Lidovky.cz

Příručka připraveného řidiče: Jak v zimě nezmrznout v autě

Ekonomika

  18:15
PRAHA - Zima se na nás valí mílovými kroky a po měsíční pauze o sobě dává znovu znát. Předpovědi počasí slibují teploty pod bodem mrazu a z oblohy se na nás snáší déšť se sněhem. Při tomto počasí se velmi rádo tvoří také nevyzpytatelné náledí. Počasí, které většina řidičů nenávidí. Jak se na něj připravit?

Silnice na Božím Daru. foto: ČTK

Řidiči, kteří si doposud své čtyřkolé miláčky nepřezuli do zimních pneumatik, by tak měli bez prodlevy učinit. Kvalitní zimní obutí snižuje riziko vzniku smyku a znatelně zkracuje brzdnou dráhu. Na zledovatělé vozovce je brzdná dráha, oproti suché vozovce, až desetkrát delší.

Dlouhá brzdná dráha se dá ale do určité míry eliminovat i dobře seřízenými brzdami. Jejich kontrola je zásadní, jelikož nerovnoměrné brzdění může automaticky navádět vůz do smyku a nepříjemně jej přetáčet. Jedeme-li do horských oblastí, samozřejmě přibalíme kvalitní zimní řetězy a ještě před cestou se ujistíme, že opravdu víme, jak je na kola nasadit.

Jak reagovat v krizové situaci?
Situace Řešení
Nedotáčivý smyk (vůz odmítá zatočit) Ubrat plyn a citlivě otočit volantem ve směru původní jízdy. Prudké brzdění v žádném případě nepomáhá.
Přetáčivý smyk (záď vozu se přetáčí) Ubrat plyn a opatrně se snažit vyrovnat směr vozu. Volantem točíme na opačnou stranu jako je směr zatáčky.
Jízda po ledu Volantem otáčíme jen minimálně
Aquaplaning – auto ztratí kontakt s vozovkou kvůli kontaktu s vodou Vyšlápnout spojku, a jakmile se dostaví kontakt s vozovkou, začít brzdit
Jízda do kopce Neztratit rychlost a jet na nejvyšší rychlostní stupeň, který auto snese
Jízda s kopce Brzdit motorem
Přejíždění mezi vyjetými stopami Zpomalit a opatrně se přesunout do vedlejšího pruhu s vyšlápnutou spojkou.

Vůbec nejúčinnějším způsobem, jak se chránit proti nepříjemnostem, které nás na zamrzlých silnicích mohou potkat, je ale prevence: "Každému řidiči bych poradil, aby si na prázdném parkovišti vyzkoušel při první příležitosti, jak se vozidlo chová na sněhu či náledí, jak reaguje na brzdění, zatáčení a rozjezdy. V mezních situacích pak řidič lépe reaguje, protože už si to jednou vyzkoušel," radí Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto Esa.

Ke smyku dojde u většiny případů chybou řidiče. Většinou se tak stane díky podcenění počasí a stavu vozovky nebo obyčejné nepozornosti. Na zvládnutí krizových situací se dá do jisté míry připravit, ale i ten nejzkušenější řidič může být zaskočen. V takovém případě zbývá už jen zachovat chladnou hlavu a pokusit se si z karambolu odnést pokud možno co nejmenší následky a neohrozit ostatní.

Co se v autě může hodit?

Staré lyžařské rukavice              
Hodí se pro případ, že bude třeba vyprošťovat nebo tlačit váš nebo cizí vůz
Náhradní silné ponožky
Nepostradatelné, když se vám promáčí nízká obuv.
Stará zimní bunda
Opět se hodí v případě, že bude třeba tlačit vůz. Když vůz konečně zabere, většinou vás ušpiní rozbředlý sníh od protáčejících se kol
Dostatečná zásoba paliva
Nevyplatí se dojíždět na rezervu. Může se stát, že v noci někde uvíznete a pak se vám dostatek paliva bude hodit alespoň na zatopení.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.