Lidovky.cz

Test elektromobilu: ta věc jezdí pořád stejně, jako stroj

Ekonomika

  7:33
MLADÁ BOLESLAV - První elektromobil vyhrál auto roku a motoristický svět nabral nový směr. Kam míří, to nikdo neví. Nejvyšší čas půjčit si elektromobil a začít hledat odpověď.

Elektromobil Fiat Fiorino. foto: Autoweb.czReprofoto

Nissan Leaf je evropským autem roku. A není se co divit, můžete argumentovat že elektromobil není nic nového, jenže žádný bateriový zázrak se neprodával tak dobře jako Nissan Leaf. A to ho ještě nezačali vyrábět.

Milovníci benzínu zpravidla neví, o čem mluví
Společenská atmosféra elektromobilům přeje a velká poptávka znamená hodně peněz na další vývoj. Přínos Leafu možná nespočívá v tom, že by byl revolučně dobrý. Stojí víc než Clio RS a ujede sto šedesát kilometrů na několik hodin nabíjení. Jeho úspěch však znamená, že do nějakých deseti let budou elektromobily mnohem lepší než dnes. A bude v nich jezdit spousta lidí.

Čtěte o elektromobilech

Milovníci benzínu, nafty, osmiválců nebo Ferrari se mohou právem cítit ohroženi. Měli by mít strach? Na tuto krátkou otázku se dnes pokouší odpovědět kdekdo, a pokud má v žilách jen trochu benzínu, hystericky křičí a prská. Zpravidla neví, o čem mluví, většina z nás dosud viděla elektromobil nejvýš zvenku. A to jsou ti fundovaní.

Elektromobil Fiat Fiorino.

Abychom nešli slepě s davem, půjčili jsme si auto od společnosti ČEZ. Ta vloni zahájila projekt Future/E/Motion, v jehož rámci půjčí desítky elektromobilů městům i soukromým společnostem po celé zemi. Jednou takovou je nezisková organizace Domov Sue Ryder, která už dostala k užívání dva vozy.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Právě jeden z nich, užitkový Fiat Fiorino od italské firmy Micro-Vett, zabloudil na pár dní do redakce. Ačkoli elektromobil nabízí z podstaty věci nevšední zážitky, rvačka o něj nebyla. Auto mi spadlo do klína i proto, že jako jediný bydlím přímo v Praze, takže mi nehrozila akrobacie s prodlužovačkami.

"Snad připomíná velký skůtr"
Je těžké napsat o svezení v autě, které je úplně jiné. Tak jiné, že se brání srovnání s čímkoli benzínovým nebo naftovým. Snad připomíná velký skůtr: snadno ovladatelný stroj řiditelný těmi nejjednoduššími příkazy.

V tom tkví skutečný vtip elektromobilů. Řízení auta se spalovacím motorem není žádná vysoká akrobacie, ale v malé dodávce s velkou baterií se nutná rozhodnutí omezují na vpřed-vzad a vlevo-vpravo.

Člověk si neuvědomí, kolik úsilí ho řízení stojí, dokud není od jeho břemene osvobozen
To může v řidiči vyvolat neklid a snahu hledat problémy i tam, kde nejsou. Tak se ze mě stal fanatik přes rekuperaci, divoce experimentující s okamžitou spotřebou a různými přístupy k brzdění. Nedokázal jsem nic. Ta věc prostě jezdí pořád stejně. Jako stroj.

Elektromobil Fiat Fiorino.

Teprve ve druhé fázi - když se smíříte s faktem, že svět je velmi prosté místo - vyplují na povrch vrozené výhody elektrického pohonu. Trochu mi pomohlo dokonale leklé řízení Fiorina. Za pár desítek minut se pro mě ovládání auta stalo jen jakousi kulisou. Zbaveni starostí o řazení a použitelné otáčky, můžete věnovat nečekaně mnoho pozornosti dopravní situaci. Člověk si neuvědomí, kolik úsilí ho řízení stojí, dokud není od jeho břemene osvobozen.

Italský produkt má trochu nelogicky i řadicí páku. Převodovka je pozůstatkem po přestavbě, většinu času stráví v poloze tři (uličky), nebo pět (magistrála). Vyšší převodový poměr umožní autu akcelerovat i nad padesát kilometrů v hodině. Teoreticky zvládne víc než osmdesát, ale jako mě, ani vám se nebude chtít čekat tak dlouho.

Elektromobil Fiat Fiorino.

Čím dřív pochopíte tato velmi jednoduchá pravidla - a že nemáte sahat na spojku - tím dál dojedete. Elektromotor nabíjí jen pokud se točí a experimenty s řazením mohou vaši energetickou bilanci jedině zhoršit.

Teprve v elektromobilu zjistíte, jak málo potřebujete jezdit rychle
Vlastně jsem nezjistil, jakým přesně výkonem náš italský soumar vládne - stránka Micro-Vett udává 80 koní. Není to ani trochu důležité. Teprve v elektromobilu zjistíte, jak málo potřebujete jezdit rychle. Bez ironie. Stejně jsou všude radary a do padesáti akceleruje polepené Fiorino zcela bez problémů.

Jeho jediným problémem je špatná schopnost rekuperace. Velcí výrobci v poslední době pokročili dál, nejprve Mercedes a nově i Volkswagen experimentují se systémem, který umožní pádly pod volantem ovládat brzdný moment elektromotoru. Malý Fiat po ubrání plynu chvíli nebrzdí vůbec a teprve postupně začne zpomalovat. Brzdný moment, a s ním množství rekuperované elektřiny, by mohlo být za všech okolností daleko vyšší.

Elektromobil Fiat Fiorino.

Auto má moderní baterii Li-Pol, která nebyla zrovna levná. Nezasahuje do prostoru pro posádku ani náklad (měli jsme dvoumístnou dodávku), přesto doveze malý elektromotor i s autem na zádech sto kilometrů daleko.

Auto do města, ne na dlouhé dojíždění
Udávaný dojezd je dokonce 145 kilometrů. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy jeli dál. Značná část populace 364 dní v roce víc nepotřebuje. A velké procento z nich má buď na dvě auta, nebo nejezdí víc než sto kilometrů vůbec. V Domově Sue Ryder si na dojezd také nestěžují, auto tu absolvuje sto kilometrů každý den - padesát ráno a padesát večer. Čas mezi tím tráví na šňůře.

Pro odpověď na naši otázku je velmi důležité, kde lze takových sto kilometrů najet. Plný potenciál motoru není radno využívat příliš často, pokud nechcete klusat do nejbližšího elektra pro kbelík tužkových. Mimo bezpečí ulic není elektromobil jen podivně pomalý a ztracený, především tu neúměrně žere. Za městem se ze stovky kilometrů hravě stane padesát. Na dlouhé dojíždění do práce to tedy není a elektrické auto využije svých předností právě a především ve městě.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.