Lidovky.cz

Firma žaluje Uber. Viní ho z krádeže obchodního tajemství, zrady a chamtivosti

Ekonomika

  11:50
SAN FRANCISCO - Americká společnost Waymo ze skupiny Alphabet ve čtvrtek u soudu v San Francisku obvinila provozovatele alternativní taxislužby Uber z krádeže obchodního tajemství, špionáže, zrady a chamtivosti. Waymo viní svého bývalého vrcholného manažera Anthonyho Levandowského, že jí ukradl klíčovou technologii, která Uberu pomáhá se zavedením flotily samořízených vozů.

Pittsburgh se nyní stane prvním městem, kde Uber začne jezdit se samořídícími auty. foto: Volvocars.com

Jádro sporu se vztahuje ke konci roku 2015, kdy Levandowski po letech práce pro společnost Google, nyní součást Alphabetu, z firmy Waymo odešel a založil start-up Otto. Tento podnik se zaměřuje na vývoj technologie automatického řízení kamionů.

Uber firmu Otto před rokem koupil za 680 milionů dolarů (17,4 miliardy korun) a Levandowski teď v této firmě vede tým pro vývoj samořízených automobilů.

Policisté v Brně řešili za únor desítky oznámení na řidiče Uberu

Nyní se tak jen prohloubí nepřátelství dvou kdysi spřátelených firem. Google do Uberu v minulosti investoval 258 milionů dolarů, ale jeho kartografická součást Waze dnes nabízí stejnou službu sdílení automobilů jako Uber, který by tak mohl přijít o zákazníky.

Z krádeže obchodního tajemství firma Waymo obvinila i další bývalé zaměstnance Googlu, kteří přešli do start-upu Otto. Waymo tvrdí, že Levandowski a ostatní bývalí zaměstnanci Googlu by bez jejího know-how nebyli s to vytvořit technologii pro Otto, z níž nyní profituje Uber.

Automobilka Volvo, kterou vlastní čínská společnost Geely, má pověst výrobce...
Pro společnosti, jako je Uber, by začlenění samořídících aut do parku...

Žádá proto, aby soud Uberu zakázal využívat jeho technologii v samořízených vozech, a požaduje také odškodnění za porušení práva.

Oblast automatického řízení automobilů je nyní v popředí zájmu celého automobilového průmyslu. Na špici jsou nyní právě firmy Waymo a Uber, zatímco renomované automobilky jako je Ford, Toyota nebo General Motors se je snaží se značným odstupem následovat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.