Lidovky.cz

5 atraktivních ojetin, které pořídíte už za dvě výplaty

Ekonomika

  16:30
PRAHA - Nejeden mladý motorista řeší otázku, jakou ojetinu koupit. Přitom často hledá pohledný vůz do 50 000 korun. Přinášíme tipy na pět nejatraktivnějších.
Řidič - ilustrační foto.

Řidič - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Nároky mladých řidičů na vůz jsou jasné – musí se to líbit a přinejmenším vyvolávat dojem silné káry. Mnohdy by mělo jít o auto v ceně 30 000 až 50 000 Kč. I v tomto rozmezí se dá samozřejmě vybírat. Protože hledáme pohledné auto, vynecháme všechny více či méně povedené sportovně střižené, avšak už letité modely jako jsou třeba Opel Kadett GSi nebo Ford Fiesta XR2i a podíváme se na vozy, které dnes skutečně přitahují.

1. Alfa Romeo 156

RADOSTI: Atraktivní design, dobré jízdní vlastnosti, bohatá výbava
STAROSTI: Slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí, rázy do řízení při přejezdu nerovností, horší spolehlivost

Alfa Romeo 156 (1997 - 2005)

Tahle italka rozhodně ostudu neudělá. Pohledná "stopadesátšestka" přišla na trh v roce 1997 a v prodeji vydržela do roku 2005. Bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvovala. Z pohonných jednotek můžeme doporučit především agregát 2.0 16V Twin Spark o výkonu 155 koní. Spotřeba paliva je přijatelná, odezva na sešlápnutí plynového pedálu potěšitelná a zvuk příjemný. Tento motor se k vozu rozhodně hodí.

Zájemci o úsporné turbodiesely mají situaci složitější. Motor 1.9 JTD výkonem neohromí. Změna přišla až v roce 2003 s uvedením 1.9 JTD o výkonu 140 koní. "Agregát 2.4 JTD má sil dostatek, ale po nehodě může mít ohnutý klikový hřídel. Právě vozidel opravených po nehodě je na trhu hodně, proto buďte při výběru ostražití," varuje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.​

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

K častým problémům patří potíže s elektronikou, setkat se lze i s nadměrně opotřebenými motory, což je následek nedostatku oleje či jeho nevhodné volby. Vaněček radí dobře zkontrolovat přední nápravu: "Nezřídka se zde můžete setkat s vůlemi v horních ramenech a čepech spodních ramen." Mnoho ojetin má vůle v silentblocích zadní nápravy. "Soustava proměnného časování ventilů Twin Spark může být zanesena karbonem, objevují se také potíže s dobíjením," dodává zástupce AAA AUTO.

Našli jsme v inzerci:

Alfa Romeo 156 2.0 16V TS, klimatizace, airbag řidiče, ABS. Cena: 39 000 Kč


2. BMW řady 3 E36

RADOSTI: Kvalitní dílenské zpracování, výborné šestiválce, výkonné brzdy, velmi dobré jízdní vlastnosti
STAROSTI: Mnoho chudě vybavených vozů, slabá antikorozní ochrana, enormně citlivý podvozek na vůle a drobnou nevyváženost kol.

BMW řady 3

"Trojkové" BMW s kódovým označením E36 dostalo slovo v roce 1990 a ve výrobě byl vůz po dobu osmi let. Po technické stránce předběhl dobu, což jej favorizuje mezi mnohými motoristy ještě dnes. Nárazový test Euro NCAP v roce 1997 přinesl tomuto bavoráku jen dvě hvězdičky z pěti možných a navíc mu byla jedna z nich dodatečně škrtnuta. Zájemci o vůz by měli vědět, že provedení Compact využívá podvozku předchozí generace E30, použita byla z tohoto vozu i část palubní desky. S trochou nadsázky můžeme Compact přirovnat k Fabii Junior, i zde se totiž automobilka snažila udělat cenově dostupnější vůz.

Více o ojetých autech se dočtete zde:

Ze zážehových motorů se pro řadu E36 nabízí jako ideální volba agregát 1.8 16V s výkonem 140 koní (model 318is). Jde o úsporný a přitom velice živý čtyřválec. Zvuk šestiválce ale nenabídne, ten najdete třeba u modelu 328i. Výkon 193 koní už s autem pekelně cvičí, spotřeba není drastická, ale kdo hledá úsporný motor, nadšený nebude.

