Lidovky.cz

Konec půlení na modrý a růžový svět. Hračkářství sázejí na bezpohlavní hračky

Ekonomika

  8:00
Velká světová hračkářství a obchodní řetězce ruší oddělení, jež určují, zda jsou pro kluky nebo pro holky. Půlení světa na růžový a modrý prý v ­dětech utvrzuje nežádoucí stereotypy. Jenže zatímco děvče s ­bagrem dnes nikoho příliš nepřekvapí, z ­chlapce hrajícího si s panenkou jsou rodiče stále dost nesví.
Školky a děti (ilustrační foto).

Školky a děti (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Když se dnes třiaatřicetileté Adéle narodila před čtyřmi a ­půl lety dcera Zuzana, rozhodla se, že dcerka nemusí nutně chodit v růžové, byť je to holka. A stejně tak přistupovala i k výběru hraček. „Vedou hlavně stavebnice, kyblíky, míčky, výtvarné potřeby a další hračky, které se v e-shopech dají najít v sekci ,univerzální‘,“ vypráví Adéla, která žije s dětmi a manželem ve středočeských Milovicích.

Kočárek pro panenky našel v této rodině uplatnění, až když k­němu dorostl Zuzčin o dva roky mladší bráška. „Toníka, toho naopak kočárky baví moc,“ říká Adéla. Není to ale tak, že by své dceři nekoupila panenku, kočárek nebo korálky. Jenom jí nepřijde hloupé dopřát holčičce bagr nebo dětské nářadí, když vidí, že ji to zajímá. Tondu zase neodežene od kočárku, když si s ním chce hrát. „Snažím se respektovat, co je baví, nestavět jim zbytečné zdi, že se pro ně něco nehodí,“ vysvětluje Adéla.

Nechte hračky hračkami

Kampaň za osvobození hraček od stereotypů spojených s pohlavím před třemi lety odstartovali rodiče ve Velké Británii. Zahájili tažení nazvané Let’s toys be toys – for girls and boys (v překladu Nechte hračky hračkami – pro holky i pro kluky), v němž se snažili přesvědčit hračkářský průmysl i samotné rodiče, že je chyba, když hračky dostávají nálepky, pro koho jsou určeny. Důležité je nechat dítě, ať si samo vybere, s čím si chce hrát.

Někteří majitelé hračkářství na tyto apely slyší a striktně oddělené sekce pro kluky a pro holky ve svých obchodech ruší. Místo toho třídí hračky dle jiných kategorií jako: plyšáci, stavebnice, venkovní hračky a tak dále. Před čtyřmi lety se k tomuto kroku odhodlalo nejstarší hračkářství na světě Hamleys sídlící v Londýně (příští rok na jaře otevře pobočku i­v Praze). Letos se připojil americký hračkářský řetězec Target, po něm také Toys R Us, Debenhams, Next, Morrisons, TK Maxx a internetový prodejce Amazon.

Lego porazilo i Barbie. O skládací hračky je rekordní zájem

Proti tomu tři české sítě hračkářských obchodů – Sparkys, Bambule a HM Studio – patřící od letoška jednomu majiteli – nemají v plánu rozdělení hraček na klučičí a holčičí rušit. „Máme za to, že toto dělení umožňuje zákazníkům lepší orientaci v širokém sortimentu hraček, které nabízíme, a usnadnění nákupu,“ odpověděla na dotaz LN marketingová manažerka všech tří hračkářství Alena Hušková.

Dělení na kluky a­na holky najdeme i v e-shopu Hračky vzdělávačky, který provozuje vzdělávací společnost Scio. „Toto rozdělení určitě není nutné, zjistili jsme ale, že mnoho zákazníků po podobném dělení volalo, proto jsme se jim snažili vyhovět,“ komentuje členění e-shopu Lukáš Holík ze Scia. Zmíněný filtr je sice podle Holíka jeden z nejoblíbenějších, nikoli ale jediný: „Je jen na rodiči, co zohlední a zda se bude zajímat i o další členění – například dle charakteru rozvoje – který je, za nás, mnohem důležitější.“ Některým rodičům dělení na „růžovou a modrou“ v obchodech s­hračkami nevadí. Říkají, že je to přehledné, vědí, kde co hledat a­holky prý stejně touží většinou po panenkách, zatímco kluci po autech a stavebnicích. Najdou se ale tací, kteří to považují za manipulativní a tážou se, kdo vlastně rozhoduje o­tom, co v jakém oddělení bude a na jakou krabici se v továrně na hračky napíše „pro kluky“ a na jakou „pro holky“.

Jde o malichernost? Psychologové tvrdí, že nikoli. Dítě se totiž učí a poznává svět hrou. Vrcholným obdobím hry je věk mezi třetím a sedmým rokem. „V tomto období je hra analogická pozdějšímu učení či ještě vzdálenější práci. Jaké typy her dítě preferuje, často odhaluje, k­čemu bude mít v dalším vývoji předpoklady,“ říká profesorka psychologie z Karlovy univerzity Lenka Šulová, která se zabývá raným vývojem a vazbami dítěte na rodiče.

Striktní omezování výběru hraček s poukazem na to, že s tím či oním si dívky nebo naopak chlapci nehrají, v dětech může utvrzovat stereotypy, které v budoucnu ovlivní jejich životy.

„V dětství to začíná výběrem hraček, pokračuje ve školce a škole, dále výběrem „vhodného“ oboru střední a vysoké školy. Výsledkem jsou feminizované obory, platová nerovnost a velmi malé zapojení mužů do péče o děti a domácnost,“ nastiňuje možný sled událostí Helena Skálová, ředitelka české organizace Gender Studies.

Růžová – symbol statečnosti

Hračky jako takové ale za nic nemohou, zdůrazňuje Helena Skálová. To, zda je některá věc pro holky či naopak pro kluky do ní promítáme my sami na základě hodnot, které v sobě neseme. Tyto hodnoty ale nejsou neměnné. Třeba vnímání růžové barvy: „To, že je dívčí, je společenský úzus, který není ani příliš starý. Ještě ve 20. letech 20. století se novorození chlapci balili do růžových zavinovaček, protože růžová byla symbolem statečnosti. Pro dívky byla zase typická bledě modrá, jako symbol něžnosti. Nyní je to přesně naopak,“ uvádí jeden příklad za všechny Skálová.

Na souvislost mezi hraním a­pozdější kariérou upozornila letos v září i britská profesorka experimentální fyziky z Univerzity v Cambridgi Dame Athene Donaldová. Když byla jmenována do čela Britské vědecké asociace, postěžovala si, že dívky nechtějí studovat přírodovědné obory. Jako jeden z důvodů nezájmu uvedla fakt, že spíše než stavebnice či chemické laboratoře dostávají dívky v dětství barbíny, které nevybízejí ke kreativitě a­tvořivosti.

To, že hračkářský průmysl rozvíjí u dětí odlišné dovednosti, dokazuje i tři roky stará bakalářská práce studentky Fakulty humanitních studií UK Jany Procházkové. Analyzovala vánoční katalogy pěti českých hračkářství. Zjistila, že u hraček nabízených chlapcům byly nejčastěji slogany „pro správné kluky“, „pro malé kutily“, „pro malé mistry“, „pro malé vědce“. U dívek proti tomu našla komentáře jako „pro hospodyňky“, „pro malé princezny“, „pro malé parádnice“. Hračky pro kluky podporovaly bojovnost, soutěživost, podnikavost, vynalézavost či konstrukční dovednosti.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.