Lidovky.cz

Victoria’s Secret: andělské prádlo nestačí, výpravné kostýmy a účast hvězd jsou podmínkou

Ekonomika

  7:00
PRAHA - „Když jsem chtěl koupit spodní prádlo pro svou ženu, byl jsem postaven před ramínka plná froté šatů a ošklivých květinových košil z nylonu,“ vzpomínal v osmdesátých letech zakladatel Victoria‘s Secret Roy Raymond. Zatímco podnikatelův osobní příběh se stal životní tragédií, jeho značce se dostalo titulu nejsledovanější módní show na světě.

Heidi Klumová na přehlídce značky Victoria's Secret foto: Reprofoto

Modelka si oblékla podprsenku v hodnotě 10 milionů dolarů

První modelky Victoria’s Secret poprvé vykročily na molo v roce 1995 v newyorském hotelu Plaza. Nechlubily se přezdívkou „andílci“ ani se nejednalo o nejpopulárnější hvězdy modelingu. Na zádech ještě nenesly třímetrová křídla.

Předváděné spodní prádlo bylo velmi skromné a celkově byla tehdejší podívaná spíše nízkonákladovou přehlídkou nežli velkolepou show. Bez záplavy třpytek a světelných efektů, s mnohem zahalenějšími modelkami než dnes.

V devadesátých letech se kromě nejprodávanější značky dámského spodního prádla rodí další fenomén – nejdražší podprsenka světa s názvem Fantasy Bra, která každým rokem nese více či méně nápaditý podtitul. První z nich oblékla Claudia Schiffer a její cena ve výši jednoho milionu dolarů je historicky nejnižší. Nejdražší podprsenku vyrobila Victoria’s Secret v roce 2000, a to v ceně 15 milionů dolarů. Přezdívá se jí Red Hot a její tváří se stala Brazilka Gisele Bündchen, která ji ovšem s ohledem na její cenu nemohla předvést na mole.

Heidi Klumová na přehlídce značky Victoria's Secret
Modelka Lily Aldridge převdedla podprsenku Fireworks Fantasy Bra za dva miliony...

Pocty předvést slavnou Fantasy Bra se v roce 2006 dostalo i Češce Karolíně Kurkové. Její diamantové spodní prádlo v ceně 6,5 milionu dolarů tehdy neslo jméno Hearts On Fire. Před dvěma lety značka dokonce vyrobila dva modely, z nichž každý byl v ceně dvou milionů dolarů. Oblékly je nejslavnější tváře značky, brunetky Alessandra Ambrosio a Adriana Lima, která pracuje pro Victoria’s Secret z modelek nejdéle.

Poslední rok patřila hvězdná podprsenka posetá diamanty a safíry třicetileté modelce Lily Aldridge – spolu s páskem v ceně „pouhých“ dvou milionů dolarů. Ve zkratce řečeno, jedná se však spíše o nádhernou šperkařskou práci než o oblíbený kousek v dámské skříni určený k dennímu nošení.

Prvního „anděla“ na mole spatřil módní svět v roce 1998, stala se jím Afroameričanka Tyra Banks. Od té doby jsou okřídlené modelky symbolem amerického spodního prádla se zkratkou VS. Postupem času se křídla zvětšují, jejich výroba je nákladnější a dostávají mnohdy extravagantní podobu – křídla z obrovských bublin, slaměná i pletená, vyrobená spolu se spodním prádlem kompletně ve 3D tiskárně či jen v podobě stužek vlajících tři metry nad modelčinou hlavou.

Když prádlo (a úsměv) nestačí

V roce 2001 marketingové oddělení Victoria’s Secret pochopilo, že jen pohled na krásná těla v miniaturním spodním prádle divákům nestačí. Místo módních přehlídek proto sází na velkolepou show, kterou přenáší televize ABC.

Výpravné kostýmy a účast hudebních hvězd se pro prodejce spodního prádla stávají novou podmínkou. Scéna se během večera několikrát proměňuje, tematické ladění prádla a košilek se mění otočením na podpatku. Z krásných žen podobných andělům se stávají víly, africké tanečnice, ale i superhrdinky nebo Santa Claus.

Účast popových hvězd je dnes už samozřejmostí. Vše začalo vystoupením zpěváka Seala, manžela jednoho z andílků, topmodelky Heidi Klum. Diváci si ale zprostředkovaně mohli užít koncert i Kanyeho Westa, Rihanny, Taylor Swift nebo Seleny Gomez. Victoria’s Secret si tak zajistila početnou skupinu diváků, jež se přibližuje počtu obyvatel České republiky. Například v roce 2015 si přehlídku andělského spodního prádla s rozpočtem 12 milionů dolarů nenechalo na obrazovce ujít devět milionů lidí.