Do vozu se montovaly také tři turbodiesely. Nejmenší nemá dost výkonu, ale šestiválce jsou na tom o poznání lépe. Dobrou volbu představuje především motor 2.5 tds o výkonu 143 koní. Mimo město s ním lze jezdit i pod šest litrů, kombinovaný provoz znamená většinou průměr 6,8 l/100 km. Důležitý je ale stav agregátu a zde pozor! Je nutné jej prvních asi šestnáct kilometrů šetřit aby se pořádně zahřál, než bude podávat pořádné výkony a stejně tak se musí po dojetí dochlazovat. Jinak hrozí potíže s turbem, ale i prasknutí hlavy motoru. Dobře bude sloužit řidičům, kteří se k vozidlu umějí správně chovat.

K častým závadám vozu patří opotřebený dvouhmotový setrvačník, setkat se můžete s prasklými péry na zadní nápravě nebo zakarbonovanými hydraulickými zdvihátky ventilů. U dieselů může docházet k padání nafty, nezřídka je trápí špatné žhavicí svíčky. Pozor i na stav vstřikovacího čerpadla. Petr Vaněček z AAA AUTO poukazuje i na další možné problémy: "Můžete narazit na automobil s vůlemi na zadní nápravě nebo vadnou Hardy spojkou. Poměrně časté jsou nefunkční motorky regulace sklonu světlometů." Pozor si dejte i na vůle v diferenciálu, stav hadiček a trubiček brzdového vedení či korozi, která napadá jak podvozek, tak karoserii.

Našli jsme v inzerci:
BMW 318is, kupé, 2x airbag, ABS, klimatizace, litá kola, elektrické ovládání předních oken, dálkový centrál. Cena: 30 000 Kč



3. Mercedes-Benz 124

RADOSTI: Odolnost a spolehlivost, komfortní odpružení, prostornost
STAROSTI: Vyšší ceny ojetin, větší počet vozidel s pochybnou minulostí, mnohdy chudá výbava

Může se zdát, že vůz, jež přišel na trh už v roce 1984, nemá v našich tipech co dělat. Opak je ale pravdou a to hned z několika podstatných důvodů: spolehlivost, spolehlivost, snadná prodejnost a spolehlivost. Tak a teď vážně. "Stodvacetčtyřka" mladého "drivera" toužícího po "pořádné masérce" asi neuspokojí, ale ne všichni takto uvažují. Vůz vyráběný do roku 1995 totiž zaujme mimořádnou spolehlivostí a dobrou prodejností. To může být v budoucnu velká výhoda. Nakonec nejeden majitel může vyprávět, jak často nachází za stěračem lístečky s textem: "Koupím váš vůz...," zejména pokud má opěvovaný diesel.

Mercedes

Atmosférické dieselové motory v Mercedesu 124 mají tu nejlepší pověst. Zejména třílitrový šestiválec je vyhlášen mimořádnou odolností. Přitom i jeho nejslabší provedení o výkonu 109 koní mile překvapí nečekaným temperamentem. Spotřeba je v kombinovaném provozu běžně mezi 7 a 7,5 litry, což je velice dobrý výsledek. Špatně si nestojí ani další vznětové agregáty vyjma atmosférického dvoulitru, který je pro velký vůz příliš slabý.

Ze zážehových motorů můžeme doporučit zejména 2.0 16V o výkonu 136 koní a 2.2 16V s výkonem 150 koní. Tyto čtyřválce mají slušný výkon a přitom pracují s rozumnou spotřebou. Kvalit vynikajících dieselů ale nedosahují.

Mnoho vozidel se potýká s únikem motorového oleje a to okolo víka ventilů či vany motoru. Stejně tak nezřídka teče olej z automatických převodovek, což může mít vážné následky. Jinak ale platí čtyřstupňové automaty za vzor spolehlivosti. Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont považuje pohonné jednotky za velice spolehlivé, potíže se ale objevují s jejich uložením: "Některá vozidla mají vadné silentbloky motoru, což může vést k nadměrným vibracím." Známé jsou vůle v řazení a řízení nebo na přední nápravě.

