Lidovky.cz

Chudoba pěstitelů kakaa a dětská práce ohrožuje budoucnost čokolády

Ekonomika

  18:05
BRUSEL/PRAHA - Spotřeba čokolády se v období Mikuláše a před Vánoci tradičně zvyšuje. Její budoucnost je ale v ohrožení. Drobní pěstitelé kakaa dlouhodobě pracují za nedůstojných podmínek a za příliš nízké příjmy. Na tuto skutečnost upozorňovala i kampaň Za férovou čokoládu, která tento týden vyvrcholila v Bruselu předáním petice s více než 120 tisíci podpisů evropských spotřebitelů.

Stávka Mikulášů v Praze. foto: Facebook Ekumenická akademie

Každý Čech sní ročně v průměru 6 kg čokolády. Je to dokonce o 0,8 kg více než je průměr celoevropský. V budoucnu však hrozí nedostatek kakaa, z kterého se čokoláda vyrábí. “Drobní farmáři v západní Africe, kde se pěstuje více jak tři čtvrtiny celosvětové produkce kakaa, dlouhodobě pracují za nedůstojných podmínek a jejich příjmy jsou často pod hranicí chudoby, pouhých 13 korun denně. Nemohou uživit sebe ani své rodiny. To vše má za následek odliv pracovní síly z tohoto odvětví a svět tak postupně o kakaové farmáře přichází. Kakaovníky navíc stárnou a méně plodí,“ říká Markéta Vinkelhoferová, koordinátorka kampaně Za férovou čokoládu v České republice.

Extrémní chudoba pěstitelů kakaa je také příčinou dětské práce. Ta v Pobřeží slonoviny podle posledního výzkumu americké univerzity Tulane v minulých letech vzrostla.

Organizátoři kampaně spolu se zástupkyní kakaových farmářů z Pobřeží slonoviny a generální tajemnicí Asociace zpracovatelů čokolády a cukrovinek CAOBISCO.

Na tyto skutečnosti a potřebu razantních změn v čokoládovém sektoru tři roky upozorňovala mezinárodní kampaň Za férovou čokoládu. Její organizátoři spolu se zástupkyní kakaových farmářů z Pobřeží slonoviny Marii-Jeanne N’Zore Kombo předali 2. prosince v Bruselu petici se 122 826 podpisy evropských spotřebitelů Asociaci zpracovatelů čokolády a cukrovinek CAOBISCO. Ta sdružuje mimo jiné velké firmy jako Mars, Nestlé a Ferrero.

12 tisíc Čechů chce změnu

Podle nejnovější studie Cocoa Barometer 2015, kterou vydalo evropské konsorcium nevládních organizací, totiž ovládá čokoládový trh jen několik velkých korporací, které mají možnost situaci farmářů změnit. Desítky tisíc signatářů petice, mezi nimi i zhruba 12 tisíc Čechů, proto požadují důstojný příjem pěstitelů kakaa, dodržování lidských práv a zamezení dětské práce, nezávislou certifikaci a možnost udržitelného zemědělství.

Kampaň Za férovou čokoládu!

Mezinárodní kampaň Make Chocolate Fair! – Za férovou čokoládu!probíhala od ledna 2013 do prosince 2015 a účastnilo se jí 16 evropských zemí. V České republice ji koordinovala Ekumenická akademie.

Cílem mezinárodní kampaně bylo zapojení evropských spotřebitelů do podpory spravedlnosti v kakaovém a čokoládovém odvětví.

Generální tajemnice Asociace CAOBISCO Sabine Nafziger převzala petiční archy s příslibem využívání kakaa z udržitelných zdrojů a zapojení do zpracování metodiky vyčíslení výše důstojného příjmu pro jeho pěstitele. Organizátory petice navíc pozvala Asociace do Bruselu k dalším jednáním.

„Oceňuji, že evropští spotřebitelé prostřednictvím kampaně Za férovou čokoládu! vyslali výrazný signál čokoládovým firmám, aby přijaly svůj díl odpovědnosti za zlepšení životních podmínek pěstitelů kakaa,“okomentovala akci Marie-Jeanne N’Zore Kombo. Nyní totiž 87 % zisku z jedné prodané tabulky čokolády končí u výrobců a obchodníků, na drobné pěstitele zbývá pouhých 6,6 %.

Nákup férové čokolády roste

V rámci kampaně proběhla loni a předloni v Praze Stávka Mikulášů a velikonočních zajíčků, protože právě v období Adventu a Velikonoc spotřeba čokolády roste. V českých a evropských městech loni proběhla i tzv. Čoko-Tůr, která formou zábavného doprovodného programu seznamovala veřejnost s méně známými fakty o výrobě čokolády. Kampaň dále vyzývá evropské výrobce čokolády, aby zpracovávali kakao s jasným původem. Ten zajišťuje například certifikace Fair trade. V květnu Českou republiku v rámci kampaně navštívil i Fortin Bley, zakladatel fairtradového družstva kakaových farmářů z Pobřeží slonoviny.

To, že Čechy původ čokolády a dalších dovážených komodit zajímá, dokazují i čísla. Maloobchodní obrat výrobků s ochrannou známkou Fairtrade se loni v Česku oproti roku 2013 zvýšil, a sice o 17 %. Podle nevládní organizace Fairtrade Česko a Slovensko tak pokračoval trend z posledních let.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.