Lidovky.cz

Škoda Auto patří k perlám koncernu VW. Tomu se daří navzdory skandálu

Ekonomika

  12:00
WOLFSBURG (od zpravodaje LN) - Koncern Volkswagen zaznamenal navzdory dozvukům kauzy Dieselgate v loňském roce úspěch. Definitivně potvrdil pozici největší automobilky světa, když prodal rekordních 10,3 milionu vozů. Jednotlivým značkám se dařilo často lépe, než se očekávalo a mladoboleslavská Škoda patří v některých finančních ukazatelích k perlám koncernu.

Auto má k dispozici aktuální dopravní informace a je vybavené funkcí nouzového volání v případě nehody. foto: ŠKODA AUTO

Obrat společnosti dosáhl hodnoty 217,3 miliardy eur a o čtyři miliardy předčil původní očekávání. Provozní zisk koncernu dosáhl hodnoty 14,6 miliardy eur, to je ovšem před započtením mimořádných nákladů spojených především s Dieselgate. I po jejich započtení ale zůstal koncern VW, na rozdíl od minulého roku, v zisku.

Dieselgate stála vloni firmu 7,5 miliardy eur, takže po odpočtu těchto nákladů zbylo z provozního zisku 7,1 miliardy.

Na pozitivním výsledku se významnou měrou podílely prakticky všechny značky koncernu, mezi kterými si nadprůměrně dobře vede česká Škoda Auto. Její provozní marže, tedy zisk z jednoho prodaného vozu, dosáhla úrovně 8,7 procenta. To znamená, že ze 100 000 utržených korun automobilce zbývá 8700 korun zisku. Z běžných značek koncernu se takovým výsledkem nemůže pochlubit žádná.

Dobývání Indie

Škodu překonávají jen dvě značky koncernu: luxusní Porsche, které se chlubí provozní marží 17,4 %, a výrobce nákladních vozů Scania, který se chlubí hodnotou 9,5 %. Za Škodou tak zaostaly například značky Audi (8,2 % – do výsledků se započítávají i italské značky Lamborghini a Ducati), Bentley (6,4 %) nebo mateřský VW, kterému marže poklesla ze dvou na 1,8 %.

Za zmínku stojí i výkon španělské značky Seat, která byla dlouho „otloukánkem“ koncernu. Ta se vloni vrátila k zisku, byť její provozní marže dosáhla pouze 1,7 %. K úspěchu přispělo i SUV Ateca, které pro značku vyrábí Škoda ve svém závodě v Kvasinách.

Podle šéfa koncernu Matthiase Müllera je čas hledět již dále do budoucnosti. „Dieselgate nás už nezaměstnává tolik jako vloni, a tak se můžeme soustředit na další cíle,“ prohlásil Müller během tiskové konference s tím, že připomněl, že firma doposud upravila přes čtyři miliony aut a do podzimu letošního roku by ráda zjednala nápravu u všech dotčených vozů.

Obnovená verze Škody Octavia
Škoda Auto v Ženevě ukázala také „drsnou“ variantu Octavia Scout.

Za pozornost stojí, že navzdory potížím se skupině vloni zvýšily prodeje i na americkém trhu, a to o 0,8 %. Naopak problémy jsou na trzích, jako jsou Rusko nebo Brazílie. Právě v jihoamerické zemi hodlá značka Volkswagen podle svého šéfa Herberta Diesse spustit v příštích letech ofenzivu, když sem uvede nové modely postavené na platformě MQB A0, na které stojí třeba nový Seat Ibiza.

Tato platforma bude důležitá i pro českou Škodu Auto. Právě na koncernové technice určené pro malé vozy by měl být založen nový vůz pro indický trh, který by česká automobilka měla vyvíjet ve spolupráci s indickou automobilkou Tata Motors. Müller zdůraznil, že zatím není spolupráce dojednána, ale podle jeho vyjádření indická strana komunikuje a vykazuje vysokou snahu projekt nastartovat a dovést do úspěšného konce. I zástupci Škody Auto ale připouštějí, že výsledek projektu zatím nelze předjímat.

„Nové auto vyvinuté ve spolupráci s Tatou by mohlo na trh přijít v roce 2019,“ naznačil s tím, že tempo projektu by tedy mělo být extrémně rychlé. Tata je podle něj v tomto ohledu i po technické stránce dostatečně kompetentní partner, který má zkušenosti z rozvojových trhů. A tak by mohl vzniknout nejen jeden konkrétní model pro Indii, ale rovnou celá rodina levných aut pro chudší exportní trhy.

Samořiditelná auta

Krom nového důrazu na rozvojové trhy chce ale automobilka být v popředí i v oblasti moderních trendů. Plně samořiditelná auta by měl koncern uvést někdy v roce 2021 a auta úplně bez ovládacích prvků, tedy volantů a pedálů, pak někdy v následující dekádě. Müller potvrdil, že Volkswagen se více soustředí na oblast elektromobility, která hraje důležitou roli na cestě k nižším emisím.

VW investuje do rozvoje bateriových technologií a chce v elektromobilitě patřit k nejvýznamnějším automobilkám. Obecně pak Müller tvrdí, že firma se chce z největšího výrobce automobilů přeměnit v nejvýznamnějšího dodavatele služeb mobility.

Má v tomto ohledu i konkrétní cíle: do roku 2021 zavést své služby automobilových flotil nebo dopravy na vyžádání ve dvaceti evropských městech a chce patřit k předním poskytovatelům tzv. ride-hailing (jízdy na vyžádání) služeb v Evropě.

Těchto nových cílů chce značka dosáhnout i přes plánované snížení poměru investic k obratu firmy. Snížení objemu investic má vést k dlouhodobému navýšení zisku, VW přitom nepředpokládá, že by měl v důsledku toho jakkoli na poli nových technologií zaostávat. Firma totiž plánuje, že i díky nové, méně byrokratické struktuře se podaří zvýšit efektivitu vynaložených investic asi o 30 procent.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.