Lidovky.cz

Čeští studenti navrhli baťovky pro celý svět. Pojí je ‚traktorová‘ podrážka

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Český design se tak dostane do celého světa, což v současném fungování firmy není běžnou praxí. Boty navržené studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze bude společnost Baťa prodávat po celém světě. Konkrétně v obchodních vlajkových lodích v 76 zemích světa včetně Itálie, Švýcarska nebo Chile.

Firma Baťa představila šest párů s odvážným designem na svém fashion weekendu, jenž se konal v sobotu a v neděli v holešovickém kulturním prostoru La Fabrika. foto:  Petr Topič, MAFRA

Firma Baťa představila šest párů s odvážným designem na svém fashion weekendu, jenž se konal v sobotu a v neděli v holešovickém kulturním prostoru La Fabrika. Vybrané kousky se k zákazníkům doma i ve světě dostanou v podobě limitované edice v počtu 2000 tisíc párů; pro tuzemský trh je určeno něco přes sto z nich.

Boty spojuje masivní „traktorová“ podrážka, celkovým pojetím se však liší. Michaela Čapková parafrázovala českou módní specialitu ponožek v sandálech a vytvořila jejich koženou variantu se sportovními přezkami. Stříbrné polobotky Lindy Zabilkové jsou zase opatřeny magnety a sadou doplňků od růžové chlupaté koule až po blýskavé mašle, kterými lze podle chuti botu ozdobit. „Vyrobením ozdob se také využije mnoho zbytků materiálu a prostřihu, které by jinak byly odpadem,“ říká o svém návrhu Zabilková.

LaFabrika a studentské návrhy bot.
Firma Baťa představila šest párů s odvážným designem na svém fashion weekendu,...

Nahradí piškoty polobotku?
Jednotlivé modely jsou výstřednější, než jsou tuzemští zákazníci zvyklí. V Česku je přeci jen Baťovou nejprodávanější obuví klasická pánská polobotka. Přesto se podle autorů konečná podoba bot zásadně liší od prvních náčrtů, jež byly mnohem výstřednější. „Prvotní návrh byla jen skica, pak jsme začali pracovat nad vzorky. Ve fabrice v Dolním Němčí jsme zjistili, co si můžeme dovolit, a jak mají boty vypadat. Chtěli jsme, aby byly pohodlné, řešili jsme materiály a barevnost, takže postupem času se boty měnily,“ řekla LN Antonína Záblocká, autorka bot, které jsou inspirovány baletními piškoty.

„Projekt s firmou Baťa je dotažením nápadu, že obuv bude prodávána po celém světě a studenti získají skutečnou reflexi trhu. Velmi oceňujeme setkání s reálným trhem, díky čemuž je naplněna vize ateliéru, kdy je student veden ke znalosti přenést svou volnou tvorbu do konfekční formy,“ sdělila Liběna Rochová, vedoucí ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM. Na odhalení bot nechybělo vedení společnosti Baťa z celého světa, ani potomci zakladatele. „Jsme nadšení ze spolupráce s Liběnou a jejími studenty. Pokud jim naše podpora jednou pomůže v jejich budoucí kariéře, náš tým se bude cítit nesmírně hrdý,“ řekl o spolupráci se studenty Thomas Archer Bata, pravnuk Tomáše Bati.

Ateliér oděvu a obuvi na pražském UMPRUM je uznáván i ve světě. Studenti pedagožky a návrhářky Liběny Rochové byli loni oceněni porotou International Fashion Showcase v rámci londýnského týdne módy za nejlepší módní expozici. Letos byla ve stejné soutěži nominována návrhářka Kateřina Plamitzerová na ocenění Nejlepší designér.

Dědic centralizuje firmu

Při běžné výrobě jsou Baťovky pro československé zákazníky navrhovány v lokálním designérském studiu. Pro zbytek světa navrhují přidružené italské ateliéry Alberto Del Biondi či Fablab. Obuv je z 15 procent vyráběna v moravském Dolním Němčí. Zbytek je produkován v Číně a Indii. Firma působí v 76 zemích světa, kde však o českém původu značky zákazníci ani netuší. 29letý Thomas Archer Bata se tak před více než rokem přesunul do Prahy, odkud řídí marketing celé společnosti. „Donedávna bylo naší filozofií decentralizovat marketing. Jinak řečeno, vedení Bati mělo v každé zemi dost velké pravomoci dělat, cokoli chtělo. Což mělo za následek, že na spoustě trhů máme zcela rozličné postavení. Rozhodli jsme se proto sladit marketing, abychom měli všude stejnou image,“ řekl v březnu LN mladý Bata, který získal zkušenosti u dalších oděvních a obuvních gigantů jako H&M či Nike.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.