Lidovky.cz

5 zásadních důvodů, proč chtít předokolku

Ekonomika

  10:01
PRAHA - Pohon předních kol má nesporné výhody, díky kterým se stal nejpopulárnějším a nejpoužívanějším. Využijte jich ve svůj prospěch.

Nízká nakládací hrana zavazadlového prostoru je praktická. foto: Foto Renault.

Auto s motorem vpředu a pohonem předních kol se v redakci autowebu obvykle nesetkává s velkým nadšením, ale to ještě neznamená, že tuto dříve novátorskou, ale dnes naprosto běžnou koncepci pohonu nerespektují a svým způsobem neobdivují.

S motorem vpředu a pohonem předních kol se experimentovalo už od počátku automobilismu, ale první skutečně revoluční předokolkou bylo Mini z roku 1959, které navrhl Alec Issigonis.

Předokolky

Jednalo se o novátorské řešení s motorem a převodovkou uloženou v jednom celku, navíc kompaktní stavby, takže se celý pohon vešel do malého auta napříč. Pak se toho chytli další výrobci a ukázalo se, že tato koncepce je cestou k levnějšímu a uživatelsky příjemnějšímu autu. Zjistěte tedy, proč si máte raději pořídit auto s pohonem předních kol?

1) Předokolka je praktičtější

Právě díky umístění motoru, převodovky i diferenciálu před nápravu se podařilo v autě uspořit ohromné množství místa. Narozdíl od zadokolky nebo čtyřkolky není potřeba vést pohon zadní nápravy podlahou vozu a montovat dozadu rozvodovku, takže uspořené místo můžete použít pro zavazadla, cestující nebo větší palivovou nádrž.

Předokolka také nepotřebuje složitou zadní nápravu, takže si vystačí s poněkud archaickými (ale levnými a prostorově nenáročnými) vlečenými rameny a zkrutnou příčkou i v dnešní moderní době.​

​2) Předokolka je přirozeně stabilní

Auta s motorem vpředu a pohonem předních kol se chovají velmi předvídatelně a hlavně jsou už z principu samostabilizující se. Zatímco zadokolka má tendenci se destabilizovat, předokolka naopak téměř vždy následujte "čumák" a má tendenci jet rovně.

Plno nadšených řidičů sice tuto vlastnost odsuzuje, ale v krizové situaci je zpravidla předvídatelné chování předokolky výhodnější a bezpečnější. Příkladem může být nyní velmi aktuální přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici, která je pokrytá sněhem.

Zatímco předokolka se pod plynem celkem snadno přesune přes vrstvu odhrnutého sněhu a břečky uprostřed do druhého pruhu, udržet pod kontrolou zadokolku, která má tendenci se silně přetáčet, je mnohem obtížnější.

3) Předokolka je vhodná pro nezkušené řidiče

Díky své předvídatelnosti, stabilitě a vrozené tendenci k "bezpečné" nedotáčivosti je auto s předním pohonem velmi vhodné pro začátečníky a méně zkušené řidiče. Nevyžaduje od řidiče tolik úsilí a soustředění, řízení auta s předním pohonem není tak fyzicky a psychicky náročné. Řešení krizových situací v autě s motorem vpředu a pohonem předních kol je také jednodušší.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

​4) Předokolka má lepší počáteční trakci

S těžkým motorem vpředu má předokolka lepší trakci než zadokolka, pokud se potřebujete rozjet na kluzkém povrchu. I přes snahu výrobců mají zadokolky maximálně 50 % hmotnosti na poháněné nápravě, kdežto předokolky nějakých 60 – 70 %.

Díky tomu je rozjezd s předokolkou na sněhu snazší, už i díky tomu, že auto má snahu jet rovně, kdežto zadokolka má přirozenou tendenci se přetáčet i při akceleraci. Zadokolka dokáže svou koncepci zužitkovat jen v místě s lepší přilnavostí, kdy se při prudké akceleraci přesune váha auta dozadu a zatíží dostatečně pneumatiky.

Na sněhu a ledu však auto rychle nerozjedete, takže se váha nikam nepřesouvá. Výjimkou je Porsche 911 s motorem vzadu, který tlačí zadní poháněná kola k zemi neustále. Takže jestli chcete vyjet v zimě kopec, kupte si Porsche. Nebo Škodu 120...

Porsche 911 Carrera ve verzi S.

​5) Předokolkám vděčíme za variabilitu trhu

Koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol se ukázala natolik výhodná, že ji automobilky začaly používat nejen v malých autech, ale i v rodinných sedanech a kombi. Díky této koncepci vznikly také nové kategorie aut, které by třeba s klasickou koncepcí motor vpředu podél – pohon zadních kol nemohly existovat.

Mluvíme třeba o velmi populárních MPV, které těží maximum z úspory prostoru díky koncepci "všechno vpředu". Jako kontrast si vezměte kategorii SUV, která nabízí auta s prakticky stejně velkým půdorysem, ale s mnohem menším prostorem – pohon všech kol zabírá více místa a vyžaduje složitější povozek.

Pohon předních kol není pouze nudný

Koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol nám možná nedala ta nejzábavnější auta na trhu, ale přinesla automobil širokým masám a postupným dováděním k dokonalosti se podařilo klasickou koncepci s motorem vpředu podél a s pohonem zadních kol v mnohém překonat.

Přitom i pohon předních kol dnes nemusí nutně znamenat nudu. Jen se podívejte na třídu ostrých hatchbacků. Všechny ty vozy jako Renault Clio RS, Volkswagen Golf GTI či extrémní Ford Focus RS500 vznikly proto, že byla jejich stavba pro automobilky relativně jednoduchá a hlavně levná. A díky tomu si je můžeme koupit.

Autoři: ,
Témata: Auto, Porsche, Škoda Auto
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.