Není důvod se bát, shodují se čeští prodejci ojetin. Na jejich parkovištích přitom jistojistě stojí řada aut s nainstalovaným programem, který umí ovlivnit měření toxických emisí. Právě výše zmiňovaný podvod zasadil tvrdou ránu pověsti Volkswagenu.
„Aktuální situace naše prodeje nijak neovlivnila a neovlivní. Vozy z koncernu VW patří dlouhodobě mezi nejkvalitnější a nejžádanější ojeté vozy na českém trhu. Upravený software řídicích jednotek, který navíc reflektuje spíše americkou metodiku a hodnoty měření, kvalitu vozu nijak neovlivní,“ míní Martin Foltýn ze společnosti Autoesa, která patří mezi významné prodejce ojetin v Česku.
Volkswagen má vlivného zastánce. Nevinný švindl, píše hvězdný Clarkson |
Stejný názor zastávají i další oslovení prodejci jako AAA Auto, Tukas či samotná Škoda Auto, která má vlastní síť prodeje zánovních aut. O něco méně optimistický je analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus, který se zaměřuje na automobilový trh.
„Bezstarostnost prodejců nesdílím. Podle mě budou dotčená auta hůře prodejná,“ myslí si Šimara. Nejčastějším argumentem společností nabízejících ojetá auta je to, že všechny dieselové vozy od Volkswagenu – navzdory ovlivňujícímu softwaru - splňují unijní normu pro emise a technicky jim není co vytknout. I proto je neplánují z prodeje stahovat.
Jen na okraj: autobazary nejsou schopné přesně vyčíslit, kolik aut z jejich nabídky manipulativní software má. Na celém světě je jich kolem jedenácti milionů, z toho zhruba desetinu tvoří vozy od Škody Auto, která je dceřinou společností Volkswagenu.
CO NA TO ŠKODA
Vítězslav Pelc, PR manažer Škody Auto |
„Stahování z prodeje neplánujeme. Instalovaný software nemá, podle informací, které máme k dispozici, žádný negativní vliv na provoz vozidla,“ podotýká Pavel Kunert, šéf marketingu společnosti Tukas, která nabízí nová i ojetá auta. Ani ona údajně žádnou změnu v prodejích nepocítila.
Autobazary sázejí především na to, že Češi přistupují k výběru auta striktně racionálně. Zajímá je hlavně spotřeba, výkon a cena. „Zákazníci emise dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší. Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AAA Auto.
„Při technické kontrole by problém nastat neměl. Podle mě u českých zákazníků převládne racionalita,“ potvrzuje mínění autobazarů analytik ČSOB Petr Dufek. V případě nuceného stažení dotčených aut s manipulativním softwarem z prodejů by firmy zřejmě žádaly náhradu škody po výrobci vozů, tedy koncernu Volkswagen.