Lidovky.cz

Vodafone ani po pokutě nepřestal s automatickým dokupováním mobilních dat

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Je to něco málo přes měsíc, co Vodafone dostal od Českého telekomunikačního úřadu milionovou pokutu za to, že svým zákazníkům aktivoval bez jejich výslovného souhlasu dodatečně zpoplatněné balíčky dat. Povinnost změnit smlouvy ale vyřešil po svém a začal pod jiným názvoslovím provozovat podezřele podobný systém.
Uživatelé mohou narazit na automatické dokoupení dat i nadále.

Uživatelé mohou narazit na automatické dokoupení dat i nadále. foto: Shutterstock

V září loňského roku přišel nejmenší z trojice českých mobilních operátorů se službou, která zákazníkům po vyčerpání předplaceného objemu dat, nazývaného též FUP, automaticky aktivovala další balíček megabytů nezbytných pro surfování po síti. Jenže za to si zákazníci museli připlatit, což obvykle nečekali, a řadě z nich se tak prodražila útrata.

Po rok dlouhé sérii posuzování a odvolávání nakonec regulátor rozhodl, že jde o agresivní obchodní praktiku a uložil Vodafonu pokutu jeden milion korun a povinnost odstranit ze smluv závadné pasáže, které účtování peněz navíc umožňovaly. Firma se kvůli pokutě obrátila na soud, smlouvy ale v tichosti změnila podle svého.

Jinak, a přece stejně

Na nové smluvní podmínky upozornil jako první jeden ze čtenářů serveru mobilmania.cz. Vodafone totiž změnil datové tarify a podle svých slov FUP odstranil. Nahradil jej„základní datový objem“, po jehož vyčerpání může zákazník využít služby nad rámec paušálu. Podle oficiálního vyjádření operátora jde o účtování služeb po určitých jednotkách, jak je to běžné u hlasových služeb.

Vodafone zaplatí milion za to, že spouštěl data bez vědomí zákazníků

„Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu,“ potvrdila obchodní politiku mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Pro zákazníka se toho tedy i přes verdikt ČTÚ příliš nemění. Ceny i systém účtování zůstávají stejné, jen se jinak jmenují, aby smlouvy lépe splňovaly požadavky ČTÚ. Nemělo by už ale docházet k tomu, že automatické dokupování dat je zákazníkům nastaveno jako primární volba, na což před rokem řada z nich doplatila. Kdo si od té doby službu deaktivoval, tomu toto nastavení zůstane i po změně systému. Zákazníci rovněž budou mít možnost odstoupit bez sankcí od smlouvy.

ČTÚ už nově představený model poskytování datových služeb zkoumá. Zajímat ho bude nejen to, jestli je v souladu se zákonem, ale také jestli neodporuje zmíněnému pravomocnému rozhodnutí, které službu Data nad rámec balíčku zakázalo.

Přelomový verdikt. Vodafone musí vrátit lidem peníze za data navíc

„Za klíčové považujeme, zda Vodafone při zavedení nových podmínek splní všechny náležitosti vyžadované zákonem o elektronických komunikacích a občanským zákoníkem a zda v období, ve kterém podle zákona mají účastníci právo se změnou nesouhlasit, opět nedojde k selhání lidského, technického či jiného faktoru. Obdobně jako se to stalo v loňském roce, kdy Vodafone na první den, kdy bylo možné novou službu deaktivovat, naplánoval odstávku svých systémů,“ řekl LN mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

FUP trápí všechny operátory

Vodafone ovšem oproti dřívější praxi změnil jeden aspekt, a to že už nebude přidělovat všem zákazníkům stejný balíček, čímž se přiblíží společnosti O2. Ta zavedla automatické dokupování dat po vzoru Vodafonu, na rozdíl od něj ale odstupňovala nová data podle původního tarifu. Zákazníci Vodafonu s větším FUP tak dostanou za stejnou cenu více megabytů než ti s malým FUP, což má lépe odpovídat cenové výhodnosti původního tarifu a náročnosti uživatelů.

I O2 se ale za svou datovou politiku dostala do hledáčku regulátora, který legálnost jejího počínání prověřuje. Pravomocné rozhodnutí v tomto případě však zatím nepadlo. O2 ale nedávno naštvala své zákazníky s předplacenými kartami, kterým automatickou obnovu dat nově také zavedla. Firemní profily na sociálních sítích se v současnosti plní stížnostmi lidí, kteří si stěžují, že nebyli informováni a že jim mizí kredit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.