Lidovky.cz

Pivo Asahi Super Dry si budou vařit v Evropě sami Japonci

Ekonomika

  19:01
PRAHA - Nový majitel Prazdroje japonský koncern Asahi Group Holdings začal jednat se Staropramenem o předčasném ukončení licenční výroby piva Asahi ve smíchovském pivovaru. Japonci chtějí výrobu své značky přesunout do svého loni ovládnutého pivovaru v Itálii.

Prezident koncernu Asahi Akiyoshi Koji a nejvyšší šéf Asahi Breweries Europe Ltd Paolo Lanzarotti (uprostřed). foto: Plzeňský Prazdroj

Roky vařil smíchovský pivovar Staropramen v licenci prémiovou japonskou značku Asahi Super Dry. Sice ji u nás přímo neprodával a nevykazoval uvařené hektolitry ve své roční bilanci, ale jednalo se o vítané finanční přilepšení.

Březnovým příchodem majitele značky koncernu Asahi Group Holdings do Prazdroje a pivovarů v dalších evropských zemích se situace mění. Japonci ve čtvrtek v Plzni oznámili, že usilují o revizi smlouvy s Pivovary Staropramen a chtěli by pokud možno už v příštím roce vařit si v Evropě svou TOP značku sami.

Přesun do Itálie?

„Chtěli bychom využít vlastních kapacit,“ uvedl Ryoichi Kitagawa, člen představenstva a ředitel evropských podniků Asahi. Naznačil, že nově by se výroba přesunula do Itálie. Tam Japonci už loni koupili pivovar Peroni.

Celkem si dosud nechává Asahi vyrábět v Evropě 200 tisíc hektolitrů značky Asahi Super Dry. Na dvou místech - kromě Staropramene také ve Velké Británii. Na tu pravděpodobně připadá větší část. Staropramen sice objem produkce „japonského“ piva tají, ale podle informací serveru Lidovky.cz se jedná řádově o desítky tisíc hektolitrů ročně.

Maier: Japonci v českém pivovarnictví? Prazdroj žlutější nebude

Jak dohadování se Staropramenem o předčasném ukončení licenční smlouvy dopadne, není známo. Smlouva je pravděpodobně uzavřena ještě na několik let. A ve Staropramenu tohle téma nijak nekomentují.

„Pro skupinu Asahi dlouhodobě licenčně vaříme stejnojmennou značku pro evropský trh. Vždy jsme se drželi dohody, že veškeré bližší komentáře k ní poskytují její zástupci. To platí také nyní ohledně komentářů budoucnosti výroby Asahi v Evropě,“ reagoval mluvčí Staropramene Pavel Barvík.

Asahi je jednička na japonském trhu a na světovém pivovarnickém trhu patří tomuto koncernu roční produkcí 20 milionů hektolitrů dvanáctá příčka. Na konci přezna ovládl Plzeňský Prazdroj, polský pivovar Kompania Piwowarska, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský pivovar Ursus. Už loni získal také od světové dvojky SABMiller italský pivovar Peroni, nizozemský Grolsch a britský Meantime Brewing.

.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.