Lidovky.cz

Nejstarší luxusní terénní auto jde s dobou

Ekonomika

  9:15
Čas je relativní. Důkazem budiž aktuální generace Range Roveru, teprve třetí, ovšem za čtyři dekády.

Range Rover TDV8 foto: Range Rover

Právě tento vůz v roce 1970 poprvé spojil luxus s terénními schopnostmi a současný model může být srovnáván i s luxusními limuzínami. Nejnovější verze nabízí například elektricky stavitelné zadní sedačky – na asijských trzích se jeho majitelé nechávají vozit řidičem. Ti ani žádný velký rozdíl nepocítí, prostorná kabina obrovského Range Roveru je srovnatelná s interiéry těch nejdražších aut.

Range Rover TDV8

Po loňské modernizaci přišel také nový, dvěma turbodmychadly sekvenčně přeplňovaný naftový osmiválec o objemu 4,4 litru. Má výkon 313 koní a masivní točivý moment 700 Nm již od 1500 otáček. Jinými slovy, mocný zátah na požádání prakticky od volnoběhu, který využívá nová osmistupňová automatická převodovka s možností řazení "pádly" pod volantem.

Tato kombinace funguje výborně. Naftový motor vznešenost Range Roveru nekazí. Po nastartování takřka neslyšně zachrčí, ale hned poté posádku oblaží tlumeným, skoro až "benzinovým" osmiválcovým duněním.

Range Rover TDV8

Téměř třítunový kolos motor rozhýbe s překvapivou lehkostí. Přitom má být skoro o pětinu úspornější než jeho slabší verze o 3,6 litru, kterou nahrazuje. Lze s ním skutečně jezdit i kolem devíti litrů na 100 kilometrů, po výletu plně naloženým Range Roverem do rakouských Alp svítila na displeji hodnota 9,9 litru...

Automat totiž drží otáčky motoru nízko a umí přeskočit i několik převodových stupňů najednou. Že řadí, poznáte hlavně podle otáčkoměru, tak hladké to je. Stejně jako jízda na vzduchovém podvozku, dokonale tlumícím nerovnosti.

Range Rover TDV8

Range Rover se ani moc nenaklání, ale fyziku neošálí, obrovská hmotnost vozu se při rychlé jízdě projeví. Řidič má však překvapivě dost informací od volantu.

Tohle auto ovšem poslouží i jako nejkomfortnější dopravní prostředek do opravdového terénu, ačkoliv to většina jeho majitelů možná ani nezjistí, natož aby jej tak využila. Podvozek lze zvýšit, má poctivou redukci převodů, automatické uzávěrky diferenciálů a systém Terrain Response s novým ovládáním, měnícím nastavení vozu podle jízdních podmínek v pěti volitelných režimech. Ten doplňují asistenční systémy pro rozjezd do kopců a regulace rychlosti sjezdu z nich.

Range Rover nemá žádnou zásadní slabinu. Dodnes je nejluxusnějším autem, které zvládne těžší terén, a diesel na jeho majestátnosti nic neubírá. Je stejně schopný jako celé auto.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.