Spekulaci, že Elon Musk zvažuje stavbu své evropské továrny v České republice, přinesl blog The Space Invader, který se věnuje vědecko-technologickým tématům. Podle něj by ideální lokalita ležela někde ve středních Čechách nedaleko Prahy. Autor blogu Russell Adam Webb cituje jako původce informace české vládní zdroje. Webb žije v Praze. Místní ministerstvo průmyslu a obchodu zájem získat investici od Tesla Motors oznámilo již vloni, ovšem bez konkrétních plánů.
Zakladatel Tesla Motors, Elon Musk, teď před více než týdnem oznámil, že hodlá v příštím roce určit lokalitu pro novou evropskou továrnu, takzvanou Gigafactory 2. První Gigafactory je právě dokončována doma v USA nedaleko nevadského města Reno.
Evropská továrna Tesly by na rozdíl od té v Renu měla být integrovaná. Měla by tedy vyrábět jak baterie, což je náplň dokončované továrny, tak také samotné automobily. Ty Tesla staví ve svém domácím závodu ve Fremontu, nedaleko San Franciska.
Od chvíle, kdy Musk svůj záměr oznámil, se nabízelo, že by do hry mohla vstoupit Česká Republika. V podstatě relativně nedávno prohrálo Česko souboj o novou továrnu koncernu Jaguar Land Rover se sousedním Slovenskem. Práce vložená do tohoto souboje by tak možná nemusela přijít vniveč, může posloužit jako základ pro jednání s Teslou.
Blog jako tradiční výhody Česka zmiňuje místní kvalifikovanou pracovní sílu a stále nižší mzdové náklady, než v zemích západní Evropy. Další výhodou by ovšem mohly být místní aktivity v oboru dobývání lithia, které je nezbytně nutné pro výrobu baterií. Podle některých odhadů se v Česku nachází až 5 % světových zásob této strategicky důležité suroviny.
Nejblíže k těžbě je společnost Cínovecká deponie, v níž má většinový podíl fond RSJ Private Equity, který spravuje i část majetku miliardáře Karla Janečka. Aktivity směřující k těžbě ovšem vyvíjí více firem, mezi nimi například i Geomet, vlastněná australskou společností European Metals.
Případnou novou továrnu Tesly, stejně jako jinou automobilku, by ovšem v Česku čekaly i potíže. Cena pracovních sil tu roste, navíc nízká nezaměstnanost nábor kvalifikovaných pracovníků komplikuje. Tradiční komplikací mohou být také průtahy ve výstavbě dopravní infrastruktury. Zájem o továrnu budou samozřejmě mít i další evropské státy, včetně těch, které podobně jako Česká republika neuspěly v souboji o továrnu Jaguaru.