Přehlídka VS se tak spíše než módní událostí roku stává zábavou pro diváky bez rozdílu pohlaví. Sdílejí nejvelkolepější momentky z večera i zákulisí, sledují, jak Adriana Lima tráví čas v posilovně, fotky zdravé snídaně Kendall Jenner před přehlídkou označují srdíčkem a v žebříčku nejlépe placených modelek světa časopisu Forbes se andílci objevují na nejvyšších příčkách.

Skupina andělského sboru ve spodním prádle není samozřejmě stálá. Každých pár let se jména nejslavnějších modelek mění a objevují se nové tváře. Mezi populárními modelkami, jejichž poznávacím znamením je adekvátní výška, skvělé tělo a dlouhé vlnité vlasy, měly své čestné místo i Češky Karolína Kurková a Daniela Peštová. Loni se na mole objevily dokonce „it girls“ a hvězdy Instagramu Kendall Jenner a Gigi Hadid.

„Všechny by měly být těmi nejkrásnějšími ženami, jaké kdy kterýkoli chlap viděl. Ženy si naopak musejí říct – chci vypadat jako ona, chci mít ten elán, sebedůvěru a sílu,“ popsal očekávání žen i mužů kreativec a marketingový ředitel Victoria’s Secret Ed Razek pro časopis Forbes.

„Chceme na mole ženy pozitivní a šťastné, které se navzájem podporují. Pokaždé, když se dívám na cizí módní přehlídku, říkám si, co to s těmi holkami je?“ Dokonalý úsměv však pro získání andělských křídel nestačí. Razek pro Forbes vzpomíná na mladou modelku, která se v jednom roce do show dostala, ale rok nato ji nevybral: „Večer co večer jsem na Instagramu viděl její fotky, jak jde z klubu do klubu. A zatímco ona obrážela večírky, Adriana Lima skákala tři hodiny přes švihadlo.“

Podepsat smlouvu na několik let s nejprodávanější značkou spodního prádla je velkým skokem v kariéře. Své by o tom mohla vyprávět Gisele Bündchen, která se s křídly rozloučila v roce 2006 po sedmileté spolupráci. Kromě slávy a excelentních kostýmů zažila i protesty členů organizace PETA, kteří během přehlídky vtrhli na molo a hájili práva zvířat nadáváním brazilské modelce za to, že předvádí kožešiny.

Muž vetřelcem

Přestože jsou přehlídky Victoria’s Secret nejsledovanějšími na světě, samotné začátky značky nebyly nejslavnější. Jejímu zakladateli Royi Raymondovi se při nákupu spodního prádla pro jeho ženu v hlavě zrodil plán na obchod s podprsenkami a kalhotkami, do kterého by mohl vstoupit i muž, aniž by se mu od prodavaček a zákaznic dostávalo významných pohledů. „Pokaždé jsem měl pocit, že jsem v oddělení pro ženy nevítaným vetřelcem,“ vzpomínal Raymond v roce 1981 pro časopis Newsweek.

Do začátku si půjčil 80 tisíc dolarů a začal s budováním obchodu ve městě Palo Alto ve viktoriánském zdobném a luxusním stylu v podobě anglického salonku. S ohledem na výzdobu se Raymond se svou ženou Gaye rozhodli značku pojmenovat po britské královně Viktorii. Zakladatel však po pár letech zjistil, že není rozeným podnikatelem. Obchod s dámským spodním prádlem, jehož cílovým zákazníkem měl být muž, nevynášel, a proto značku prodal společnosti L Brands za jeden milion dolarů. Po několika podnikatelských nezdarech s prodejem dětského oblečení a knih ukončil Roy Raymond svůj život skokem ze sanfranciského mostu Golden Gate.

Nový majitel Victoria’s Secret Leslie Wexner odhadl potenciál značky a využil díry na trhu v nabídce dámského spodního prádla. Zavedl vzdušnější interiéry a svůj prodej zaměřil na ženy, které dnes tvoří 99 procent zákazníků.

V současné době provozuje Victoria’s Secret obchody po celých Spojených státech a Kanadě (čeští zákazníci jsou zatím odkázáni na prodej přes internet). Na přehlídkové molo „vylétnou“ andělé již na konci listopadu a značka VS opět předvede slavnou podprsenku Fantasy. Její cenu, a kdo ji nakonec oblékne, však prozatím lze jen odhadovat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.