Setkat se lze i s opotřebanými ložisky kol či tlumiči pérování. "Úhlavním nepřítelem vozu je koroze, která napadá karoserii i podvozek. Prověřte také horní uložení předních pružin, jež může být taktéž napadeno," radí Žilina. Nepříjemný problém představuje zaseknutý zámek zapalování, výjimkou není ani špatný tlumič napínáku řemene pomocných agregátů. Mnoho vozů má zničené vnější boční vedení těla sedačky řidiče.

Našli jsme v inzerci:
Mercedes 124 300D, dieselový šestiválec 3.0/81 kW, ABS, elektrická okna a zrcátka, dálkový centrál, šíbr, tempomat, CD přehrávač, automatická převodovka. Cena: 30 000 Kč


4. Peugeot 205

RADOSTI: Komfortní podvozek, solidní jízdní vlastnosti, přesné řízení
STAROSTI: Nepřesné řazení, často zanedbaný stav, podprůměrné dílenské zpracování

Kdysi velmi populární Peugeot 205 nachází spoustu příznivců i dnes. Nic na tom nemění ani fakt, že jde o vůz představený už v roce 1983. O jeho popularitě svědčí i skutečnost, že se vyráběl až do roku 1999.

Z nabízených motorizací zajmou především živé verze 1.6 GTi a 1.9 GTi. Naopak menší agregáty výkonem nenadchnou a navíc nepotěší ani v případě nutnosti oprav kvůli špatnému přístupu. Z dieselů lze doporučit především atmosférické 1.8 D (60 koní) a 1.9 D (64 koní). Pravda, nejde o žádné atlety, ale jsou to poctiví odolní pracanti s nízkou spotřebou. Musíte jim však odpustit vyšší hlučnost a vibrace.

I zde platí za největší problém všepožírající koroze. Objevují se ale i závady převodovek nebo potíže s brzdami. "Časté jsou vůle na zadní nápravě či vytlučené čepy předního zavěšení. Výjimkou není únik motorového a převodového oleje," pokračuje ve výčtu známých problémů Jan Žilina z Auto Diskont. Pozor si dejte zejména na korozi brzdových vedení.

Našli jsme v inzerci:
Peugeot 205 1.9 GTi, elektrická okna, sportovní sedadla, šíbr, posilovač řízení, litá kola. Cena: 29 000 Kč


5. Toyota Celica

RADOSTI: Spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti, stále atraktivní design
STAROSTI: Mnoho vozidel po nehodě nebo s nejasným původem, vyšší ceny některých dílů, slabší torzní tuhost karoserie

Japonský sporťák uvedený v roce 1990 si mnozí spojí s úspěchy v rallye. Ne každý si ale pamatuje i ponižující diskvalifikaci továrního týmu a jeho vyloučení z mistrovství světa pro nedovolené úpravy. Pokud je nám známo, šlo o zásah do restriktorů (omezují přívod vzduchu, čímž dochází k regulaci výkonu). Ale zpět k běžným osobním vozům.

Toyota Celica

Ty se nabízely s několika zážehovými motory a pohonem předních nebo všech kol (verze GT-Four). Diesel by snad v tomto voze nikdo nehledal, ale pro úplnost uveďme, že jej v nabídce opravdu nenajdete. Na trhu je hodně šestnáctistovek a osmnáctistovek. Skutečně dobrou volbu ale představuje atmosférický dvoulitr o výkonu 156 koní (od roku 1994 pak 175 koní).

Mezi časté závady vozu patří opotřebená spojka, ale můžete se setkat i s tlumiči nebo ložisky kol na konci životnosti. "Problémy bývají s delšími klíčky – můžete se setkat s ohnutými nebo lámajícími se. Pozor si dejte zejména na zvlněné brzdové kotouče, lze narazit i na vůz s prasklým čelním sklem, což je následek kroucení karoserie," upozorňuje na typické problémy vozu Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Méně časté jsou potíže s chlazením.

Našli jsme v inzerci:
Toyota Celica 2.0 16V/115 kW, elektrická okna a zrcátka, sportovní sedadla, šíbr, sportovní výfuk. Cena: 50 000 Kč


Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.