První generace Fabie RS se stala tématem nekonečných debat, a nejen hospodských. Nejrychlejší verzi malé škodovky poháněl naprosto nevhodný motor, turbodiesel 1,9 litru, zatěžující příď, kterému začal docházet dech brzy po překonání čtyř tisíc otáček.
Proti nástupci lze jen těžko něco namítat. Benzinový čtyřválec skromného objemu 1,4 litru, avšak dopovaný kompresorem i turbodmychadlem, žene vůz pod tlakem neuvěřitelných 180 koní. A to je výkon z litru objemu, za který by se nemuselo stydět ani Ferrari. Spekulace o životnosti takového motoru ponechme jiným.
Technické parametryRozměry 4029×1642×492 mm Zavazadlový prostor 300 l Hmotnost 1318 kg PROVOZNÍ VLASTNOSTI Zrychlení 0–100 km/h 7,3 s Nejvyšší rychlost 224 km/h Komb. spotřeba 6,2 l/100 km Cena 499 900 Kč |
Motor je navíc spřažen se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou DSG, velmi rychlou i účinnou. Ta posílá sílu na přední nápravu, nyní vybavenou elektronickou náhražkou samosvorného diferenciálu, která v ostře projížděných zatáčkách přibrzďuje vnitřní kolo. Takže teoreticky to vypadá velmi slibně.
A v praxi? Fabia RS je opravdu rychlá. Její malý motor již od dvou tisíc otáček umí zatlačit posádku do sedadel. Akce pokračuje, rád se vytočí až do sedmi tisíc otáček. Jen má trochu jednotvárný hrubší zvuk. Řešit otáčky však není třeba, převodovka DSG se sama stará o to, aby byly optimální. Skříň DSG má ale vlastní mozek. I pokud zvolíte manuální režim, převodovka sama přeřadí, když to uzná za vhodné. Elektronika rozhoduje také o dalších, pro jízdu v autě se sportovními ambicemi zásadních věcech.
Spíš účinné než hravé auto
Fabia RS je velmi přilnavá a stabilní, a to i v kriminálních rychlostech na dálnici i okreskách. Přestože zpočátku působí tvrdě, dokáže se vyrovnat i s rozbitými silnicemi, aniž by v zatáčkách odskakovala. Po povolení plynového pedálu v rychle projížděné zatáčce nepředvádí žádné "klouzání bokem". Tohle auto je zkrátka spíš účinné než hravé. Má rádo tvrdé zacházení. Když se přiblížíte jeho limitům, které z řízení sminimální odezvou můžete jen odhadovat, zjistíte, že benevolentní stabilizace zasahuje, až když je třeba.
Jak je u malých přeplňovaných motorů s velkým výkonem obvyklé, spotřeba se velmi mění podle stylu jízdy. Udávaných šest litrů není zase tak nereálných, pokud se udržíte. Při rychlé jízdě si ale klidně vezme dvojnásobek. Ani to však není špatné.
Je čas vyřknout verdikt. Fabia RS je velmi schopné auto. Jen jí něco chybí: ona neměřitelná vlastnost, které se říká radost z jízdy. Za volantem vás pobaví bohužel až se sterilní účinností. Průměrnému řidiči dá rychlost, ty náročnější brzy přestane uspokojovat. Škoda že výrobce nenechá řidičům své RS svobodu v převodovce ani stabilizaci. Jako by jim nevěřil. Komu to ale nevadí, bude se těšit z vynikajících výkonů za rozumnou cenu. A s dobrou výbavou.
Hodnoceníza volantem *** 1/2 |