Lidovky.cz

Asie cítí šanci. Mazda a spol. chtějí těžit z potupy Volkswagenu

Evropa

  7:00
TOKIO - Potíže Volkswagenu s emisemi dieselových motorů řeší i na druhém břehu Pacifiku. V Asii se aféra dotýká především nejvyspělejších trhů, jako jsou Japonsko a Jižní Korea. Tamní automobilky doufají, že dovedou z nastalé situace těžit.

Mazda 6 byla zvolena českým autem roku. foto: Shutterstock

V Japonsku se nejspíš kvůli aféře zpozdí příchod nové generace VW Passat s dieselovým motorem na trh. Původně se tam auto mělo začít prodávat v prvním čtvrtletí 2016, teď bude Volkswagen s uvedením vyčkávat. Alespoň to tvrdí zpravodajský portál Nikkei Asian Review. Passat měl být prvním dieselovým VW na japonském trhu.

Podle téhož média se již začala aféra projevovat i na prodejních číslech Volkswagenu v zemi vycházejícího slunce. V první polovině října se podle informací Nikkei propadl prodej aut značky o 30 procent ve srovnání se stejným obdobím z předchozího roku.

Půjde do čela Mercedes?

Špatný obraz německé automobilky tak ovlivnil rozhodování zákazníků navzdory tomu, že dieselová auta Volkswagen v Japonsku neprodává. VW byl v zemi patnáct let nejprodávanější zahraniční značkou, teď nejspíš o tento post přijde a předežene jej Mercedes, jehož prodej měl vzrůst asi o 20 procent.

Nikkei však upozorňuje, že druhá polovina měsíce může dopady zmírnit, jelikož právě tehdy dochází k většině registrací aut.

Navíc na počátku měsíce dealeři podle Nikkei nezaznamenali zásadní snížení zájmu zákazníků. Do showroomů jich proudilo stále zhruba stejné množství jako před vypuknutím aféry. Nicméně je otázkou, jaké procento z nich si následně vůz opravdu koupilo.

Bude Opel následovat VW? Testy ukázaly pětinásobné překročení limitů

Z potíží německého rivala hodlají těžit i domácí japonské automobilky. Jejich akcie přitom krátce po vypuknutí skandálu reagovaly poklesem, nejvíce utrpělo Suzuki, které je stále ještě s VW provázáno. Koncem září automobilka ztrácela ze své tržní hodnoty přes půl miliardy dolarů oproti momentu před začátkem aféry. Důvodem je to, že Suzuki stále drží asi jedno procento akcií VW a koncern je má kvůli nepodařenému partnerství automobilek odkoupit. V průběhu října ovšem akcie posílily a hodnota japonské automobilky se pohybuje na úrovni z letošního jara.

Podobný propad i následnou korekci zaznamenaly i ostatní japonské automobilky. Investoři se zprvu obávali případného zpřísnění emisních testů, které by mohlo být pro tamní automobilky problematické. Vzhledem k tomu, že diesely jsou populární především v Evropě, japonské automobilky jim při vývoji nevěnují takovou pozornost, což by pro ně mohlo v EU znamenat potíže.

Automobilka Mazda ovšem doufá v opak, mimo jiné proto, že při vývoji svých nových motorů Skyactiv vsadila hodně i na vznětové agregáty.

V Japonsku tak sice tvoří diesely jen dvě procenta trhu s novými automobily, ale Mazda má mezi vznětovými auty podíl sedmdesát až osmdesát procent, tvoří něco málo přes polovinu jejích prodejů na tamním trhu. To je skoro obdobná situace jako v Evropské unii, kde mají všeobecně auta se vznětovými motory podíl o něco větší než 50 procent.

Trochu jiná technologie

Mazda si věří dokonce natolik, že své nové malé SUV CX-3 uvedla na japonský trh zpočátku jen s touto motorizací. Špatná image dieselů by mohla snahy Mazdy poškodit, ale automobilka se proti tomu snaží bojovat informacemi o svých motorech.

Diesely značky totiž používají na daný typ motoru nezvykle nízký kompresní poměr a mají i další technická řešení, která podle všeho vedou k tomu, že motor neprodukuje tolik škodlivin jako konkurenční agregáty.

  • Japonská automobilka Mazda Motor svolává po celém světě do servisu 4,9 milionu starších vozů.
  • Může se u nich projevit problém se spínačem zapalování, který by se mohl přehrát a vznítit. Uvedla to ve čtvrtek agentura AP.
  • Zatím bylo v této souvislosti zaznamenáno 13 případů vznícení, nebyla však hlášena žádná zranění.

Mazda tak nemusí vynakládat extrémní úsilí na likvidaci škodlivin v systému katalyzátorů. Bez těch se sice ani motory této značky neobejdou, ale zařízení nemusí být tak objemná, sofistikovaná, a tudíž drahá jako u jiných agregátů. I přísnou normu Euro 6 tak plní diesely Mazda bez systému vstřikování močoviny, což drtivá většina konkurence nedovede.

Podobnou šanci jako Mazda vidí v Dieselgate i korejské automobilky Hyundai a Kia. Jejich akcie navzdory kauze posilují a nezaznamenaly žádný pokles. Důvodem je i to, že poškození image konkurenta jim pomůže na domácím trhu, kde mají diesely podíl asi 40 procent.

Jestliže se zákazníci odvrátí od dovážených naftových aut od VW, mohou přejít právě k domácím automobilkám. Získat na úkor Volkswagenu mohou iv USA i na dalších trzích, a to nezávisle na tom, jak se bude vyvíjet zájem o auta s diesely.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.