Lidovky.cz

Motocyklový Chinatown v Česku. Číňané získávají body lacinými skútry

Zprávy z EU

  7:00
PRAHA - Nejnižší patra českého trhu s novými motocykly ovládají Číňané, vévodí prodejům v nejslabší kubatuře. Značka Maxon je celkově druhá nejúspěšnější na tuzemském trhu. Na něm se pohybuje neuvěřitelných 101 značek.

Skútr čínské značky Maxon. foto: Maxon

Proč se čínské značky na českém trhu tak výrazně prosadily? Čím zaujaly? Samozřejmě cenou, senzitivní Češi nemohou láci odolat.

Tak například Citystar, nejlevnější skútr do 125 ccm francouzské značky Peugeot, stojí v akci 64 900 korun. To čínský Maxon Scuola je k dostání již za 25 900 korun.

Nová Tesla X má tlačítko, které ochrání řidiče při útoku biologickou zbraní

„V segmentu malých motocyklů je pro klienty často rozhodujícím kritériem cena. Strategií značky Peugeot ovšem není konkurovat čínským výrobcům nízkou cenou,“ říká Jiří Jurčík, zástupce firmy Peugeot Scooters v České republice.

Právě na jejím příkladu se ukazuje, na co Češi vsázejí. Peugeot Scooters má za sebou více než 116letou historii, je jednou z nejstarších firem na výrobu motocyklů na světě. Pyšní se unikátním know-how.

Třeba na nedávném autosalonu ve Frankfurtu byly představeny originální retro skútr Django Evasion nebo bunda s integrovaným airbagem pro ochranu jezdce. Vedle slušné nabídky modelů zaručuje i profesionální servisní síť či poprodejní služby klientům.

Sázka na kvalitu

Přesto je Peugeot v prodejích v Česku až na 4. místě v kategorii do 50 ccm a na 15. místě v kategorii do 125 ccm.

Čínské značky až dosud využívaly i u nás hodně benevolentní evropské předpisy týkající se bezpečnosti a čistoty jednostopých motorových vozidel. Na starém kontinentu zatím platí pro mopedy schválené k provozu po 17. červenci 2002 jen norma Euro 2 a pro motocykly schválené do provozu po 1. lednu 2006 norma Euro 3.

Evropský parlament sice rozhodl již před časem o zpřísnění, změna ale vstoupí v platnost až na počátku příštího roku.

Auta a lá James Bond bude vyrábět méně lidí. Aston Martin chystá vyhazovy

Mezi nejdůležitější novinky bude patřit povinnost mopedů plnit emisní limit Euro 3 od roku 2016. U těžších motorek bude od roku 2016 zavedeno přísnější Euro 4 a od roku 2020 Euro 5.

Motorky od čínských výrobců už ale nejsou jen na jedno použití, to je třeba novější produkci z miliardové země přiznat. Něco se přece jen změnilo.

Dvě kola pro třetí svět – tak se jim posměšně přezdívalo. Dříve totiž podivné „slepence“ směřovaly především do rozvojových zemí a Číňané už dopředu počítali s tím, že si je tam místní motoristé budou sami průběžně opravovat. I proto nestavěli žádné servisy. After-sales pro ně byl pojem neznámý.

Dnes je to už jinak. Na agresivní Číňany totiž zatlačili ještě agresivnější Indové. V posledních letech jim začali tvrdě konkurovat na mnoha jejich tradičních trzích, například v Latinské Americe.

Jízda na skútru – ilustrační foto.

Motocykly z Indie jsou sice o něco dražší než ty čínské, ale jsou kvalitnější. Byť mají samozřejmě pořád hodně daleko třeba k japonským. Za všechny lze jmenovat značky Hero, Bajaj a TSV. A sílu Indie dnes ukazuje i „královská“ značka Royal Enfield, jejíž stroje jsou k dostání i v Česku.

Tradiční anglický výrobce produkoval na britských ostrovech motocykly od roku 1901 do roku 1970. Pak byly výroba i licence prodány do Indie. A nyní se vše velkým obloukem vrací – RE bude otevírat výzkumné centrum v Anglii. Royal Enfield loni prodal ve světě přes 300 tisíc strojů, letos plánuje navýšit produkci na 450 tisíc motocyklů.

Zákaz vjezdu!

Dalším impulzem pro to, aby čínští výrobci zlepšili kvalitu svých motocyklů, bylo opatření jejich vlády. Ta zakázala vjezd motorek a skútrů (nikoli však elektrických) do center přeplněných megapolí.

V tu chvíli se prodeje v miliardové zemi propadly o miliony kusů. A výrobci byli najednou nuceni hledat nová odbytiště. I pro to se v současnosti tak silně angažují nejen například v Česku, ale i v dalších evropských zemích. Aby se ale prosadili, budou muset začít budovat svoje značky, jejich image. Dosud o nich totiž nikdo nic neví. Kromě toho, že kopírovali, co mohli.

Jedním z mála, který s tím už začal, je CF Moto. Jeho počínání okomentoval David McMullan, který se čínskému trhu věnuje dlouhodobě jako novinář v Mega China Motor: „CF Moto se nyní snaží prosadit jako lídr v technologickém rozvoji. Dělá vše pod svojí značkou. Z 1300 zaměstnanců se jich vývoji věnuje čtvrtina. A výsledky už má. Třeba model CF Moto 650 NK.“

Čínské motocykly se podle McMullana v kvalitě stále nemohou měřit s evropskými a japonskými, ovšem velmi rychle se zlepšují. A co je hlavní – pořád nabízejí svoje stroje za výjimečně dobré ceny.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.