Lidovky.cz

Pryč s tradicí, autům vládne sport!

Ekonomika

  10:00
Opel jde s dobou. Až tak, že zahodil tradiční jméno Caravan, jímž označoval kombi verze svých aut od roku 1953. Tohle jméno nemělo také nic společného s kempováním, šlo o složeninu anglických slov "car" a "van" – tedy auta s dodávkou. První Opelovo kombi se ostatně dodávce dost podobalo. Na rozdíl od nové kombi verze Astry, která dostala stejně jako větší model Insignia přídomek Sports Tourer.

Opel Astra Sports Tourer foto: Lidové noviny

Nový Sports Tourer má upozornit na její dynamické tvary, dnes tak módní. Přesto nový model láká také objemným kufrem. Tohle auto je totiž velké, dokonce jde o nejdelší kombi nižší střední třídy. Oproti předchůdci se praktičtější varianta nové Astry prodloužila o více než osmnáct centimetrů, a přerostla tak první dvě generace Vectry Caravan, auta spadajícího do střední třídy.

Další zajímavostí je samotný vznik tohoto vozu. Byl totiž navržen virtuálně a jeho uvedení do výroby neprovázely žádné prototypy. Jinými slovy přešel z počítače rovnou na výrobní linku. Přesto v reálu vypadá lépe než na fotografiích. Což lze hodnotit jako úspěch.

Opel Astra Sports Tourer

Zavazadla: 1550 litrů
Pro Opel je tahle verze důležitá, vždyť každá čtvrtá prodaná Astra dnes již minulé generace byla z řady kombi. Nástupce má slušný kufr o základním objemu rovných pěti set litrů, po odklopení sedáků zadních sedaček a sklopení jejich opěradel se kapacita zavazadlového prostoru zvětší na maximálních 1550 litrů. Tou dokonce o dvacet litrů překonává větší kombi Insignia Sports Tourer.

Zadní opěradla Astry ST lze také "shodit" jednoduchým zatažením za příslušné páčky v kufru. Pak sice neudělají rovnou plochu navazující na dno kufru, jen trochu šikmou, ale k rychlému převozu delších věcí to stačí.

Samotná kabina už je stejná jako v "krátké" Astře. Tedy lehce nadprůměrně prostorná a na pohled líbivá, ovšem se středovou konzolou plnou malých nepřehledných tlačítek, ve kterých se je třeba zorientovat.

Opel Astra Sports Tourer

Spotřeba podle stylu
I za volantem se nové kombi chová jako "krátká" Astra. Má stejný podvozek s předním zavěšením MacPherson a vzadu klasickou vlečenou nápravou, avšak ustavenou Wattovým přímovodem omezujícím náklony v zatáčkách. A funguje to překvapivě dobře.

Zkoušené auto mělo navíc adaptivní tlumiče za příplatek dvacet tisíc korun nabízející výběr ze tří režimů: normálního, komfortního nebo sportovního. S nimi se auto uspokojivě přizpůsobí většině druhů silnic. Kombi má také lepší rozložení hmotnosti než hatchback a při rychlé jízdě překvapí svými schopnostmi. Svezení naopak kazí stále uměle působící řízení s elektromechanickým posilovačem, takže z volantu o situaci předních kol takřka nic nezjistíte.

Opel Astra Sports Tourer

V kombi se také objevila lákavě vypadající přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka spojená se šestistupňovou převodovkou a výkonem 140 koní. Realita už tolik radostná není. Motor je třeba vytáčet, jinak se nezdá tak silný, jak čísla slibují. Částečně i kvůli zpomaleným reakcím na plynový pedál, což je daň za nízké emise.

Stejně jako u všech nových malých silných benzinových motorů je spotřeba i tohoto vozu velmi citlivá na styl jízdy. Na uváděná čísla zapomeňte, ve skutečnosti se spotřeba pohybuje mezi sedmi a deseti litry na 100 kilometrů. Podle tíhy řidičovy pravé nohy. Ale nevadí, Opel pro své nové kombi Astra nabízí výběr ze sedmi motorů. Včetně klasických atmosférických benzinů a opravdu úsporných turbodieselů.
Astra Sports Tourer má své chyby, ale celkově jde o jedno z nejlepších aut své třídy. Hlavně pokud jde o design.

 

Srovnání s konkurencí:

Opel Astra ST 1,4 Turbo:Opel Astra Sports Tourer
Rozměry:
4698x1814x1535 mm
Zavazadlový prostor: 500 l/1550 l
Hmotnost: 1393 kg
Motor: přeplň. záž. 4válec; 1,4 l
Výkon: 103 kW (140 k)
Zrychlení 0–100 km/h: 10,5 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Komb. spotřeba: 6,4 l / 100 km
Cena: 486 000kč

VW Golf Variant 1,4 TSI:Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI
Rozměry:
4534x1781x1504 mm
Zavazadlový prostor: 505/1495 l
Hmotnost: 1319 kg
Motor: přeplň. záž. 4válec; 1,4 l
Výkon: 90 kW (122 k)
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Nejvyšší rychlost: 201 km/h
Komb. spotřeba: 6,3 l / 100 km
Cena: 505 100 kč

Škoda Octavia Combi 1,4 TSI:Škoda Octavia Combi 1,4 TSI
Rozměry: 4569x1769x1468 mm
Zavazadlový prostor: 605/1655 l
Hmotnost: 1325 kg
Motor: přeplň. záž. 4válec; 1,4 l
Výkon: 90 kW (122 k)
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Nejvyšší rychlost: 202 km/h
Komb. spotřeba: 6,3 l / 100 km
Cena: 474 900 kč

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.