Lidovky.cz

Stále vlastní cestou. Subaru je auto pro chalupáře

Ekonomika

  14:43
Subaru Legacy vyrostlo. Tentokrát je nebývale mohutné, což dává okatě najevo. Hlavní hodnoty značky se ale naštěstí nezměnily. Navíc se tenhle svérázný Japonec překvapivě dobře hodí do českého prostředí.

Subaru foto: Reprofoto

Češi jsou národ stěhovavý, což souvisí s jedním zdejším fenoménem: chalupářstvím. Právě chalupářům, přemísťujícím své haraburdí z domova na chalupy a zpět, by se mohla líbit již pátá generace Subaru Legacy ve verzi kombi.

Nyní je z něj velké auto. Ve všech třech hlavních rozměrech se praktičtější verze Legacy zvětšila minimálně o pět centimetrů, rozvor vzrostl dokonce o celých 8 cm. A uvnitř je to znát. Takový nadbytek prostoru v kabině nabízí jen Škoda Superb.

Technické parametry

Rozměry 4775x1535x1780 mm

Zavazadlový prostor 526 l

Hmotnost 1631 kg

Motor 4válec turbodiesel, 2,0 l

Výkon 110 kW (150 k)/3600 min-1

Toč. moment 350 N.m/1800 min-1

PROVOZNÍ VLASTNOSTI Zrychlení 0-100 km/h 9,6 s

Nejvyšší rychlost 203 km/h

Komb. spotřeba 6,1 l/100 km

Cena 855 000 Kč

Velikostí kufru se Subaru škodovce nevyrovná, zato je možná praktičtější. Když zatáhnete za páčku na zadních sedadlech nebo po straně kufru, příslušné opěradlo samo přepadne na sedák a vytvoří menší "letiště" nerušené žádným schodem, na kterém se průměrně velcí Homo sapiens i nouzově vyspí.

Přitom tohle auto má poctivý pohon všech kol, ubírající prostor pod kufrem. Je to přece Subaru se svými typickými vlastnostmi. K nim patří i plochý motor "boxer" s nízkým těžištěm nebo těžko popsatelný dojem robustnosti. A také poměrně konzervativní interiér - třeba palubní deska z tvrdých plastů nebo ovládání počítače kolíkem u přístrojové kapličky se dnes ve střední třídě už moc nevidí. Ale o to v Subaru nikdy nešlo. Tady je důležitá fortelnost.

Na čtyřkolku velmi úsporný vůz Nízké těžiště plochého motoru a permanentní pohon všech kol dovolily konstruktérům naladit podvozek velmi měkce. Legacy dokáže být komfortní i na rozbitých českých cestách, aniž by mělo problémy se stabilitou. V rychle projížděných zatáčkách se dramaticky nakloní, ale jeho limity jsou mnohem dál, zvláště když jedete zatáčku "pod plynem".

Jediný plochý turbodiesel na světě, známý již z minulé generace vozu, vyniká kultivovaností i pružností, navíc se rád nechá vytáčet. Připomíná spíš benzinové motory -také díky příjemně bručivému zvuku, pro motory Subaru tak typickému. A ač tento "boxer" stále pohání všechna kola velkého auta, stačí mu příděl kolem pěti nebo šesti litrů na 100 kilometrů a ve městě jen o litr víc.

Kvalitní techniku je třeba zaplatit, ale vyšší pořizovací cena se vyrovná podobně vybaveným konkurentům, kterých je málo. Vůz má již v nejlevnějším provedení velmi štědrou výbavu.

Subaru Legacy je dnes tak trochu unikát. Poctivé auto schopné uspokojit i náročnější řidiče, stavěné na dlouhý život v náročných podmínkách. A ještě poznámka k již zmíněnému chalupářství: kolem naší chalupy vysoko v Krkonoších místní skoro v ničem jiném než v Subaru různých ročníků nejezdí. Vlastně je zvláštní, že takové auto nevyrábějí Švédi, ale Japonci.

Hodnocení

Za volantem ***1/2*

Rodina ****1/2*

Cena ***1/2*

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.