Lidovky.cz

Vymírání malých obchodů v Česku nekončí. Zabíjí nás řetězce a EET, tvrdí

Ekonomika

  13:50
PRAHA - Pokles počtu prodejen s potravinami a smíšeným zbožím v Česku dále pokračuje. Obchodů s plochou menší než 400 m2 v loňském roce ubylo meziročně o 1,5 procenta na 13 437, přičemž mizí hlavně ty nejmenší. Vyplývá to z údajů společnosti Nielsen.

Vesnický obchod v Seči na Plzeňsku. foto: ZKD

Polovina nezávislých prodejen v průzkumu firmy vyjádřila nespokojenost s podmínkami podnikání. Mezi hlavní potenciální důvody pro uzavření prodejny uvedli obchodníci nejčastěji konkurenci velkých řetězců a zavedení EET.

Ukázal to průzkum společnosti Nielsen mezi nezávislými prodejnami v regionech, kde malých obchodů nejvíc ubývá.

ČTĚTE TAKÉ:

Malých prodejen „tradičního“ obchodu ubylo od roku 2005 do loňska celkem zhruba tři tisíce. Obchodů s prodejních plochou nad 400 m2 naopak přibylo z 1320 na 1692. „Pod nejvýraznější ztráty se podepsaly nejmenší prodejny s plochou do 50m2, které aktuálním počtem 6223 tvoří nejpočetnější část tradičních obchodů a meziročně zaznamenaly úbytek o šest procent,“ uvádí zpráva.

Ke konci roku 2016 podnikalo v oblasti maloobchodu s potravinami zhruba 3750 firem, před osmi lety jich bylo o tisíc víc.

„Bohužel díky vysidlování některých venkovských oblastí a různým druhům regulatorních opatření ale i zvyšováním minimální mzdy se ocitají maloobchodní prodejny na venkově na hranici rentability a dochází k jejich masivnímu úbytku,“ uvedl viceprezident SOCR Michal Ševera.

Delší otevírací doba

Maloobchodní prodejny na venkově proto hledají cesty, jak tento proces zastavit. Zkoušejí mj. změnu sortimentního zaměření, pro spotřebitele vstřícnější provozní dobu nebo se propojují různými formami se silnějšími maloobchodníky nebo s velkoobchody. Kombinují také maloobchodní prodej se stravováním či hledají podporu u komunálních struktur například slevami na nájmu apod.

„Výzkum ukázal, že významnými důvody pro nespokojenost s podmínkami podnikání, kterou vyjádřila zhruba polovina majitelů oslovených prodejen, je vzrůstající administrativa a stálé změny, celkově nestabilita podmínek pro podnikání,“ uvedla Markéta Charvátová ze společnosti Nielsen.

Nejsilnějším potenciálním důvodem pro uzavření prodejny bylo, hned po konkurenci velkých řetězců, zavedení elektronické evidence tržeb. Téměř polovina prodejen vyjádřila zejména obavy ze zvýšení nákladů, majitelé očekávali technické problémy v běžném denním provozu. „Až budoucnost ukáže, jestli se obavy podstatné části majitelů nezávislých prodejen potvrdí,“ dodala Charvátová.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.