Lidovky.cz

Čtyřicátiny Škody 110 R. Patří k tomu nejlepšímu, co v Česku vzniklo

Ekonomika

  11:08
Od veřejné premiéry oblíbeného kupé uplyne letos čtyřicet let. Zrodilo se v těžkých dobách, přesto dodnes patří k těm nejlepším autům z Mladé Boleslavi.

Rok po hořkém Pražském jaru představily Automobilové závody, národní podnik model Škoda 100/110. Byl tak trochu zastaralý a sdílel mnoho s předchozí tisícovkou, ale na pohled šlo o zcela nové auto veskrze moderních tvarů.

Přestože výroba výkonnějších vozů byla v zemích RVHP vyhrazena jiným automobilkám, o rok později vyjelo z Mladé Boleslavi také kupé 110 R. Jeho tvary si zákazníci oblíbili, za deset let výroby vzniklo 57 tisíc aut. Dnes jich závratným tempem ubývá a neupravená erka patří k vyhledávaným sběratelským kouskům.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Nápad vyrábět sportovní kupé značky Škoda pochází ze šedesátých let. Modely 1000 MBX a 1100 MBX měly jediný pár dveří, ale jejich proporce věrně kopírovaly konvenční čtyřdveřová auta. Dnes ceněná rarita se nesetkala s velkým pochopením a celkem sjelo z linky ani ne dva a půl tisíce MBX. To však neodradilo inženýry v pobočném závodě v Kvasinách od prací na další, tentokrát odvážnější dvoudveřové Škodě.

Nadšení zaměstnanců nakonec podlehlo i vedení automobilky a v roce 1967 schválilo koncepci vozu, který se měl stát úspěšným 110 R. Konstruktéři převzali pohonné ústrojí sedanů téměř beze změn, stejně jako celou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vývoj byl nejen laciný, ale také rychlý.

První prototyp vyjel z dílen už 31. března 1968. Ačkoli přední i zadní světla 110 R jasně identifikovala se zbytkem řady, ostře skloněné čelní okno nebo bezrámová boční okénka mu propůjčila nové vizuální kvality.

Škoda 110R

Na rozdíl od pozdějších modelů měla Škoda 100 chladič vzadu, na nějaké velké čarování s motorem proto nebylo místo. Přesto dokázali v Kvasinách dostat ze čtyřválce o objemu 1107 krychlových centimetrů pár koní navíc díky úpravám na hlavě a výfukovém i sacím potrubí. Lehké auto se samonosnou karoserií pohánělo slušných 62 koní, které jej rozjely až na 145 kilometrů v hodině. Motor si později našel cestu také zpět do čtyřdveřové 110 LS.

5. září 1970 se hotový stroj představil na brněnském autosalonu veřejnosti. Na trhu vydržel deset let, poslední kupé vyrobili v Kvasinách 30. prosince 1980. 110 R tak přežila svůj dárcovský model o celé tři roky, než ji pro rok 1981 nahradilo Garde odvozené od Škody 105/120. Ani Garde ani pozdější Rapid však nebyly tak úspěšné jako erko, za devět let výroby vzniklo dohromady necelých 45 tisíc kusů obou modelů.

Jediný cíl - porazit Alpine A110
Škoda 110 R sbírala úspěchy také na závodnéch tratích. Čtyřdveřové 110 L Rallye a 120 S si počátkem sedmdesátých let vedly na soutěžní scéně dobře, ale jejich motory stačily pouze ve třídách do 1300 cm3. Ambice mladoboleslavského motorsportu sahaly dál, proto automobilka posvětila prototyp závodního speciálu se čtyřválcem z neralizovaného modelu 720. Proslýchá se, že tehdejší režim sledoval jediný cíl - postavit auto schopné porazit Alpine A110, s níž vévodil českým soutěžím Vladimír Hubáček.

180 RS i 200 RS skutečně měly k úspěchu teoretické předpoklady. Vahou osm set kilogramů se A110 vyrovnaly a s výkony 154 a 163 koňských sil dokonce francouzský speciál překonaly. Škoda použila při vývoji nejmodernější techniku včetně počítačů, ale hotová auta přišla pozdě. V roce 1974 už rally scéně dominovaly Lancie Stratos, které škodovky překonávaly ve všech ohledech. Vzniknul navíc jediný prototyp 180 RS a dvě 200 RS, takže na homologaci pro mistrovství světa nemohlo být pomyšlení.

Škoda 110R

Ani na domácí scéně nebyla auta tak úspěšná, jak tvůrci doufali, program přesto přinesl ovoce. Výměnou velkého motoru za třináctistovku s rozvodem OHV a mazáním se suchou skříní se zrodila Škoda 130 RS. Výkon mezi 110 a 140 koni stále stačil lehkému kupé k úctyhodným výkonům v přímce a podvozek z 200 RS pomohl jízdním vlastnostem.

130 RS získala homologaci pro mistrovství světa, i když podvodem. V automobilce nepostavili ani stovku sériových aut, natož požadovaných tisíc. Delegátům FIA tvrdili, že zbylých devět set slouží u policejních sborů po celé zemi. Lež zabrala a český speciál měl cestu na světový šampionát volnou. 130 RS pak zcela ovládly třídu A2 na Rally Monte Carlo 1977 a první místa v kategoriích do 1300 a 1600 cm3 braly na mnoha dalších velkých podnicích.

To vše už je třicet let a pořádné kupé dnes v nabídce automobilky chybí. Pověst značky úspěšně hájí v šampionátu IRC Fabia S2000, ale ta je v reálném světě ryze rodinným autem s pěticí dveří. Ani v nejbližší době se duchovního nástupce 110 R, Garde a Rapidu pravděpodobně nedočkáme. S trochou nostalgie můžeme říct, že je to škoda.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.