfsburgu, kde řídil oddělení výrobní strategie celého koncernu až do roku 2010, kdy byl vybrán do vedení divize Porsche.
  • Jednou žertoval, že je moc starý na to, aby vedl celý koncern Volkswagen. Divize Porsche pod jeho vedením expandovala a letos by měla navýšit prodej o 200 tisíc automobilů.
  • Müller je známý svým uvolněným stylem, často se objevuje na prezentacích modelů v běžném oblečení na rozdíl od svých kolegů v drahých oblecích.
  • Narodil se 9. června 1953 ve východoněmeckém Karl-Marx-Stadtu (dnešní Chemnitz), vyučil se nástrojářem v Audi, a dále studoval informační technologie na mnichovské univerzitě aplikovaných věd. V roce 1977 se vrátil do Audi, kde v letech 1984-1992 vedl oddělení systémové analýzy.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.