Lidovky.cz

Renault napravuje pověst. Bude DeZir 'vřelý, jednoduchý a smyslný'?

Ekonomika

  11:43
Design Renaultu si nezískal přízeň zákazníků. Autmobilka proto představuje novou vizi, a to v netradiční formě - ryze sportovní model nepostavila už léta.

Renault hledá nový směr. Vizuálně průměrná Laguna zákazníky neoslnila a Mégane, který měl být "nejkrásnějším autem ve třídě", není tak úžasný, jak ve Francii plánovali. Z Mazdy proto přichází nový šéfdesignér Laurens van den Acker a s ním nové křivky. Jak budou renaulty budoucnosti vypadat, nám automobilka předvede už na podzim v Paříži s konceptem DeZir.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Červené kupé zaujme dynamickými liniemi a vizáží drahého auta, které v posledních letech nebyly pro studie Renaultu typické. Zaměřit bychom se prý měli především na přední část auta, její obdobu uvidíme na všech modelech blízké budoucnosti. Jako první se nabízí příští generace Clia. Značka má tři nová hesla, její auta budou "jednoduchá", "smyslná" a "vřelá". Přinejmenším jednoduché tvary DeZiru skutečně jsou.

Renault DeZir

Také nejnovějším strojem bojkotuje alinace Renaultu a Nissanu vnitřní spalování. S elektromobily mají obě značky stále větší zkušenosti, jejich hatchback Leaf se v omezených počtech prodává v několika zemích světa. Zadní kola konceptu DeZir pohání stejný elektromotor jako Leaf a zachována zůstala i sada Li-ion baterií. Pohonné ústrojí je tedy nejen realisticky koncipované, ale přímo připravené k výrobě.

Díky kevlarové karoserii váží malé kupé jen 830 kilogramů a elektromotor šel dobrým výkonůlm naproti, když posílil až na 150 koní a 226 newtonmetrů. Auto zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za rovných pět sekund a ukazuje, že budoucnost plná elektromobilů není tak černá, jak se občas zdá. Nejvyšší rychlost činí slušných 180 km/h.

Renault DeZir

Dojez zůstal stejný jako u Nissanu, tedy 160 kilometrů. Baterie však lze speciální nabíječkou na 400 V nabít na 80 procent kapacity za pohých dvacet minut. DeZir je také přizpůsoben k výměnám technologií Quick Drop, která umožní rychle vyjmout celou sadu akumulátorů a v několika minutách ji nahradit jinou, plně nabitou. Automobilka na projektu pracuje v spolupráci s firmami z celého světa. Participují také vlády několika zemí, mimo jiné Izraele a Dánska, kde by měly v budoucnu vyrůst celé sítě stanic, schopných baterie jednoduše vyměňovat.

Očekávat sériovou podobu konceptu DeZir by bylo bláhové, jeho jediným úkolem je předvést nový designový jazyk. Přesto ukazuje na jisté změny v myšlení Renaultu, který nic podobného nepředstavil už řadu let. Vyrábí úspěšné sportovní modely, ale výhradně jako přiostřené verze svých sériových vozů, nezřídka zbytečně nenápadných.

Renault DeZir

Posledním vzdáleně luxusním nápadem z dílen francouzské značky byl koncept Nepta, čtyřmístný kabriolet s dvojicí nahoru otevíraných dveří, šestiválcem a 420 koni. V roce 2006 přišel s novou přídí, která později inspirovala zmíněnou Lagunu a Mégane. Ani Nepta se do výroby nedostala, ukázala však, kam se ubírají myšlenky konstruktérů - před čtyřmi lety byl francouzský výrobce přesvědčeným zastáncem dostupného luxusu. Fandí nyní Renault lehkým sportovním autům?

Čtěte více:

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.