Lidovky.cz

Ekonomika

Už žádní zpocení zákazníci? Velká nákupní centra zřizují šatny

Výprodej

Výprodej foto: Shutterstock

PRAHA - Je to drobná, ale důležitá služba. Pokud si může navlečený zákazník odložit kabát či bundu, opustí ho rozmrzelost, že je mu horko. A je vyšší pravděpodobnost, že utratí více peněz. V Česku to chápe stále více nákupních center. Naposledy se ke zřízení šaten rozhodly pražské obchodní domy Nový Smíchov a Palladium.
  6:00

Na začátku týdne visel na šatně zámek, ale šlo jen o dočasné opatření kvůli poškození zlodějem. V obchodním domě Nový Smíchov, v jedné z nejživějších částí hlavního města, zřídili šatnu loni v listopadu, s kapacitou zhruba 200 kusů.

„Provoz šatny považujeme do jisté míry za test zájmu o tuto službu,“ popisuje šéf nákupního centra David Pažitka. Na otázku, proč k tomu nepřistoupili dříve, má logickou odpověď:„Upřímně řečeno jsme nemohli najít profesionálního a důvěryhodného partnera.“

Obchoďáky vsadily ve velkém na jídlo. Češi chtějí při nákupech hodovat

Faktem ale je, že šatny i další doplňkové služby zvyšující pohodlí návštěvníků začali stratégové obchodních domů přimýšlet až v posledních několika letech. Prostory dříve sloužící téměř výhradně k „procesu nákupu“, se staly místem pro trávení volného času.

Proto přibývají: fitcentra, hezčí dětské koutky, nabíjecí místa pro mobily a lepší restaurace. Trend se netýká jen Prahy, ale i dalších velkých měst v Čechách a na Moravě.

„Aby byla obchodní centra úspěšná, musejí neustále zvyšovat kvalitu služeb ve všech oblastech. Jedině tak si mohou na saturovaném českém trhu udržet svého zákazníka a neztratit krok s konkurencí,“ míní Kateřina Široká, která má v poradenské společnosti JLL na starosti maloobchodní nemovitosti.

Už ne jen autem

Šatny přidá letos v zimě i obchodní centrum Palladium na náměstí Republiky v Praze. Podle posledních informací zbývá vyřešit její umístění. Právě v lokalitách center měst je šatna hodně důležitá, protože tam řada lidí dorazí po svých, a ne autem, v němž si může tížící svršky odložit.

Proto možná překvapí, že šatnu zřizují Palladium či Nový Smíchov až nyní. Anebo že některá obchodní centra ve středu jiných velkých měst jako Plzeň či Brno tuto službu také postrádají. Obecně platí, že se šatny pro zákazníky objevují hlavně v posledních třech letech.

Výstava fotografií magazínu Esprit LN v OC Nový Smíchov

To se týká například olomoucké Galerie Šantovka, ostravského Avionu či pražských center Chodov a Černý Most.

„Dříve jezdilo obrovské množství nakupujících do obchodních center auty. V tu chvíli šatny nebyly až tak potřebné. Nyní jsou některá centra v blízkosti uzlů hromadné dopravy, a tak se lidé zastavují na nákupy po cestě do práce,“ nabízí jednu z možných motivací pro manažery obchoďáků analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

ŠATNY V OC

Vybrané nákupní domy ve velkých českých městech

  • Nový Smíchov, Praha – ANO
  • Palladium, Praha – v přípravě
  • Chodov, Praha – ANO
  • Černý Most, Praha – ANO
  • Velký Špalíček, Brno – NE
  • Galerie Vaňkovka, Brno – skříňky
  • Olympia, Brno – ANO
  • Avion, Ostrava – ANO
  • Plaza, Plzeň – NE
  • Galerie Šantovka, Olomouc - ANO

A zdůrazňuje také nápadné rozšiřování gastronomických služeb. V začátcích existence nákupních center v Česku hrály prim fastfoody a jejich jednoduché občerstvení. To už dnes zdaleka neplatí, čím dál více ploch zabírají „opravdové“ restaurace.

„Vaření je celospolečenské a obchodní téma už několik let. Počet kuchařských show nebo vydávaných časopisů to dokazuje. Lidé jsou ochotnější více investovat do kuchyňského náčiní, vaření je oblíbené konverzační téma,“ doplňuje Kozub.

Zkrátka: obchodní centra cílí na to, aby v jejich útrobách lidé trávili co nejvíce času a utratili více peněz.

Využívají k tomu nejen výše zmíněné služby jako šatny, restaurace či dobíjecí místa na telefony, ale i méně očekávané nabídky. V některých obchodních domech fungují chůvy či doprava nakoupených věcí až do bytu, u držitelů věrnostních karet i bezplatně.

Výčet „zlepšováků“ je ale mnohem delší.

„Ke zvýšení komfortu zákazníků patří například parkovací místa pro ženy a rodiny, bezpečné parkování pro kola, navigační systémy, které pomohou vyhledat cestu k zaparkovanému autu, asistenti nákupů, sezonně také balení zboží zdarma a samozřejmě dokonalé pokryti wi-fi signálem,“ dodává Jan Kotrbáček, který v poradenské společnosti společnosti Cushman & Wakefield vede pronájmy maloobchodních prostor.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.