Lidovky.cz

Banány jako vábnička. Řetězce obcházejí dodavatele, ceny neodráží náklady

Ekonomika

  13:32
PRAHA - Banány patří v Česku k nejoblíbenějšímu ovoci. Obchodní řetězce, jako hlavní místo nákupu většiny Čechů, tak využívají jejich potenciálu nalákat zákazníky. Svým stále silnějším postavením na trhu ale mění řetězce pravidla hry a tlačí výkupní cenu banánů dolů.

Banány v supermarketu. foto: Shutterstock

Každý Čech sní průměrně 9,4 kilogramů banánů ročně. Přestože jde o dovážené exotické ovoce, jsou banány v celé Evropě asi o čtvrtinu levnější než lokální jablka.

Chudoba pěstitelů kakaa a dětská práce ohrožuje budoucnost čokolády

Nízké ceny banánů jsou výsledkem kalkulace supermarketů. Toto oblíbené ovoce, stejně jako třeba máslo, chléb nebo mléko, si totiž čeští zákazníci dobře pamatují a jejich cenu používají jako měřítko celkové cenové hladiny daného řetězce.

Podle údajů Českého statistického úřadu roste cena banánů pomaleji, než cena většiny položek v nákupním košíku. Prodávat banány s nižší marží a co nejlevněji se tak supermarketům vyplatí, jsou totiž účinným lákadlem k návštěvě obchodu.

Silný hráč na trhu

V supermarketech nakupuje až 87 procent českých domácností a na levné banány slyší. „Bez banánů si Češi život nedovedou představit. Dokazuje to i fakt, že figurují na třetí příčce nejsledovanějších produktů na našem serveru. Banány se v promo akcích objevují velmi často. Jen za posledního půl roku se v průměru objevily v jedenácti akcích každý měsíc, obvykle jsou zlevněny o 36 procent z běžné ceny za jeden kilogram,“ říká Petr Miklík ze serveru Kupi.cz, českého portálu zaměřeného na online distribuci slevových letáků.

Obchodní řetězce jsou nyní silným hráčem na světovém trhu s banány, který je nyní flexibilnější. Díky vlastním chladícím kontejnerům si supermarkety mohou objednat menší množství banánů přímo od menších nezávislých pěstitelů.

Za kávou do Guatemaly a Mexika. Jak to chodí ve fairtradových družstvech?

Dokáží tak obejít největší dodavatelské firmy jako jsou Compagnie Fruitière, Chiquita, Dole, Del Monte a další. Ty ještě v roce 2003 kontrolovaly sedmdesát procent trhu, v roce 2013 už to bylo jen 44 procent.

Přímo od pěstitelů nakupuje banány pro své české obchody například řetězec Tesco. Na zaslané dotazy ale nikdo z vedení firmy nereagoval. A mlčí i firma Ahold, která provozuje obchody Albert.

„Supermarkety často prodávají banány těchto známých firem s vyšší marží jako ty značkové. Vedle nich pak levněji prodávají ty od nezávislých pěstitelů. Většina spotřebitelů dá přednost těm levnějším,“ vysvětluje Barbora Trojak z nevládní organizace Ekumenická akademie, která se neférovým obchodním praktikám a jejich dopadem na život pěstitelů dlouhodobě věnuje.

Náklady rostou

Nízká cena banánů totiž neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Supermarkety využívají silné pozice a tlačí na snižování výkupních cen své dodavatele, tedy i pěstitele, kteří jsou na odbytu do řetězců často naprosto závislí. Musí se vyrovnávat také se zvyšujícími se náklady na dopravu po moři, pesticidy, obalový materiál a základní životní potřeby.

Oloupané pomeranče v plastu: pro někoho vrchol lenosti, pro jiného záchrana života

Snižování cen tak dopadá nejvíce na pěstitele a dělníky na plantážích. Většina banánů na českém trhu pochází z Ekvádoru a Kamerunu, kde se podle Trojak dodržují lidská a pracovní práva mnohem méně než v jiných dodavatelských zemích.

Při průměrné ceně 31 korun za kilogram banánů dostanou ekvádorští dělníci na plantáži zhruba 2,50 korun a naopak největší část z ceny (11 korun) tvoří náklady na dovoz. Při nákupu kila banánů za akční cenu 25 korun, dostane dělník pouhé dvě koruny. Podle výzkumu INCAE Business School nepokryje základní životní potřeby své rodiny více než polovina dělníků na banánových plantážích.

Jídlo kvůli zákonu nezdraží. Řetězce straší zbytečně, myslí si analytik

„Ceny banánů se nám daří držet na přibližně stejné úrovni jako v minulém roce mimo jiné i díky nákupům velkých objemů dodávek. V našem případě také není pravdou, že všechny ostatní náklady stále rostou, díky stálému zefektivňování dopravy udržujeme například náklady na logistiku v relativně konstantní výši,“ říká mluvčí společnosti Lidl Zuzana Holá.

„Spolupracujeme pouze s dlouhodobě osvědčenými dodavateli. Otázka konkrétního sledování či angažování se v lidskoprávní problematice na plantážích našich dodavatelů je spíše otázkou na naši mateřskou společnost,“ podotýká Holá.

Situaci by mohl zlepšit zájem zákazníků o eticky vypěstované banány na pultech svých supermarketů. Ty s certifikací Fairtrade v Česku nabízí zatím jen Marks and Spencer.

„Nákupní ceny banánů stejně jako jiných komodit jsou určeny volným trhem. V minulosti jsme testovali prodej banánů s Fairtrade certifikací. Ukázalo se, že poměrně velká část našich zákazníků není ještě připravena na takový produkt a ještě neocení záměry Fairtrade produktů,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.