Lidovky.cz

5 osvědčených rad, jak snížit spotřebu až o několik litrů

Ekonomika

  12:59
Tyto jednoduché tipy mohou znít triviálně, ale když se jimi budete důsledně řídit, snadno uspoříte na sto kilometrech jízdy až několik litrů paliva.

Čerpací stanice. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Rostoucí ceny paliva nutí velkou část řidičů o spotřebě auta přemýšlet stále více. Ale než všichni prodáte své šestiválce a poběžíte si koupit Fabii 1.2 TDI Greenline, zamyslete se, jestli náhodou za vyšší spotřebou vašeho auta nestojí špatný styl jízdy a ocelová noha než nenasytnost agregátu.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Řiďte se následujícími radami a ušetříte i několik litrů, dojezd vašeho auta na jednu nádrž tak klidně můžete prodloužit o nějakých 50 až 100 km. Čím silnější a větší auto máte, tím větších rozdílů ve spotřebě můžete dosáhnout. Není tak vůbec nereálné i s osmiválcem jezdit za 10 litrů na 100 km, se šestiválcem za 8 litrů a se čtyřválcem za 6 litrů nebo méně, aniž byste byli brzdou provozu a všem ostatním pro smích.

Rada č. 1: Ukliďte si v autě
Vyšší hmotnost nutí motor více pracovat. Vozíte v kufru stokilovou bednu s nářadím, kdybyste ho náhodou někdy někde potřebovali? Na dlouhé cestě, třeba při jízdě na dovolenou, se to moc neprojeví, ale při jízdách například po městě nebo když je potřeba pravidelně akcelerovat, může i několik desítek kilogramů hmotnosti navíc přidat pár deci k průměrné spotřebě.

Rada č. 2: Kontrolujte pneumatiky a snižte odpor vzduchu
Špatně nahuštěné pneumatiky a vyšší odpor vzduchu už jsou záležitosti, které se do spotřeby promítnou hodně. Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor a opotřebení a také snižují ovladatelnost. Kontrolujte tlak pravidelně, aspoň jednou za měsíc, a ušetříte klidně i čtvrt litru na 100 km.

Vozíte střešní nosič? Jezdíte s otevřenými okénky? Namontovali jste si na Octavii laminátový spoiler WRC? Tak se nedivte, že vaše auto žere o litr víc, než by muselo. Vyšší odpor vzduchu se projeví hlavně při dlouhých cestách vyšší rychlostí, tedy na dálnici. Proto se rozmyslete, jestli by nebylo lepší ten střešní nosič sundat, křídlo zahodit a okénka zavřít.

Rada č. 3: Vypínejte motor
Jestli musíte stát déle než minutu, nebojte se motor vypnout. Spalovací motor spotřebuje za hodinu chodu na volnoběh přibližně 2 litry paliva. Na některých světelných křižovatkách jsou intervaly skutečně velmi dlouhé, takže se vyplatí motor vypnout, ale také třeba u železničního přejezdu, kde se čeká i 5 minut (nebo i déle). Výrobci dnes začínají do aut montovat systém stop/start, ale vy si ho můžete „vyrobit“ sami.

A teď se pojďme podívat na věci, které ušetří opravdu hodně paliva.

Rada č. 4: Předvídejte
Styl jízdy se na spotřebě paliva podepisuje nejvíce. Jízda „brzda-plyn“ má na spotřebu přímo katastrofální dopad, stejně tak brzdění na poslední chvíli nebo časté vytáčení motoru. Na okruhu se tohle neřeší, tam je důležitý čas, ale na silnici je to zbytečné.

Naučte se odhadovat zpomalení vašeho auta, dnes už neumí například auta s přeplňováním a přímým vstřikováním tak dobře brzdit motorem jako dříve. Proto, když v dálce vidíte obec, sundejte nohu z plynu a budete překvapeni, jak daleko vaše auto dojede bez plynu setrvačností. Nesnažte se stíhat zelenou na poslední chvíli, stejně vám tam skočí červená a budete muset brzdit. Když vidíte například na dálnici v dálce kolonu, sundejte nohu z plynu a dojeďte k ní setrvačností. Nemá smysl šlapat na plyn a cpát se dopředu, nijak si nepomůžete.

Koukejte daleko před sebe a odhadujte, co se děje. Když vidíte pomalý kamion a silnici znáte, určitě víte o místech, kde se předjíždět dá a kde ne, proto nemá smysl dojed ke kamionu stotřicítkou a pak se za ním pět kilometrů plazit. Na dálnici zas neleťte k dálničnímu sjezdu stopadesátkou, stejně budete muset brzdit. Proto, když vidíte ceduli, že za 1000 m budete sjíždět, opět sundejte nohu z plynu a dojíždějte pomaleji.

Rada č. 5: Netlačte na pilu
Ačkoli se může zdát, že rychlou jízdou naženete čas, není tomu tak. Když jedete dlouhé trasy po dálnici, musíte mít štěstí, abyste udrželi průměrnou rychlost aspoň 120 km/h. Zpravidla budete rádi za 100 km/h.

Pokud jedete přes Německo ve dvě hodiny ráno, má na prázdné dálnici rychlost kolem 150 km/h smysl, neboť po pěti hodinách jízdy skutečně naženete nějaký čas a cesta vám rychleji uběhne. Normálně se ale musíte proplétat mezi dodávkami, kamiony a Fordy Fusion, takže nemá smysl z 80 km/h akcelerovat na 150, abyste za půl minuty zase brzdili na 80.

Schválně vyzkoušejte na některém úseku dálnice, kudy jezdíte pravidelně, o kolik později přijedete do cíle, když pojedete 120 km/h a ne obvyklých 140 - 150 km/h. Uvidíte, že rozdíl bude prakticky zanedbatelný.

Bonusové rady: Co ještě pomůže snížit spotřebu?

Pneumatiky s nízkým valivým odporem
Na dlouhých cestách po dálnici se skutečně vyplatí – zvláště pak u aut se slabšími motory. Spotřebu pomohou snížit až o půl litru na 100 km.

Tempomat
Pokud máte problém s citlivým ovládáním plynu (máte zkrátka „těžkou nohu“), připlaťte si za tempomat. Počítač si vezme jen tolik, kolik potřebuje, a pomůže vám ušetřit docela dost paliva.

Uklidňující hudba
Nezávislé pokusy dokazují, že poslech uklidňující hudby má pozitivní vliv na řidiče, ten pak jezdí plynuleji a s nižší spotřebou. Pokud tedy tápete, proč jezdíte s jednadvojkou za deset, možná byste mohli CD Motorhead vyměnit za Pink Floydy nebo něco klidnějšího...

Dostatečná časová rezerva
Pokud pod tlakem okolností naberete časovou ztrátu, dostanete se do stresu a začnete jezdit agresivně. Přitom sotva naženete nějaký čas. Proto si cestu dobře naplánujte a vyjeďte s dostatečnou časovou rezervou, ať nemusíte vyšilovat.

Čtete také:

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.