Lidovky.cz

Nové nejrychlejší Ferrari se opět jmenuje GTO

Ekonomika

  19:18
Poslední novinka takřka legendární italské značky musí udělat radost všem jejím příznivcům. Znovu oživila zkratku GTO, kterou dosud nesla jen dvě Ferrari v historii. Počátkem šedesátých let (1962–1964) závodní speciál 250 GTO, který je dnes nejvíce ceněným modelem značky, a pak v roce 1984 představený typ 288 GTO, vzniklý kvůli homologaci pro proslulou rallyeovou skupinu B, ve které nakonec Ferrari nikdy nezávodilo. Po sérii fatálních nehod byla tato nebezpečně rychlá kategorie zrušena.

Ferrari 599 GTO foto: Reprofoto

Zpět k novince Ferrari 599 GTO. Ta slavnou zkratku (Gran Turismo Omologato) nese se ctí. Jde totiž o nejrychlejší silniční Ferrari všech dob. Tovární závodní okruh Fiorano dokáže zajet za 1 minutu a 24 sekund, tedy o 2,5 sekundy rychleji než model 599 GTB Fiorano, ze kterého vychází. A co je zajímavější, o sekundu méně než Ferrari 458 Italia i Enzo Ferrari – extrémní supersport představený v roce 2002, který se svého času prodával za cenu odpovídající zhruba pětadvaceti milionům korun.

Přitom novinka Ferrari 599 GTO není typický "supersport", ale velké kupé s motorem vpředu, v řeči Ferrari "vpředu uprostřed" – kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti je totiž posunutý co nejblíže středu vozu.

Tento dvanáctiválec s objemem šesti litrů má výkon 670 koní (500 kW) při 8250 otáčkách a maximální točivý moment 620 Nm, dostupný od 6500 otáček. S ním je spřažena sekvenční převodovka F1, která dokáže přeřadit za 60 milisekund. I díky ní dokáže novinka sprintovat na rychlost 100 km/h za 3,35 sekundy. Maximální rychlost má hodnotu "více než 335 km/h".

Ferrari 599 GTO

Celý vůz váží 1495 kilogramů, jedna koňská síla má tedy na práci pouze 2,23 kg. Ferrari 599 GTO je však rychlé hlavně díky špičkovým technologiím, ve velké míře vycházejícím z vývojového okruhového prototypu 599XX. Má špičkovou aerodynamiku, která v rychlosti 200 km/h vyvolá přítlak 144 kilogramů, podvozek s tužším zadním stabilizátorem a druhou generací magnetoreologicky ovládaných tlumičů.

Vůz byl nastaven pro zručné řidiče. Má být neobvykle citlivý a v rychle projížděných zatáčkách by neměl trpět nedotáčivostí. 599 GTO je ukázkou mnoha špičkových technologií, kterými značka Ferrari disponuje. Díky druhé generaci brzd s karbon-keramickými kotouči dokáže zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 metrech. Také používá pro něj speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin.

Ferrari vyrobí 599 kusů tohoto exkluzivního vozu, za který si účtuje 265 500 eur bez daně – s ní v přepočtu necelých osm milionů korun. Nové GTO budeme moci potkat i na našich silnicích. Do Česka se možná dostane až pět kusů.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.