Lidovky.cz

Boj proti palmovému oleji? Jen zájem, obsah nákupních košíků se nemění, zní z obchodů

Ekonomika

  7:01
PRAHA - Boj proti palmovému oleji do velkých obchodů zatím nedorazil. Alespoň ne v podobě reálné změny poptávky. V posledních týdnech dostáváme čím dál více dotazů na výrobky kvůli palmovému oleji, hlásí sice supermarkety, nákupní košíky zákazníků se však podle ankety serveru Lidovky.cz nezměnily.

Nakupování. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Vzpoura proti palmovému oleji, kvůli němuž mizí rozsáhlá území tropických pralesů, se v Česku neustále rozrůstá. Odpůrci se nejčastěji spojují skrze sociální sítě, přes které chystají dokonce i bojkot firem přehlížejících problémy při jeho získávání. Hnutí má ale zatím spíše virtuální podobu.

Jak totiž vyplývá z odpovědí oslovených supermarketů v Česku, trend se zatím nijak výrazně neodrazil v obsahu nákupních košíků. „V poslední době jsme zaregistrovali zvýšený zájem a diskuzi kolem palmového oleje. Zatím jsme však nezaznamenali zásadní změnu chování zákazníků ve vztahu k této komoditě,“ říká mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

V čem najdete palmový olej?

Palmový olej se přidává do různých potravinářských výrobků, od stolních olejů přes pečivo až po sladkosti. Kromě toho se přidává i do mýdel, šamponů a další kosmetiky. Chcete zjistit, jestli kupujete výroby bez palmového oleje?

Zvýšený zájem o problematiku palmového oleje v poslední době potvrzuje i řetězec Billa či Lidl.

„Na Facebooku naší společnosti zaznamenáváme dotazy zákazníků na složení některých výrobků či na přítomnost palmového oleje v konkrétních výrobcích,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Důvodem, proč se trend zatím nepromítl do obchodních statistik, může být i nesprávné značení na etiketě některých výrobků. Kvůli němu se totiž lidé oleji prakticky nemají šanci vyhnout. „Problém je, že u všech potravin nenapíší, že obsahuje palmový olej, skryjí ho pod název rostlinný tuk, ale blíže ho nespecifikují, spotřebitel potom může jen hádat,“ uvedla pracovnice Výzkumného potravinářského ústavu v Praze Renata Winterová.

Vycházíme vstříc, tvrdí supermarkety

Prodejci přesto zvýšený zájem o problematiku produkce palmového oleje vnímají citlivě a svým „náročnějším“ zákazníkům se snaží vycházet vstříc. Dávají prý přednost ekologicky vyráběným a zpracovaným potravinám. „Z tohoto důvodu neustále navyšujeme počet výrobků, které tomuto trendu odpovídají – ať už to jsou výrobky ekologického či biodynamického zemědělství,“ vysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Také Lidl se tématem udržitelného pěstování zabývá. „Od roku 2009 aktivně pracujeme na mezinárodní úrovni na tom, aby se používal palmový olej pouze z trvale udržitelného zemědělství, nebo se palmový olej zcela nahradil například slunečnicovým, nebo řepkovým olejem,“ uvádí Holá s tím, že v budoucnu chce obchodní řetězec v souvislosti s tímto tématem „úzce spolupracovat“ s českými dodavateli.

Kaufland kvůli rostoucí vlně odporu proti výrobkům s palmovým olejem zas nabízí možnost zapojit se do odborné diskuse. „Musíme ovšem konstatovat, že v našem rozmanitém sortimentu nabízíme zákazníkům vždy dostatek alternativ, když jim nějaký výrobek z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje,“ dodává k tématu Šperl. Vyjádření stanoviska řetězce Tesco ani Albert se do uzávěrky textu nepodařilo získat.

ZAHÁLKA: Palmovému oleji se vyhýbám. Kvůli zdraví i etice

Některé zákazníky však současný přístup supermarketů neodradil od plánovaného bojkotu. První únor má být ve znamení boje proti oleji lisovaného z dužniny palmy olejné. Nabádá k tomu facebooková událost, k níž se během pouhých pěti dnů přihlásilo na 20 tisíc odpůrců masivního využívání palmového oleje v potravinářském i kosmetickém průmyslu. (více čtěte ZDE)

Vlna zájmů o ekologický problém se v Česku zvedla až loni. Teprve tehdy se obyvatelé Evropské unie dozvěděli, do jakých potravin se palmový olej přidává. A zjištění bylo šokující: podle odhadů tento olej obsahují nejméně dvě třetiny potravin, které denně sníme. Palmový olej se totiž v posledních 30 letech stal jedním z nejpoužívanějších produktů rostlinné výroby.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.