Lidovky.cz

Malé britské automobilky vyčkávají brexit, moc by se jim nehodil

Ekonomika

  11:21
PRAHA/LONDÝN - Velká Británie je tradiční autoprůmyslovou zemí, kromě velkých globálních značek tu působí i řada malých výrobců specializujících se především na sportovní a luxusní vozy. Případný brexit by mohl některé z menších firem ohrozit. O možných dopadech ale moc mluvit nechtějí.

Lotus foto: Autoweb.cz

V současné době zde působí přes 40 různých výrobců automobilů, od velkých a známých značek, jako jsou Vauxhall, skupina Jaguar Land Rover nebo třeba zahraniční Toyota a Nissan, přes malé ale prestižní jako Rolls-Royce, Aston Martin či Bentley, až po opravdu miniaturní a málo známé specializované značky jako Ariel, Radical nebo TVR.

„Nikdo neví, co se stane, pokud Britové rozhodnou ve prospěch opuštění EU, ale je jasné, že by musely být znovu vyjednány významné dohody pro dodávky na evropský trh. Nechceme spekulovat o výsledcích takových jednání ani případném dopadu, který mohou mít na britskou výrobu,“ říká opatrně Frank Tiemann, tiskový mluvčí výrobce luxusních vozů Rolls-Royce.

Rolls-Royce patří k těm menším automobilkám, které by brexit nemusel zasáhnout příliš silně, protože mohou těžit ze své příslušnosti k nadnárodnímu koncernu. Společně s Mini totiž Rolls-Royce patří skupině BMW. „Jakožto významný zaměstnavatel, exportér a domácí investor jsme Británii oddáni,“ potvrzuje Tiemann, že je pro Rolls-Royce nemyslitelné, aby uvažoval třeba jen o částečném přesunu výroby.

I přesto si je značka vědoma toho, že setrvání v EU je v zájmu britského průmyslu. Podle Tiemanna je jasné, že volný pohyb komponent, hotových produktů i zkušených pracovníků v EU jsou věci pro britské firmy výhodné. „Věříme tedy, že Británie by na tom byla lépe, kdyby zůstala aktivním a vlivným členem EU, aby mohla spoluvytvářet evropskou regulaci, které se bude muset Británie podřídit ať už je členem Unie, či nikoli,“ vysvětluje podstatu výhody setrvání v EU mluvčí Rolls-Roycu.

Pro menší značky, za kterými nestojí nadnárodní koncerny, by ovšem brexit mohl být zásadním problémem. Mnozí malí výrobci zažívají růst, někteří (třeba TVR či Bristol) se chystají na obnovení výroby a jiní v podstatě prochází restrukturalizací. Vystoupení z EU a zvýšení některých nákladů či případná nejistota v oblasti legislativy a regulace by je ale mohly uvrhnout do krize. Žádná ze zhruba patnácti oslovených značek ale na otázky LN ohledně dopadů brexitu neodpověděla.

Malé britské automobilky často vyrábí kabriolety a roadstery. Jak vypadá světový trh s automobily bez střechy, čtěte v pondělí 27. června v magazínu Index LN. Na stáncích s Lidovými novinami.

Nové číslo magazínu Index LN vychází 27. června v Lidových novinách

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.