Lidovky.cz

Opel i Francouzi vyrábějí podobná auta. Některé modely musí z kola ven

Ekonomika

  19:30
PRAHA - V pondělí potvrdily koncerny PSA a General Motors dlouho očekávanou transakci – německá automobilka Opel přejde do rukou francouzského koncernu. Vznikne tak dvojka evropského trhu, která sdruží značky Peugeot, Citroën, DS (PSA) a Opel a Vauxhall (GM Europe). Z transakce vzejde jakási trojjediná automobilka.

Logo Opelu před továrnou v německém Kaiserslauternu. foto: ČTK

Peugeot, Citroën i Opel totiž vyrábí velmi podobná auta – vše to jsou automobilky středního proudu pro široké masy, nabídka modelů je si vzájemně podobná.

To sice znamená možnosti velkých synergií, ale zároveň to může být komplikace – budou tu vedle sebe tři automobilky, které vyrábějí stejná auta. Bude tedy zajímavé pozorovat, ve kterých segmentech jaká z automobilek zůstane a kde uvolní místo koncernovým sourozencům. A značky jistě vsadí i na jednotlivé národní trhy – Opel není hitem ve Francii, auta PSA zase netáhnou v Německu.

ČTĚTE TAKÉ:

Nová aliance PSA-Opel také určitě změní řadu partnerství v automobilovém světě. PSA v Česku vyrábí v továrně TPCA své minivozy společně s Toyotou: tady je šance, že brzy přibude čtvrtý vůz s německou značkou. U Opelu se nejspíš odporoučí v Koreji vyráběný model Karl. Damoklův meč visí nad britskou divizí Opelu, Vauxhallem.

Výroba v Británii je pro automobilku drahá, i když je Vauxhall doma dvojkou trhu. Na druhou stranu s brexitem mohou mít tamní výrobní kapacity pro nový koncern význam.

Akvizice Opelu navíc rozhýbe i další transakce. GM určitě nebude chtít zůstat v Evropě zcela mimo hru, a tak přichází v úvahu návrat značky Chevrolet, která se odsud před časem stáhla. A možná i GM něco v Evropě koupí – třeba Fiat, který sice buduje alianci FCA (Fiat-Chrysler), ale jemu samotnému se nedaří.

Jenže FCA má v držení pro GM dvě lákavé automobilky – americký Jeep a italskou Alfu Romeo. Rozpadem FCA by ale zůstal na ocet americký Chrysler, který by byl doslova na odpis. Kdo by sáhl po něm? Určitě by měli zálusk Číňané, otázkou je, jestli by to Američané dovolili.

A mimochodem, Číňané získají určitý vliv i teď v Opelu, čemuž se GM v krizi mohutně bránil – značka Donfeng totiž před několika lety společně s francouzskou vládou koncern PSA zachránila před úpadkem.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.