Lidovky.cz

Vypukla olympiáda nakupování. I v Česku se snaží více propagovat Black Friday

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Nekonečné fronty před svatostánky konzumu, lidé tlačící se bezohledně do otevírajících se nákupních center, v mnoha případech doslova krev, pot a slzy. Vše jenom kvůli zlevněné televizi, mikině nebo třeba páru nových bot. Na pátek připadající takzvaný Černý pátek je dnes zvláště ve Spojených státech synonymem zahájení předvánoční slevové sezony, kde nejsou podobné výjevy vůbec výjimečné.

Nákupní šílenství foto: Reuters

V posledních několika letech se akce označovaná v originále jako Black Friday, rozšířila i do tuzemských končin. Zpravidla se tedy české obchody neotevírají v­ brzkých ranních hodinách, třeba ve čtyři hodiny nebo hned po půlnoci. Chybí i dlouhé fronty natěšených zákazníků přespávajících přímo před vchodem. Pro tuzemské obchodníky a e-shopy jde nicméně už nyní o významnou událost. Černý pátek jim umožňuje odstartovat hlavní prodejní sezonu roku ještě před začátkem adventu. A to dokonce i po dobu několika týdnů.

„Termín Black Friday v České republice používají některé e-shopy nejen v předvánočním termínu, ale také během roku. V listopadu se však jedná o zlomový den, kdy začínají první výprodeje, a­ současně jde do finále předvánoční nákupní horečka,“ potvrdil LN Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Slevy po celý rok

VIDEO: Šílenství Black Friday v Americe. Padaly nejen ceny, ale hlavně rány

Počátek Černého pátku je v americké Filadelfii a původní název pochází z označení tamních policistů, kteří se museli vyrovnat s ­návalem lidí mířících po Dni díkůvzdání do města pro nákupy. Docházelo tak k nekonečným dopravním zácpám. Označení Black Friday coby dne výhodných nákupů začali obchodníci využívat v ­60. letech. Připadá vždy na poslední listopadový pátek po Dni díkůvzdání.

Ovšem ani v průběhu celého roku už prakticky není měsíce, jenž by se obešel bez speciálních nabídek obchodníků. Zimní výprodeje sezonního zboží střídá svátek zamilovaných Valentýn a­ po jeho skončení už ve výlohách nahrazují plyšová srdce velikonoční beránci. Letním výprodejem jsou pak zasaženy především obchody s oblečením, přičemž prodejci slevy stupňují. V první vlně slev inzerují prodejci snížení cen o 30 až 50 ­procent, nakonec ale mohou dosáhnout i 90 procent.

V předvánočním čase obchody ve velkém zlevňují především elektroniku, která je nejčastěji nakupována jako dárek pod stromeček. Objevují se však i­ slevy hraček nebo módy, jako tomu je u ­nákupního řetězce Tesco. Čeští obchodníci k Černému pátku přistupují dvěma způsoby – někteří zlevňují celý sortiment o nějaké to procento, jiní zase vybírají určité množství produktů, jež nabídnou za výhodnější cenu.

„Černý pátek se u nás již pomalu zabydluje. Zatímco ještě před dvěma lety se do něj zapojovaly prakticky jen největší internetové obchody, letos již můžeme hovořit o masovější akci,“ uvedl David Beška, obchodní ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.

Potvrzují to i čísla Asociace pro elektronickou komunikaci. Ta uvádí, že v roce 2014 činil obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu 2,22­ miliardy korun, loni už se jednalo o ­2,61­ miliardy. Letos odhadují zvýšení až na tři miliardy korun.

V České republice zahájil internetový prodejce Mall slevovou akci vztahující se k Černému pátku již na začátku tohoto týdne. Minulý rok prodejce v rámci Black Friday prodal na 27 tisíc kusů zboží. Letos očekává prodej až 40 tisíc kusů, a to především v­kategorii mobilních telefonů, audia-videa a fototechniky.

Mezi online obchody nabízející zvýhodněné slevové akce v ­rámci Černého pátku patří i­e-shop Kasa. Slevy pro celý sortiment ve výši až 70 procent prodejce nastavil až na deset dní.

„Loni narostly tržby během Black Friday v meziročním srovnání o 20 procent. Letos očekáváme nárůst o 30 procent oproti loňsku, zejména kvůli větší marketingové podpoře,“ sdělila LN Andrea Čižmářová, ředitelka komunikace Kasy.

Kybernetické pondělí

Američtí obchodníci dále zavedli Cyber Monday neboli Kybernetické pondělí, jež následuje ihned po Černém pátku. Slevy se tentokrát týkají internetových obchodů. České e-shopy název slevové akce sice přijaly, na akční nabídky ovšem lákají již delší dobu.

Někteří tuzemští obchodníci se však navzdory trendům ke slevám neuchylují vůbec.

„Naší dlouhodobou strategií je­ nabízet zákazníkům po celý rok výrobky s dobrou funkcí a­ designem za nízké ceny, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí. Proto na Černý pátek nechystáme žádné speciální slevové akce,“ řekl LN Petr Žikovský, sales manager obchodního domu IKEA pro Česko, Maďarsko a Slovensko. Prodejce švédského nábytku nicméně využije vánočního výprodeje na konci prosince.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.