Lidovky.cz

Alza.cz bude objíždět venkov pojízdnými prodejnami. Usnadní tím i reklamace

Ekonomika

  13:30
PRAHA - Největší tuzemský e-shop Alza.cz začíná v regionech provozovat pojízdné prodejny nazvané Alza StreetShop. První vůz měl v pátek vyjet na Vysočině, od příštího týdne se služba rozšíří na západ Čech. Postupně mají mobilní prodejny jezdit do stále většího počtu měst, a to v pravidelných intervalech. Konkurence podobnou novinku nechystá.

Mobilní prodejna Alza StreetShop. foto: Archiv dopravce

V pojízdné prodejně budou mít zákazníci možnost si vyřídit vše jako v kamenných pobočkách. Kromě asistovaného prodeje a výdeje zakoupeného zboží například i reklamace či vracení zboží a prodej přímo na místě. Vozy budou v terénu i o víkendech. „Námět nám dali zákazníci a my jsme rádi, že tak můžeme opět zvýšit laťku kvality a dostupnosti služeb,“ uvedl marketingový ředitel Karel Kučera.

Mimozemšťan od Alzy se prokřičel mezi největší firmy v regionu

Dvojka na trhu Mall.cz mobilní prodejny nechystá, zaměřuje se spíše na pokrytí země výdejními místy, kterých má nyní 104. „Zákazníci si naše výdejní místa oblíbili a využívají je čím dál více. Aktuálně jejich podíl tvoří v rámci veškerého doručování zboží 40 procent a toto číslo nadále stoupá,“ uvedl mluvčí Jan Řezáč.

Ani Kasa.cz mobilní pobočky zatím nepřipravuje. „Od prosince jsme navýšili počet výdejních míst z 55 na aktuálních 82 a budeme v novém roce přidávat postupně další,“ uvedla mluvčí Andrea Čižmářová.

Obrat českých internetových obchodů letos přesáhne 96 miliard Kč, meziročně tak bude o 19 procent vyšší. Nejrychleji roste on-line prodej oblečení, jídla, vybavení domu a zahrady či kosmetiky. Počet internetových obchodů v ČR druhý rok klesá, aktivních je jich 36 200.

Pojízdné prodejny, které po roce 1989 kvůli konkurenci obchodních řetězců a změně nákupních zvyklostí Čechů z venkovských oblastí téměř vymizely, v poslední době zažívají renesanci a vracejí se zpět do českých měst a obcí. Zatímco ale dříve velké pojízdné prodejny nabízely smíšené zboží, tak v posledních letech jsou mobilní obchody zpravidla menší a jejich sortiment je zaměřen na čerstvé pečivo, masné výrobky či farmářské produkty.

Podle údajů Svazu českých a moravských spotřebních družstev ještě v roce 1991 venkovské oblasti České republiky křižovalo zhruba 115 velkých pojízdných prodejen, které provozovaly tehdejší Jednoty. Pojízdné obchody si ale na sebe po roce 1989 nedokázaly vydělat a v následujících letech jejich počet rychle klesal a například v roce 2005 jich po českém venkově jezdilo už jen několik posledních, které se často neobešly bez finančních příspěvků od obcí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.