Lidovky.cz

Chcete jezdit Tatrou 603? Hlasujte a pak kupte

Ekonomika

  8:23
PRAHA - Kopřivnická Tatra se chystá obnovit zašlou slávu svých osobních vozů. Už za dva roky by si tak lidé mohli koupit repliku například vládní „šestsettrojky“ nebo známého Tatraplánu.

Tatra 603 foto: Reprofoto

„Tatra je skutečný národní klenot České republiky. Když cestuji po světě, lidé se mě stále ptají, zda Tatra obnoví výrobu osobních aut,“ vysvětlil plánov a n ý krok Ronald Adams, generální ředitel firmy Tatra.

Staronová tatrovka za 620 000 korun
A jaká auta spatří znovu světlo světa? O tom rozhodnou sami potenciální zákazníci - od dnešního dne mohou lidé hlasovat v muzeu Tatry či na internetu pro tři modely, které by chtěli, aby Tatra znovu vyráběla. Vybírat mohou z deseti vozidel nominovaných firmou.

Cena staronové tatrovky by se mohla pohybovat zhruba kolem 620 000 korun a každý rok by mělo z výrobní linky sjet až sto vozů od každého ze tří vítězných modelů. Ty budou sice využívat klasického designu tradičních tatrováckých karoserií, ale podvozky budou moderní, aby splňovaly technické náležitosti. Pokud bude projekt úspěšný, plánuje v něm Tatra pokračovat pravděpodobně s dalšími modely.

Hlasuje se do zítřka
„Vybrali jsme deset modelů, o kterých si myslíme, že se budou nejvíce líbit. Z těch budou lidé vybírat tři modely, které bychom mohli vyrábět,“ řekl Ronald Adams, generální ředitel firmy Tatra. Hlasovat pro své tři favority mohou v kopřivnickém muzeu tatrovek lidé již od dnešního dne. Na internetu na stránkách zpravodajského serveru Aktuálně.cz pak mohou své oblíbence vybírat od zítřka. Výsledky budou vyhlášeny na konci srpna.

„V roce 2010 plánujeme začít s příjmem objednávek a spuštěním výroby,“ řekl Adams. O ceně retrovozů nechtěl spekulovat, ale uvedl, že podvozek k takovému vozu by mohl stát zhruba 20 000 dolarů a karoserie přibližně stejně. Replika staré tatrovky by tak mohla stát okolo 620 000 korun. Novodobé tatrovky by měly mít autentickou tatrováckou karoserii, ale jejich podvozek bude moderní. Měl by tak splňovat všechny technické normy a požadavky kladené na moderní vůz.

Lidé už posílají objednávky
„Neplánujeme zahájit sériovou výrobu tatrovek, vždy to bude pouze limitovaná série,“ dodal Adams. Podle něj by každý rok mohlo z montážních linek sjet padesát až sto kusů od každého ze tří vítězných modelů.

O odbyt osobních retrovozů je podle firmy již dnes dobře postaráno. „Již teď, když ještě nevíme, jaké vozy budeme vyrábět, nám lidé posílají objednávky,“ řekl Adams. Na obnovení výroby starých tatrovek se však netěší jen zákazníci. Podle Adamse se již Tatře ozvali bývalí zaměstnanci, zejména konstruktéři a designéři, a nabídli, že se kvůli tomuto projektu do firmy vrátí. Tatra ukončila výrobu osobních vozů v roce 1998, sto jedna let poté, co z tovární brány vyjel první vůz Präsident.

Mezi vozy ucházejícími se o přízeň hlasujících nechybí předválečné veterány T70 (vůz, v němž jezdil prezident Beneš), T57 (vůz Vlasty Buriana ve filmu To neznáte Hadimršku) a předchůdce známého Volkswagenu „brouka“ V570. Šanci znovu vyjet na silnici má i T87, s níž cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund objeli celý svět, vládní T603 či Tatraplan, vítěz Rallye Monte Carlo.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.