Lidovky.cz

Do Mostu přijelo na sraz 3330 kachen

Ekonomika

  12:17
VELEBUDICE - Na mostecké dostihové závodiště - hipodrom se tento týden sjelo 3330 malých francouzských automobilů Citroën 2CV, přezdívaných kachna. Jejich majitelé se zde zúčastnili již 18. mezinárodního srazu těchto vozů.

Citroën 2CV řečený kachna. foto: WikiReprofoto

Mluvčí srazu Zuzana Chlaňová řekla, že do Mostu přijeli majitelé aut z 36 zemí světa. V sobotu naposledy se na vozy mohla podívat veřejnost, účastníky čeká již jen rozlučkový večírek a v neděli odjedou.

Kachny mají podle organizátorů své fanoušky v mnoha zemích světa. Nejpočetnější byli podle Chlaňové zástupci Francie, kde se většinou vozy vyráběly, navíc se zde za dva roky koná další sraz "kachnařů".

Ve stanovém městečku, které majitelé vozů na hipodromu postavili, ale bylo možné vidět i vlajky nebo poznávací značky z USA, Austrálie nebo Nového Zélandu. Nejexotičtější účastník srazu prý dorazil z africké Ghany.

Mezi citroëny, které do Mostu dorazily, bylo vidět mnoho druhů kachen. Některé prý ještě mají původní barvu, jiné jsou přestříkané nebo předělané.

Návštěvníci tak kromě klasických verzí mohli vidět třeba zúžený vůz jen se dvěma sedačkami za sebou, kachny předělané na buginy nebo kabriolety.

Citroën 2CV měl být původně nenáročným autem pro francouzský venkov. Jednoduchá koncepce, čtyřtaktní, vzduchem chlazený motor se dvěma protilehlými válci, pohodlná sedadla, nízká cena, spolehlivost a snadná údržba z něj však udělaly nejprve komerční hit a postupně i kult.

Vyráběl se od roku 1948, poslední auto tohoto typu sjelo z výrobní linky v Portugalsku v květnu 1990. Vyrobeno jich bylo přes pět milionů a automobil se stal legendou. V Česku se první kachny objevily už v 50. letech. Bylo to ale spíš náhodné.

Před rokem 1989 jezdilo podle Nerudy po tuzemských silnicích jen 36 těchto vozů, ve velkém se dovážely až v 90. letech. V současnosti mají čeští "kachnaři" asi 650 aut.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.