Svolávací akce má začít v lednu 2016. Upozornila na ni samotná automobilka. V Česku by se podle nedávno uváděných údajů mohlo svolání týkat kolem 148 tisíc aut.
Další problém Volkswagenu? Dodatečný software používá i u nejnovějších aut |
Automobilová skupina Volkswagen ve čtvrtek uvedla, že k opravě bezplatně svolá přibližně 8,5 milionu vozidel ve státech osmadvacítky. Je mezi nimi i zhruba 2,4 milionu aut v Německu, jejichž svolání k povinné opravě nařídil tamní úřad pro dohled nad automobilovým trhem. Automobilka nadto dobrovolně svolá do servisů na domácím trhu ještě další vozy, řekl podle agentury DPA její mluvčí.
Na technických řešeních, která mohou zahrnovat úpravu softwaru i fyzického zařízení, se nadále pracuje. Automobilka přislíbila, že veškerá opatření nejdříve představí příslušným úřadům. Během následujících týdnů a měsíců bude poté informovat majitele dotčených vozů.
Speciální web pro zákazníky
Zatímco v Německu je svolávání 2,4 milionu vozů k opravě povinné, v Česku dosud ministerstvo dopravy o povinném svolání vozidel nerozhodlo. Úřad se podle čtvrtečního sdělení obrací na příslušná místa v Británii, kde probíhá homologace, tedy schválování k provozu, pro evropský trh pro tovární značku Škoda Auto. Ministerstvo chce zjistit možná řešení i to, jaký postup bude platit pro auta Škoda. Volkswagen uvedl, že zákazníci VW mají nadále k dispozici speciální internetovou stránku v němčině, kde mohou po zadání čísla podvozku svého vozidla zjistit, zda se jich aféra dotýká. Obdobné weby jsou podle něj aktivní i pro jiné země EU a pro značky Audi, SEAT a Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka spustila příslušný web minulý týden.
Exšéf Škody Vahland překvapivě opouští Volkswagen. Měl řídit operace v USA |
Volkswagen ve čtvrtek zopakoval, že všechna dotčená vozidla s naftovým motorem typu EA 189 jsou bezpečná a způsobilá k provozu na silnici. Auta s novějším naftovým motorem EA 288 prý dotčena nejsou.
Český ministr dopravy Dan Ťok na konci září uvedl, že v Česku se prodalo kolem 148 tisíc aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc osobních i užitkových volkswagenů, asi sedm tisíc vozů Audi a 1800 automobilů Seat. Jde podle něj o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Automobilka původně uvedla, že z těchto 11 milionů postižených automobilů se jich osm milionů nachází v EU.